sjukgymnastik mot cancer

emlem

Trådstartare
Jag tror inte mina öron när en nära anhörig till mig har prostatacancer som upptäcktes i augusti men inte meddelades till honom förrns i november. Han blev då lovad operation i december som sköts fram till januari sedan februari för att sedan ändras till att han inte kommer behöva operation utan i stället ska ordineras sjukgymnastik.
Min anhörig har mycket ont men läkaren i fråga säger att det inte har någonting med cancern att göra.

Arg och upprörd över att denna jävla inkompetenta cancerläkar karusellen dragit igång igen.
Vad sjutton gör man när sjukvården inte lyssnar och man känner sig maktlös både som drabbad och anhörig?

Jag tror inte mina öron när en nära anhörig till mig har prostatacancer som upptäcktes i augusti men inte meddelades till honom förrns i november. Han blev då lovad operation i december som sköts fram till januari sedan februari för att sedan ändras till att han inte kommer behöva operation utan i stället ska ordineras sjukgymnastik.
Min anhörig har mycket ont men läkaren i fråga säger att det inte har någonting med cancern att göra.

Arg och upprörd över att denna jävla inkompetenta cancerläkar karusellen dragit igång igen.
Vad sjutton gör man när sjukvården inte lyssnar och man känner sig maktlös både som drabbad och anhörig?

Det kan ju finnas många anledningar till att man väljer att avvakta operation. Och det kan mycket väl vara så att något annat än cancern gör ont. Men om din anhöriga har ont (var?) kanske man i första hand ska utreda det, en prostatacancer gör enligt min erfarenhet (som inte alls är en sanning) inte ont. Beroende på ålder och vilken typ av cancer din anhörige har kanske vidare utredning är motiverat, eller inte. Det är ganska sällan jag träffar äldre män men en "vanlig" prostatacancer som opereras. De flesta får ingen behandling alls, utan bara regelbunden kontroll eftersom den oftast växer så långsamt att man ändå hinner dö av ngt annat. Men jag är varken läkare och ffa inte din anhöriges läkare.

Fick just reda på att min mor, som inte har något brosk kvar i ena höftkulan ska börja gå hos någon speciell sjukgymnast för att "komma förbi smärtan" och "bortse från den". :eek::banghead:

Är det utrett att det inte är frågan om skelettmetastaser?

Nä, det är jag medveten om men hon har ju inget brosk mellan.

Röntgenfynd och besvär/smärta är två olika saker. Ngt brosk kan man nog inte återskapa, men det är inte bara avsaknaden av brosk som gör ont, så ofta kan hjälp med både smärthantering och rätt rörelser lindra, och om inte lindra iaf göra det mer uthärdligt och ge en lättare rehabprocess efter operation.

Är det inte bättre att ni försöker be läkaren förklara anledningen till ordinationen? Förmodligen finns det en tanke bakom men det har ju uppenbarligen brustit nånstans på vägen mellan läkare och patient eller kanske patient och anhörig? Har du själv haft direktkontakt med läkaren eller grundar du dig på andrahandsinformation från din anhörig? Isf är det ju möjligt att information förlorats "på vägen" så att säga.

Långt ifrån all prostatacancer behöver opereras, och en cancer lokalt i prostatan gör inte ont.
Har man upptäckt cancern då man utrett din anhörige pga smärtan så är det troligen ett "bifynd", inte orsaken till smärtan.

Minsann? Kan du utveckla det där?

Ja, hon har gått nu i ca 5-6 år med denna smärta. Den har endast behandlats med Voltaren och Alvedon (apotekets receptfria) under dessa år men med olika kombination och perioder.
Voltaren 2 ggr per dag i 7 dagar, sedan uppehåll en vecka och sedan Alvedon 7 dagar och jag vet i tusan. Ändring på det igen osv.

Det kanske kan anses som en enda behandling om man tänker "smärtstillande" (och jag inser att det kanske ska anses som det) men alla dessa jäkla kombinationer och väntande i ett halvår för man inte kan se före dess osv så ser jag det som olika behandlingar, inte olika behandlingsformer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka