frittan

Trådstartare
Idag när jag kom till stallet hade hästarna kommit in ungefär 30 min innan, så kraftfodret hade de hunnit äta och höet hade de ätit en del av också, vissa var färdiga.

Det jag reagerade på direkt var att min häst hade spridit ut höet i typ hela boxen, men han stog ändå och åt lugnt och var "som vanligt". Dock hade han lagt en stor "koblajja", alltså inga fina bollar.

Sen ställde jag upp honom i gången och ryktade och ryckte hans man. Reagerade då på att han slog en del med svansen, som han gör på sommaren mot flugorna. Annars uppförde han sig som vanligt. Tiggde godis, och var glad och pigg.

När jag satte in honom i boxen tittade han direkt i krubban om de fanns nått gott, och fortsatte sen att äta sitt hö.

Kan han vara sjuk?
Kolik?
Eller är jag bara en nojjig hönsmamma?? :angel:

Tacksam för snabba svar!
Har aldrig haft nån häst som varit sjuk eller ens halt så jag är så osäker på området...

Sv: Sjuk??

Min häst spridde ut allt sitt hö en gång. Svaret på varför hittade jag när jag mockade, en rådjusskank :eek:

Min häst spridde ut allt sitt hö en gång. Svaret på varför hittade jag när jag mockade, en rådjusskank :eek:

USch så äckligt! men jag kollade igenom höet, och mockat hade jag ju redan gjort, förutom den koblajjan han hade lagt...

Så det måste va nått annat :(

Det som är fel är att din häst är lös i magen. Detta beror oftast på att de ätit något som deras mage inte är van vid. Det kan vara snabbt foderbyte (hö från annat parti t ex) eller att de ätit något olämpligt i sin hage, eller att höet inte varit bra (kanske mögel).

Det som är bästa bot är att vara noga med kvaliteten på fodret och att ge hästen en halv lilte Proviva (blåbär eller nypon brukar vara gott för hästar) om dagen tills den är normal i magen. Det kan vara bra att ge hästen lite bakjäst också.

Tack för ditt svar!!
Men det att han spritt ut höet och slår med svansen, det har också att göra med att han "bara" är lös i magen eller? :confused:

Han kan ha en kolikkänning. Jag märker på min gamleman när han får ont i magen att han river runt. Att man är lös i magen innebär inte alltid att man är just lös i magen. Det kan sitta något i vägen som gör att avföring tränger ut runt omkring. Håll koll på honom, tycker jag. Tempa gärna och kolla puls.

Verkligen, det var ingen höjdare. Jag hade inte gjort den höpåsen som han fått den, men jag undrar ju hur man kan undgå att märka något sånt :confused:
Jag tror att han kanske käkat något i hagen som stört ut magen lite.

Lägger till att så länge han äter hö behöver du inte vara särskilt orolig. Det brukar vara ett bra tecken.

Jag skulle tro att din häst haft ett lindrigt kolikanfall. Vad detta beror på är omöjligt att säga, men kolla upp hans närmiljö lite extra - är fodret verkligen av bra hygienisk kvalitet? Äter de ute - trampas fodret ner i lera? Vattentillgång och kvalitet? Parasitstatus?

Jag tror inte att du behöver vara orolig, äter han nu har det säkert fixat till sig igen. Men som sagt, kolla ovanstående.

Lägger till att så länge han äter hö behöver du inte vara särskilt orolig. Det brukar vara ett bra tecken.

Min häst är ett RIKTIGT matvrak så slänger han inte i sig maten, så är det något som är fel :)

Som väl är så blev det inget mer under kvällen eller natten. Stallägaren var där och tittade på honom flera gånger under kvällen och han åt sin mat och var glad så det var bara hönsmamma frida som oroade sig. Skönt!

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 016
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 026
Senast: sandrafors
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 792
Senast: Luleå
·
P
Hästvård Det blir allt vanligare och vanligare. Förr var de ovanligt med hästar som var såpass känsliga att dom behövde ett täcke för att stå ut...
2
Svar
31
· Visningar
5 515
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31