Sjukhage eller inte?

Lundqvist89

Trådstartare
Jag har skrivit trådarna "halt unghäst" och "aktiveringstips till konvalecent häst"

Nu har jag ett problem. Min unghäst, blir 4år, har ganska lindriga ligamentskador på bägge fram, mest på vänster. Han har blivit ordinerad sjukhage + promenader för hand i 6-8v, sen nytt ultraljud. Han ska också få stötvågsbehandling.
Det har nu gått ca 2 dagar i sjukhagen och han vantrivs. Han vankar fram och tillbaka mest hela tiden, står nästan aldrig still. Är allmänt stressad och frustrerad, kommer inte till ro att äta. När jag tog in han idag var han uppdragen i buken och snurrade runt i boxen.. På promenader var han inte rolig! Reagerade för minsta lilla, försökte resa sig osv..
Han kommer bli mentalt knäpp om han ska gå i sjukhage i 8v, det kommer inte funka..

Tror nästan att det skulle vara bättre för honom att komma ut i den större hagen med kompisar. Tror han skulle bli lugnare. Visst, chansen att han tar en galopp finns.. Men vad är värst, det, eller att han mår dåligt i sin sjukhage? Kan tillägga att den ligger i anslutning till andra hagar så han ser andra hästar, men han vill verkligen inte gå själv.

Vet inte hur jag ska göra?

Sv: Sjukhage eller inte?

Diskutera det med behandlade veterinär. Ingen här kan ge ett klart svar på hur du ska göra, bara din veterinär som vet precis omfattningen av skadorna.

Dock funderar jag på om det kanske skulle vara ett alternativ att sätta honom ihop med en annan häst. Inte i en stor hage där han kan springa runt utan i en mindre fast som är stor nog för att två hästar ska kunna vistas där. Om det är just det där med att han är ensam i hagen som är problemet.

Ska ringa veterinären på tisdag när dom öppnar igen efter helgerna. Annars hade jag ringt idag.

Två dagar är inte särskilt länge. Chansen finns väl fortfarande att hästen vänjer sig vid hagen?

Självklart är det värst om hästen inte läker ihop jmf med om den mår dåligt 8 veckor .

De brukar vänja sig efter några dagar. Och ofta trivs de bättre inne i box, än att stå i pyttehage.

Och är det lugnt i stallet är de ofta lugnare. Dvs hålls inte på i stallet mer än nödvändigt, utan låt hästen vara själv.

Så har jag valt att göra flera gånger när hästen har varit orolig i boxhage: stängslat upp plant och jämnt ca 20*30 m. Låtit hästen gå med lugn kompis och ha ständig tillgång till grovfoder! Det har alltid fungerat mkt bättre än att ha den själv i boxhage och alla hästar har blivit bra!

Det beror väl på vad det är för fel på hästen?
Ska den stå still så är större hage inte ett alternativ. Boxhage kan kännas "snällare" för människan, men hästar blir ofta frusterade av att "se men inte röra", utan mår då ofta bättre i stallet.

Visst chansen finns att han vänjer sig.. Dock tror jag inte det. 3år och 8 månader + liten hage är inte en bra kombo i hans fall. Börjar han redan bete sig såhär nu undrar jag hur han blir om en vecka...

Han kan inte stå på box då han lever och sparkar. Han går i dagsläget på en utebox med denna "sjukhage" på natten, ngt han blivit ordinerad av vet. Nu går han ju även här på dagarna.

Jag upplever att boxhage ofta ordineras för säkerhets skull. Nu menar jag inte vid operation och allvarliga tillstånd som frakturer mm utan vid t ex en lindrigare senskada, hälta där man inte hittar orsaken mm. Om hästen skrapar, bankar, gräver, vandrar i box eller boxhage så väljer jag att hellre låta den gå i en lite större hage m kompis. Min erfarenhet är att de håller sig mkt lugnare då och att de som mest tar ngr travsteg. Man får ju göra en riskbedömning helt enkelt.

Hej!

Det beror nog mycket på häst. Ingen av mina har fixat box särskilt bra, däremot har sjukhage funkat kanonbra (iaf så länge det inte fanns mat på utsidan, då brukade förra pållan krypa ut ur hagen).

Jag hade inte satt min skadade häst med annan häst i liten hage, stor sannolikhet att de springer ändå (och jag har verkligen sett hästar i små frimärkshagar race-a fram och tillbaka och busa).

Kanske med häst i hage brevid?? Så hästen alltid ser en kompis.

Och som nån sa, många hästar vänjer sig efter några dagar.

/Lavinia, van vid skadade hästar, tyvärr..

Han har 2 hagar med kompisar som ligger an till hans sjukhage.. Men han stressar runt ändå, äter dåligt osv :(

Jag hade verkligen Gett det mer än två dagar om det handlar om att han vankar och äter lite dåligt . Om veterinären beordrat så mkt som 8 veckor betyder det kontrollerad rörelse för att skada ska läka , ligament är i regel mkt besvärliga och tar lång tid . Ett tokrejs i stor hage så kan det vara kört sen .
Jag förstår problemet om den snurrar och hoppar och far osv , men de allra flesta vänjer sig vid sjukhage efter några dagar . Du kanske får ha den ute under bevakning och kortare stunder första dagarna tex .

Ett alternativ är ibland att helt byta miljö om inget hjälper , förändringar i rutiner i samband med lång koncalecens är oftast jobbigast i hemma miljö för hästen .

Kan du inte prova att ha hästen sederad i sjukhagen (med tex Vetranquil).

Den ordinationen fick jag när min häst var buköppnad och skulle gå i sjukhage.

Det hade jag aldrig gjort. :crazy: Lite skillnad på en buköppnad häst och en med ligamentsskador!! Kanske de första dagarna men inte mer än så. Har dessutom sett väldigt våldsamma reaktioner på sedalin och vetranquil med oberäkneliga hästar utan koll på sin kropp.

TS om det vore min häst hade jag gett den vändelrot. Hjälper mot stress och nervositet men de blir inte drogade eller slöa som av pleg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 033
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 965
Senast: Jamtland
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
919
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka