sjukskåpet

B

blohme

Just nu har jag inget ordelntligt sjukskåp/låda (slarv)
de finns jodopax, helosan & bomull ! tänkte uppdatera mej lite nu,
vad tycker du är viktigast att ha . Inte saker som man ska använda för att "behandla" en längre tid, utan akuta saker .

Sv: sjukskåpet

sax, koksaltlösnig, lite lindor och kompress(hmm?),vet inte riktigt på de sista iofs, kmr tillbaka senare om jag kmr på ngt:d blev helt dött i skallen, haha :p

haha :)
Ja kom igen :) jag tänkte ju handla på mig, men varje gång man står där bland hyllorna så kommer man inte på nått tycker jag :P

Pincett tycker jag är toppen för stickor, pilliga sår. Jag har också en tom spruta som jag kan spruta sårtvätt med.

Elastiska lindor som är självhäftande tycker jag är ett måste om hästen får ett akut blödande sår.

Kompresser är också super för att stoppa blödningar.

Termometer är ju alltid bra.

Någon slags sårtvätt- koksalt eller klorhexidin

Jag kan bara skriva var jag har i min låda... för en stor drullehäst :angel:

Alsollösning
Alsolsprit
Väteperoxid
Koksaltlösning
Klorhexidin
Konc. jodopax
Terracortil
Streptocillin
Isbalsam
Helosan
Idomin
Salyvase
Vaselin
4 ess hästsalva
Tomma sprutor, 2, 5, 10 och 20 ml
Förbandsbomull
Bomull
Kompresser
Sterila kompresser
Elastik binda
Vetflex
Mefix
Mepore
Silvertejp
Termometer
Engångshandskar
Flergångshandskar (för isbalsam)
Diskborste (för att diska hovar...)
Sist men inte minst: sprayflaska! För hästar som inte står stilla... bara att sikta och skjuta in sårtvätt :D

Jag köper inte utrustning, jag är fullt upptagen med att fylla på min sjukvårdslåda!

Kapar tråden lite och undrar var du får tag i streptocillin att ha i ditt stallapotek?
Jag har behov av ytterligare en spruta och undrar om jag behöver blanda in vet i detta eller om jag kan få tag i en ändå... :smirk:
Tar tacksamt emot tips!! PM:a gärna!

Bland det viktigaste tycker jag är förbandsmaterial. Se till att ha mycket av bomull (hårdpressad på rulle), kompresser (stora), gasbindor och självhästande vet-flex hemma. Då kan du stoppa akuta blödningar, linda ett skada ben osv. Det går inte att ha för mycket.
Brems är alltid en fördel.
Betapred såhär i sommartid för både människor och djur vid ormbett.
sen har du fått bra svar tycker jag

Jodopax är absolut inte något måste, ljummet vatten och mild tvål går lika bra. Nästan bättre... om du frågar min veterinär =)

Tycker jodopax är överskattat. Använder aldrig det på nya sår, knappt aldrig heller. Det enda det duger till tycker jag är för att lägga om gamla balltramp som aldrig blir rena och läker ihop. Men det är gamla sår, man ska ju inte ha det på nya.

Liknande trådar

Hemmet Har problem med att verkstaden ofta blir belamrad fort. Mycket hamnar på golvet eller närmaste bänkyta och det är så enerverande...
Svar
6
· Visningar
451
Senast: Badger
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 597
Katthälsa Vilket torrfoder anser ni är bäst? Katten är kollad av veterinär nyligen med blodprov osv utan att ha hittat några uppenbara fel...
Svar
2
· Visningar
200
Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 200
Senast: SaraXX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka