Sjukling hemma, hur gör ni?

Nillizan

Trådstartare
Min 18 månaders son har nyligen börjat på förskolan och som ett brev på posten så fick han en dunderförkylning och hög feber på detta.
Som jag alltid har gjort så tar jag det lugnt med honom, han får pyssla här hemma med sina traktorer och ligger i soffan och läser och myser. Får alvedon vid behov och mycket att dricka. Då brukar febern gå ner efter 1-2 dagar och sen har vi en fortsatt lugn dag som är feberfri.
Men denna gången höll jag på att gå i taket. Mina svärisar lyssnar inte och sprallar upp honom och han kör då järnet när man äntligen fått ner febern, och säger att det är ju inget fel på honom och går även och säger detta till förskolepersonalen när de träffas i byn! :devil:
Denna gången hade han feber som en jojjo i 4-5 dagar tack vare dem, till slut låste jag dörren om oss och då gick febern ner när han fick ta det lugnt. När de gått så såg man hur trött och tagen han var och ja, 40 graders feber igen.
Min sv.mor tycker att man ska köra på som vanligt och inte ge alvedon förrän barnet i stort sett inte vill dricka något.
Min magkänsla säger att jag ska göra som jag gör. Men vad vet jag, jag är ju bara barnets mor... :devil:

Sv: Sjukling hemma, hur gör ni?

Men herregud.

Du ska inte behöva ta någon diskussion med dem eller förklara och argumentera, utan det är du och din man som bestämmer, punkt slut.

Din svärmor har ju lite rätt ändå, man ska inte ge alvedon i onödan vid låg feber där inte barnet är så väldigt allmänpåverkad.

Jag hade sagt åt min svärmor, påtalade du för din att du inte ville att han skulle busa och leva rövare ?

Givetvis påtalar jag detta. Men säger jag A, så säger de B oavsett vad det gäller.
Säger jag att han inte får gå på bordet, så säger de "Javisst får du gå på bordet". Ja, ni förstår! :crazy:
Pappan slår dövörat till. Han bryr sig inte, men det blir ju jag som får ta alla konflikter.
Men alvedon tar jag till när han verkar allmänpåverkad och det är han ju vid 39 graders feber och uppåt. Vid 38,5 brukar jag inte ta till det.

Hade det varit mina svärföräldrar och sambo så hade jag först pratat med sambon. Det är han som får ta konflikter med sina föräldrar. Hade han varit oförstående/struntat i det så hade jag bett honom att träffa sina föräldrar utan min närvaro. Då kanske han fattar när inte du är med och "styr".

Det är ni som är föräldrar till barnet och ni som bestämmer. Finner inte svärföräldrarna sig i det så skulle inte jag dra mig för att förklara att det inte fungerar och att de inte kan träffas. Detta till sambon givetvis som får ta det med sina föräldrar.

Att dra in besökandet till mor- och farföräldrar verkar som ett effektivt sätt att få dem att förstå allvaret i situationen (säger jag som inte ens har ungen på utsidan än)... :angel:

Men alvedon tar jag till när han verkar allmänpåverkad och det är han ju vid 39 graders feber och uppåt. Vid 38,5 brukar jag inte ta till det.

Jag har fått lära mig att man ger Alvedon först när barnet inte vill dricka. (Nu vet jag ju inte vad du menar med allmänpåverkad...)

Det låter jättejobbigt med så arroganta svärrföräldrar. Jag antar att pappan inte tycker att det är så farligt det dom gör (han är ju uppvuxen så). Det bästa är nog att ta upp det vid ett tillfäll när det inte är kopplat till en omedelbar situation och när ni är ensamma.

Men vi vuxna tar ju alvedon när vi är sjuka. Barn har väl också ont i leder och huvudvärk precis som vi vuxna? Hur gör man då vid ex. tandsprickning i samband med febern? Låter väldigt mysko.. :crazy:
Varför ska man vänta med att ge dem alvedon när de slutat dricka? Sonen hade 40,5 och drack fortfarande, skulle jag struntat i det då? :mad:

Angående svärisarna och sambon, så är ju han van vid detta. För mig som kommer utifrån är det märkligt beteende.
Har påtalat detta flera gånger, men han tycker jag bara ska strunta i det. Men nu går jag ifrån ord till handling istället. Funkar bättre. De har tyvärr inställningen till folk att de överdriver eller hittar på saker. Det enda rätta är ju deras åsikter/kunskaper. :crazy:

Jag tar inte alvedon när jag är sjuk ;) om det inte är akut nödvändigt och det har det inte varit hittills.

Men min 10 mån får såklart om han behöver. (Har inte hört ngn regel om vänta tills inte dricka osv, han får om han verkar behöva men inte i onödan och inte för ofta).

Nu har ju inte jag barn på dagis men jag trodde att man hade barnen hemma när de var sjuka för att de skulle ta det lungt och har svårt att varva ned på dagis med mycket folk runtomkring. Jag tycker spontant att det är självklart att ta det lungt när min 10 månaders är lite krasslig och försöker dämpa honom snarare än pigga upp och låter honom ha nappen mycket mer.

Men det är ju möjligt att enda orsaken till att barn är hemma från dagis är att de inte ska smitta andra och orsaka personalen besvär och i så fall antar jag att de kan springa varv på varv runt huset om man vill. Men det är ju inte det jag känner för när jag är sjuk. (lustigt känns som att den oron att smitta har tagit över från allt annat vid sjukdom:rofl:).

Senast ändrad:

Febern är kroppens sätt att försvara sig mot infektionen. Om man hela tiden tar ner febern så tar det längre tid att bli frisk eftersom man försvårar för kroppen att slåss mot infektionen. Febernedsättande använder man om man har ont eller är så påverkad att man inte orkar äta och dricka.
Att vuxna tar medicin i parti och minut är upp till dem men för barnen har vi ett ansvar att se till att de inte behöver vara sjuka längre än nödvändigt.

Dina svärföräldrar verkar vara knepiga typer om de inte ens kan förstå att man tar det lugnt med ett barn som är sjukt. Säg ifrån på skarpen och låt dem inte besöka er alls när barnet är sjukt. Vad ska de hos er att göra då överhuvudtaget?
Jag vill inte ha besök när jag har influensa så varför utsätta ett barn för det?

Jag har fått lära mig att man ger Alvedon först när barnet inte vill dricka. (Nu vet jag ju inte vad du menar med allmänpåverkad...).

Fast kan man verkligen säga det så strikt? Vår unge dricker iallafall lite hur sjuk han än är, men inte 17 skulle han få någon nattsömn om man bara lät honom ha över 40 grder utan att ta ner febern...

Fast kan man verkligen säga det så strikt? Vår unge dricker iallafall lite hur sjuk han än är, men inte 17 skulle han få någon nattsömn om man bara lät honom ha över 40 grder utan att ta ner febern...

Tänkte precis skriva detsamma. Jag ger alvedon när min dotter är väldigt allmänpåverkad av sin feber ( oavsett om hon dricker eller ej ). Speciellt inför natten om febern är hög.
Har nog aldrig träffat ett barn som har kring 40 grader i feber och som inte är så pass påverkad att det är helt ok med alvedon.

Tänkte precis skriva detsamma. Jag ger alvedon när min dotter är väldigt allmänpåverkad av sin feber ( oavsett om hon dricker eller ej ). Speciellt inför natten om febern är hög.
Har nog aldrig träffat ett barn som har kring 40 grader i feber och som inte är så pass påverkad att det är helt ok med alvedon.

Lite OT men ändå ;)
När min dotter var liten och var sjuk så var hon väldigt sjuk tills hon fick över 40 grader, då helt plötsligt satte hon igång att leka och äta som vanligt igen så det kan vara väldigt olika. När febern gick upp var hon väldigt dålig, spydde och var jätteledsen men eftersom jag hade fått inse att så fort febern hade slutat stiga så mådde hon helt okej igen så gav jag inte febernedsättande bara för att utan jag väntade och såg åt vilket håll det gick.
Det kanske inte är så vanligt men när jag har pratat med andra mammor som liksom jag vågade ha is i magen så var det faktiskt flera som har upplevt samma sak. Sonen däremot fick medicin så fort han fick feber eftersom han fick feberkramper så fort febern steg över 39 grader när han var liten så man får se hur barnet mår och agera utefter det.

Ja det säger jag inte emot, jag skrev bara min erfarenhet. :)

Jag har faktiskt provat att ha is i magen, med en dotter som inte alls kommer till ro för att sova som följd. Så har hon över 39 och är allmänpåverkad så ger jag alvedon på läkarens inrådan i fortsättningen.

Så klart det är olika från barn till barn, jag har dock aldrig träffat på ett barn med > 40 som inte varit påverkad av sin feber.

Det är olika från barn till barn. Precis som med oss vuxna, en del känner inte av att de har feber förrän vid 40 grader, medan jag själv är jättedålig vid 38,5.
Jag ger ju inte alvedon i tid och otid, utan när när jag ser att han har det jobbigt och febern är för hög.

Svärisarna bor ju precis brevid oss, så det är ju inte så lätt alla gånger att neka dem att komma in. Men nästa gång säger jag till och ger dem en chans, om de inte kan leka lugnt så tar jag upp detta en gång för alla. Får förvarna sambon så han inte smiter undan (är liiite konflikträdd han... ) Inte lätt med sådana föräldrar... :crazy:

*kl*

Vet inte om jag är väldigt udda som låter mina barn få ha feber och sova bort den? Jag känner mig som världens mest elaka förälder i jämförelse med andra som verkar trycka i barnen febernedsättande. Det gör jag också, men då ska de vara så allmänpåverkade så de inte dricker något, och mina ungar är ofta väldigt törstiga när de har feber, så det brukar inte vara något problem. Tror nog jag kan räkna antalet gånger jag gett alvedon på en hand. Vet inte ens om jag har någon hemma, och det jag hade förut blev gammalt.

Allra helst yngsta sonen får alltid över 40 grader när han får feber, och det blir man ju helt slut och trött av, med följd att han sover i princip i sträck, tills febern går ner. Brukar ta ett dygn eller två, sen brukar det vända. Brukar försöka se till att ha glass och nyponsoppa och liknande till hands, så de får i sig lite snabb energi och inte bara vätska.

Nja udda vet jag inte, men dina barn fungerar inte som min dotter och så är det ju, människor är ju olika :)

När min dotter får hög feber kan hon inte sova, hon blir jätteorolig och sömnen blir otroligt ryckig. Har man ett barn som sover bort sin feber så är det väl ingen big deal att inte ge alvedon, men har man barn vars sömn och hela dagsrytm förstörs av hög feber så är det ju ett helt annat läge.

Ja det är samma hos oss. Har sonen väldigt hög feber så har han dels svårt att somna och sen vaknar han minst en gång i halvtimmen och är väldigt ledsen. Med lite alvedon innan läggdags räcker det med kanske 5-6 korta uppvaknanden på hela natten vilket såklart gör stor skillnad både för barn och vuxen.

Sonen kan vattenvägra vid mycket låg feber, så det var en lite tokig riktlinje för vår del. :)

Calazirya & eyz: Ja, jag hade nog också gett lite alvedon om nattsömnen varit väldigt störd, inget konstigt med det. Men jag får ganska ofta reaktioner på att jag inte tar ner febern, "bara för att den är hög" och ungen är väldigt trött och sliten. Känner ju folk som t.o.m sätter sig på akuten när barnen har feber över 40 grader - och naturligtvis är hängiga av det.

(Jag tar inte febernedsättande själv heller om jag inte absolut måste vara på benen)

Det är olika riktlinjer. Även på avdelningen där jag jobbar, det stämde inte alls med utbildningen jag fick på skolan. Jobbar inom vården.
När jag går igenom mina sjukvårdsböcker och där står det att man ska kontakta läkare om barnet har närmare 40 grader. Det har jag aldrig gjort, däremot om jag gett honom alvedon och den inte gett med sig. De säger ju även att man ska söka om barnet är febrig en 4:e dag och inte gett med sig.
Nej, jag tror på sitt sunda förnuft. Men det är intressant och veta hur andra tänker och gör.

Liknande trådar

Övr. Barn Behöver ventilera och spy lite galla. Ni som läst mina förra trådar om sonens pappa och allt strul vet litegrann hur det varit innan...
2 3
Svar
45
· Visningar
9 647
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 834
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar