Sjukhage till unghäst

MiaMaria

Trådstartare
Jag har en ettåring på boxvila just nu. Hon har varit inne i 16 veckor. Hon har en senskada på ett bakben (senan av, men läkningen går fint). Nu äntligen ska jag få släppa ut henne dagtid i mindre hage, 10x10. Jag funderar fram och tillbaka hur jag ska lösa det, då jag ju vill att hon ska få äta gräs. Har aldrig varit i denna situationen, men tänker att jag kanske kan köpa stolpar som är flyttbara och på så sätt kunna flytta hagen efter hand som gräset betas av. Är också orolig att hon ska bli jättebusig ute i en ensam hage. .. Boxvilan har gått jättebra och hon har varit lugn och cool, ätit och druckit som hon ska, trots att hon varit själv dagtid.

Vilken erfarenhet av unghäst i sjukhage har ni andra?

Sv: Sjukhage till unghäst

Hej! :laugh:
Jag har inte haft just unghäst i sjukhage, men andra hästar.
vad skönt att din lilla får börja gå ut nu!

ang. flyttbar hage så är det att rekommendera och ger massor i fråga om att hästen ändå kan ha en dräglig tillvaro som håller den sysselsatt med ett naturligt beteende och stimulans = beta.

köp såna där höga vita plast stolpar, de är lätta och smidiga att flytta och har höjd vals möjligheter på lin fästningen så att du kan ha ett rejält högt staket.

kan du ha de andra hästarna i hage runtomkring så bör det funka riktigt bra - då blir det lite som att hästen ändå går i flock, de andra brukar anpassa sig och välja att vila nära hästen i sjukhage osv...

se till att inte flytta hagen så att det blir "baktryck" på unghästen, dvs inte hagen längst bort i den vanliga hagen, så att den känner sig bortstängd om de andra hästarna går nära grinden, eller ska hämtas in till stallet osv. bäst brukar det funka om sjukhagen får vara nära grinden och stallet, gärna inramad av ngn ordinarie staket kant, skoglänga eller ngt som "ramar in", och hästarna i hagen runtomrking går runt denna sjukhage. Hoppas du förstår hur jag menar?

Heej!!

Ja, jag förstår exakt vad du menar. Just som jag tänkt också. Vi har ju alla hagar omgärdade med stengäre och innanför elrep, så det skulle gå att "koppla" sjukhagen på det vanliga staketet till den stora hagen liksom... Sen dubbelt staket runt sjukhagen, och så kan min valack gå i den stora hagen och alltid vara nära. Hm... tror att det kan fungera. Ska genast ta itu med hagbyggandet i morgon så att det lilla monstret äntligen kan få komma ut :laugh:

Jag hade sjukhage till min unghäst,men den fick bara vara som en box första tiden och fick sedan öka storleken något. Mobilt staket hade aldrig fungerat till honom, då hade han dragit all världens väg... :grin: Byggde ett rejält trästaket i anslutning till en utebox, vilken vi också byggde för hans skull. Han sprängde även den ett par gånger och då fick jag komplettera med el.

Han tillbringade 11 månader i denna konstruktion...

Ang. gräs så plockade jag 2 knökfulla ikeakassar varje dag så han hade att mumsa på. Sen hade han hö också. :laugh:

Ja, jag är lite rädd för att det kommer att hända här också. Ska testa i allafall, annars får det blir en lösning liknande din.

när min vallack skulle vara ute i sjukhage så gick det käpprätt åt h**vete.. han hade inte en stor ruta utan en liten som en box, och han stod still första tiden men sen hoppade han över :eek::eek: fattar inte hur det kunde hända! Han var då 2 år .. kan tillägga att det var lugnare att släppa i hop honom med en äldre häst i en normalstor hage.. men sen är kanske din inte lika galen som min! :p
För övrikt är min häst väldigt lugn för att vara unghäst! är i dag 3 år..

Heej!!

Ja, jag förstår exakt vad du menar. Just som jag tänkt också. Vi har ju alla hagar omgärdade med stengäre och innanför elrep, så det skulle gå att "koppla" sjukhagen på det vanliga staketet till den stora hagen liksom... Sen dubbelt staket runt sjukhagen, och så kan min valack gå i den stora hagen och alltid vara nära. Hm... tror att det kan fungera. Ska genast ta itu med hagbyggandet i morgon så att det lilla monstret äntligen kan få komma ut :laugh:

De vita stolparna kan man spänna tråden rätt högt om man har på högsta. Har du lite drag på elen också ska det mycket till för att de ska ta sig över eller igenom, men som sagt , min erfarenhet är att det funkar bäst med flyttbar sommartid för det sysselsätter dem och de kan ha en någorlunda dräglig naturlig tillvaro ändå, och sen att inte ha för litet. funkar det med individen blir de oftast bättre och lugnare av att ha lite större, men det lär du ju få prova dig fram och ha litet först och sen kanske öka på lite. det viktiga tror jag är att hon kan få beta, och har kompis som är lugn utanför och omkring sig, och utan "baktryck" på hagen, dvs inte bortstängd långt bort från grinden utan närmast/nära den.

Vårt sto är stående rakt upp och ned sedan nästan en månad. Hon går i en liten fålla inne i en mindre hage - vi stängslar om varje dag, flyttar så att det finns tillgång till gräs att sysselsätta sig med förutom hösilaget. Hästen i hagen bredvid får gräs i påse eftersom hans hage är en ren "öken"

Tack för alla tips och synpunkter!

Jag kommer att testa med flyttbar hage, har köpt ganska höga stolpar. Sätter den i en stor hage och så får valacken gå i andra delen av stora hagen. Då ser hon honom hela tiden. Första gångerna får hon lite lugnande, för hon är allt annat än lugn nu efter snart 18 veckors boxvila :crazy:

Funkar det inte får hon gå i lite större hage med valacken. Hoppas bara på att något funkar så att hon kan få komma ut lite. Fortsättning följer...

Jag har gjort så, med hagar jag flyttar varje dag. Min valack jag nämde i andra tråden går i mindre, men jag har även begränsat ytan för hans kompis, så kompisen inte kommer för långt bort.
De går alltså i varsin hage och betar.

Ja, just så har jag tänkt också. Tror att det blir bästa lösningen just nu.

hur stor hage får han ha då? tänk på att om hagen är som en stor box så kan du inte ha el på! det är så lätt att dom kommer nära stängslet när ytan är så liten.

jag byggde en rejäl hage med stolpar och plank när min skulle ha sjukhage..

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
P
Hästvård I höstas fick ponnyn en "senskada" bak på djupa böjsenan. Jag trodde först att han hade sparkat sig med brodden då jag glömt sätta på...
Svar
4
· Visningar
1 263
Senast: Ace
·
Hästvård Snälla buke ni måste hjälpa mig. Vet inte vad jag ska göra längre, min pålle växer i bredd hela tiden trots att jag tycker jag gör allt...
Svar
4
· Visningar
1 385
Senast: terrific
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 794
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka