Sjuka kattungar

kolblakkur

Trådstartare
Har skaffat två kattungar. Nu har de fått kattsnuva. Jag har läst om det på nätet, men blir inte klok på det. Är det som en vanlig förkylning som kan gå illa? Ögonen och snoret rinner på dem. Ska tempa dem senare idag. Vad kan jag mer göra? När bör jag ta dem till veterinär?

Sv: Sjuka kattungar

Ring veterinären med en gång!
Vet inte hur pass farligt det är, men det är definitivt inte bra. Ring och hör vad vet säger!

Kattsnuva är ett samlingsnamn för olika sjukdomar som ger förkylningsliknande symptom. De vanligaste virusen/bakterierna som orsakar kattsnuva är herpesvirus, calicivirus och en klamydiabakterie. Kattungarna behöver i regel någon slags behandling oavsett vilken av patogenerna det är som gjort dem sjuka.

Mot calici och herpes kan man inte göra annat än att behandla symptomen och stoppa sekundärinfektioner. Man kan behöva ge ögonsalva och är kattungarna riktigt dåliga behöver de vätskas upp och kanske få antibiotika oralt. Virusen läker ut av sig själv, men kan lägga sig latent hos katten och sjukdom kan blossa upp i stressituationer längre fram i livet.

Klamydia kräver långvarig behandling med antibiotika (tetracyklin), ofta behövs även ögonsalva. Det jobbiga med klamydia är den långvariga behandlingen, det positiva med klamydia är att efter behandlingen är skiten borta. Helt och hållet.

Så en veterinär behövs kontaktas.

Nu är vi tillbaka från veterinärbesöket.

De tog prov på ögonvätskan på kattungen som var sämst. Provsvar får vi om cirka en vecka. Nu får de antibiotika i tio dagar för säkerhets skull. Hoppas att de blir bättre nu!

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
334
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
35
· Visningar
1 771
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
486
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
523
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka