Flugtäcke

Sv: Flugtäcke

Tyvärr säger jag som många övriga - det är mer flygfän nu. Jag hade inga problem i marker för 15 år sedan där det idag inte går att ha häst utan täcken mer eller mindre...Så då fick jag ge upp mina principer och köpa täcke när hästen hade fullt med stora svullnader och bett.

När det går har jag dock låtit bli täcket, det är väldigt beroende på var hästen står har jag märkt.

I år har mina nya hästar (dels för att de är importerade och därmed ovana) ha täcken en hel del. Enda gången på året de haft täcke. Flygfäna har varit värre än kylan/regnet i vintras...

Men helst skulle jag slippa, gammeltant vill helst vara utan även om hon då blir helt uppäten.

Jag har två A-ponnys som har exemtäcke på, för om dom inte har det så står dom och häckar i vindsjulet, har dom inte täckena på och jag kommer med täckena då kommer hästarna självmant och står rent still till dom är på, så hästarna har själv valt att ha flugtäckena på. Dessutom så vill jag inte använda gift i onödan utan väljer hellre exemtäcken då.

(läs och roa er, får inte till svenskan :o)

kl
Sen tänker jag att även om det vore så att människor är sjåpigare med flygfän nu jämför med 10-20 år sen så är det till hästarnas bästa. Flug- och eksemtäcken är uppenbarligen ytterst sällan ett störande moment så om några hästar få ha det i "onödan" så är det bättre än det motsatta med tanke på hur endel hästar mår av för mycket flugfän.

För det första är det inte mot flugor som dessa täcken finns, utan mot det avsevärt högre trycket av bitande insekter.

Håller med andra som vill hästarnas bästa o är glada för att det numera finns hjälp.

För 12 år sedan såg jag EN "helikopter" per sommar. De stora som låter o sätter sig på rumpan på hästarna. Numera finns de hur många som helst.

Dock bör de ha tillgång till skugga eller helst ha någonstans att gå in.

kl
Lite OT, men jag har funderat på varför alla insektstäcken har stor svanslapp, och ofta ganska långa och osmidiga baktill? Borde det inte vara mer effektivt om svansen kunde röra sig obehindrat?

För att svidknott gärna biter i svansroten. Skulle jag gissa.

Nu biter ju dock svidknott igenom nättäcken iofs, så är det därför blir det lite poänglöst. Iofs så använder jag när det gäller nättäcken bara Bucas Buzz Off och de har inte stor lapp.

På eksemtäcket är det ju JÄTTESTOR lapp, och av logisk anledning. Men svansen kan användas obehindrat ändå, och då är ett eksemtäcke 'tyngre' än ett nättäcke.

Hoppas ni förstår att jag inte kan svara på alla. Kan ju börja med att förtydliga att när jag säger flugor, tillhör bitande insekter den kategorin (för min del). Man säger ju inte bitandeinsekts-täcken/huva.

och som jag utryckte mig ''onödig skit'', där menar jag precis som de står. Inte att alla flugtäcken/huvor är onödig skit, utan när det väl är onödigt, dvs när de inte behövs. På hästar som behöver täcke på sommaren, är de såklart inte onödigt. Självklart ska man gå efter sin häst, hur den ragerar. Jag har inte påstått annat.

Men jag kan ta som exempel, min häst. Som mest nickar med huvudet, rycker i pälsen och viftar på svansen när de är som värst flugor - han hade bara mått sämre med täcke. Givetvis bör ju hästar som är såpass känsliga att dom skenar, skyddas extra mot flugor (exempelvis täcke) eller hästar som blir svettiga av att mota bort insekterna varje dag. Även som som får stora sår eller väldigt många sår.

Jag tycker absolut att dom ska ha täcke om dom behöver de, inte påstått något annat. Det behöver ju inte vara så extrema fall som min grannes häst som knappt kan vistas ute, de var bara ett exempel. Även hästar som skenar för mycket, blir svettiga och får för mycket bett.

Varför jag inte är så glad i flugtäcken beror delvis på mina dåliga erfarenheter. Att dom som jag känner till, slänger på täcke på hästar som inte reagerar värre än min häst, dom får de inte behagligare, utan bara skavsår på manken.

Sedan får ni gärna ge mig källan till att antalet bitande insketer ökat såpass som senaste 10-20 åren. Inte de att jag inte tror på er, men jag vill gärna ha en källa iallfall :)

sedan förstår jag inte varför man ska använda något bara för att de är nytt och efektivt. Förr var de ju mer som använde dom flugpannband istället för huva. Men ''huvor som är så efektiva''. Visst de kanske är en smula irriterade med massa band som hänger för ögonen. Men de har hänt alladels för många gånger att de kryper in flugor i huvorna som irriterar hästarna något fruktansvärt. En bekant hade en sån huva på sin häst, de kröp in en broms, ögat blev svullet som en appelsin, men hästen hade tur som inte fick några större skador.. Såg inte så mysigt ut. Dessutom kan inte hästarna kommunicera med blicken lika mycket med huva. De för hindrar kommunikationen en hel del.

Min hästs sommarbete ligger bredvid en kohage, och de går i bäck genom hagen. Vissa säger att de påverkar. Men inte för min häst och hans hagkompisar, några är ju mer känsliga än andra. Men ingen är såpass känslig att dom måste ha täcke :)

Men jag kan ta som exempel, min häst. Som mest nickar med huvudet, rycker i pälsen och viftar på svansen när de är som värst flugor - han hade bara mått sämre med täcke.

---

Sedan får ni gärna ge mig källan till att antalet bitande insketer ökat såpass som senaste 10-20 åren. Inte de att jag inte tror på er, men jag vill gärna ha en källa iallfall :)

---

sedan förstår jag inte varför man ska använda något bara för att de är nytt och efektivt. Förr var de ju mer som använde dom flugpannband istället för huva. Men ''huvor som är så efektiva''. Visst de kanske är en smula irriterade med massa band som hänger för ögonen. Men de har hänt alladels för många gånger att de kryper in flugor i huvorna som irriterar hästarna något fruktansvärt. -- Dessutom kan inte hästarna kommunicera med blicken lika mycket med huva. De för hindrar kommunikationen en hel del.

På vilket sätt skulle din häst ha det sämre med ett välsittande insektstäcke?

Källan till att insekterna ökat. Tja, personlig upplevelse av ALLA djurhållare i området, hur många vill du ha telefonnumret till? Bönder, hästägare, markägare - alla vittnar om samma sak. I hagar där det inte fanns en insekt för 15-20 år sedan plågas nu djuren hårt av knott, mygg och broms. Bromsarna tycks ökat värst.

Där jag är uppvuxen, så när jag var liten så det var mygg (och jag minns hur man försökte med djungelolja, matolja och vitlök och allsköns medel för att skona hästarna...) men broms det fanns bara vid badplatsen. År 2000 gick det inte att ha hästar på bete på samma marker ENS med heltäckande EKSEMtäcken, det var för mycket broms. Idag är hästarna som går där hårt ansatta av broms, mygg och knott.

Här fanns knappt en broms förr, lite mygg och liiite knott bara. Kring år 2000 kom bromsen i formlig invasion, gick inte ha djuren ute på dagarna. Bonden gick i ren desperation och sprayade korna, och alla korna fick ha flugbrickor i öronen. Han förlorade tre djur till knotten... De dog alltså, tre kvigor.

Sen, from i år är det 'extra' roligt här - det har anlags en sjö och en våtmark 1 km bort. Jag har döpt den till "Myggträsk", inte bara har vi nu vanliga mygg i större omfattning, utan även översvämningsmygg. De är aktiva i full sol och ganska mycket vind och biter som f*n.

Apropå det förresten, där har du en källa ang myggen. Man myggbekämpar stora områden kring älven här från helikopter. För att folk ska kunna vistas ute överhuvudtaget. För 20 år sen var det inte minsta behov av någon storskalig, statsfinansierad myggbekämpning och lite myggmedel på kvällen när man var vid älven var allt som krävdes.

Kring år 2000 var en bunt hästvänner från södern upp hit. Innan hade de låtit ungefär som dig ang insektstäcken etc, och tyckt jag var sjåpig. De kom upp hit på kurs med sina hästar. De började ana oråd ca 10 mil härifrån när det blev mindre och mindre nakna hästar i hagarna och mer och mer påklädda.
De lokala ridsporthandlarna slog nog försäljningsrekord den helgen ;) Det köpes insektsmedel, huvud och täcken i ren panik åt besökshästarna. Min lokala ridklubb tjänar för övrigt rätt bra på att sälja insektsmedel i sekretariatet på dressyrtävlingarna, utomsocknes ickesprayade hästar får spunk på bromsarna och det drar ner betygen ganska väl när hästen mitt i en öppna får tuppjuck på bromsar som biter ;)

Så, inse att det är STOR skillnad beroende på var man bor. Och det kan vara drägligt på ett ställe och helt odrägligt 2 km bort dessutom.

Hästar kommunicerar lite med blick och MYCKET med mule, öron och kroppshållning. En snörpt/rynkad mule och bakåtstrukna öron syns lika bra med huva. Vilka är de 'många' hästar som fått broms innanför huvorna? Jag har ALDRIG upplevt det på en enda häst på alla år och extremt mycket broms. Inte heller skav på manken ens på skavkänsliga. Men använder man illasittande utrustning blir det ju knas vilken utrustning det än är..

Flyweils skyddar inte öronen, där har du stora fördelen för huva. En huva kräver heller inte grimma. Ja det finns flyweils med öron och som är tänkta att ha utan grimma, de sitter för det mesta skitdåligt tyvärr..

Alexandra_W: Håller med dig till 100%
Perspektiv: Å ena sidan menar du inte att föringa dom som behöver flugtäcke/huvor, för att i nästa andetag ifrågasätta ökningen av bitande flygfän.
Varför behöver du rapporter som bekräftar ? Återigen tycks det som att folk hittar på som skriver här, för att det är okunnigt hästfolk i det stallet du står,enl. egen utsaga. Då måste ju vara så överallt, eller ?
Har aldrig under mina år varit med om att några flygfän kommit under huvorna, el. hört talas om det. En häst kan spränga staketet då den värjer för dom stora reaplanen & bli överkörd ! Då tar jag hellre risken att täcka med flugtäcke & huva, än att få ut dom på stora vägen.
Tro mig, dom springer som idioter i full sken tills dom skummar när dom största reaplanen kommer el. när blinningarna kommer i stora flockar.

Varför skulle flugtäcken ge mer skav än regn/vintertäcke ?? Allt handlar om kvalité & passform. Köper man från Börjes/Hööks så är kvalitén något lägre.
Personligen så tummar jag aldrig på kvalitén, bara det bästa för mina. Gjorde misstaget att köpa billig skit i början,efter 20 års uppehåll med hästar, inget av det finns kvar idag.
Även om det svider i plånboken så lönar det sig i längden, inga skav av täcken el. sadlar & regntäcken som håller sig torra hela dagen vid regn & inte går sönder.Kvalitén är lika viktig med flughuvorna !

Vet inte vad du ville få ut av ditt inlägg ? Vi har alla olika åsikter, låt det stanna vid det. Gläds åt att din häst inte behöver något av ovanstående.
Du kan unna dig mer under sommaren än vi andra som blir ruinerade av att köpa täcken & sprayer till förbannelse*ler*

sedan förstår jag inte varför man ska använda något bara för att de är nytt och efektivt.

Vad är det för fel på att använda effektiva grejer? Att de är nya gör de inte automatiskt sämre. Det är väl bra att det utvecklas nya produkter som är bättre än de gamla?

Jag använde flugpannband mycket förr och var nöjd med det, det fanns liksom inget bättre. Sen kom flughuvan med fler fördelar än flugpannbandet och numera använder jag bara flughuvan. Att din bekants häst fick in en broms under huvan är otur, men betyder inte att det är vanligt förekommande. Jag känner en häst som skadade ögat av att vifta på huvudet med flugpannbandet också.

Jag resonerar som så, att om jag kan hjälpa min häst till en drägligare tillvaro så gör jag det. Det innebär att han får flughuva och flugspray på sig när det är mycket insekter ute. Inte för att han brukar springa som en tok när det är bromsar ute, utan för att det garanterat är skönare för honom att slippa skaka på huvudet var 5:e sekund för att jaga undan flugor. Han får betydligt färre bett av bromsar och slipper ögon som rinner och öron som blir uppätna.

Samma resonemang gäller på vintern när det kommer till täcken. Hästen har täcke, inte för att jag tror att han dör av att frysa en liten stund, utan för att jag tror han har det skönare om han slipper. Jag tror att de flesta har liknande resonemang - man gör vad man kan för att hästen ska ha det så bra som möjligt.

Jag tycker det är vidrigt att låta sin häst stå ute med fullt med knott och bromsar som biter sönder den. DÄRFÖR har jag ett insektstäcke på min häst (det är inte för flugorna man har det). Vädret och insekterna är inte desamma och inte samma mängd som det var för 20 år sedan. Klimatet ändras. Tråkigt men sant. Insektsspray hjälper inte mot knott mer än ett par timmar om ens det (nej jag köper inget billigt skit) och flughuva har jag för att ögonen blir infekterade annars. Det är mindre kul o hitta sin häst med så svullna ögon att den knappt kan se...

Jag har mest haft flugtäcke när jag inte velat dränka pålle i kemikalier perioder när det varit mkt flygfä.
Nu står hon på att stall som ligger på en kulle/litet berg och där det blåser mkt. är därför i stort sett inga mygg/knott, det enda som finns är broms. eftersomd et är varmt under stor del av året där så är det broms från redan i april ibland och till september, men det räcker med lite pray då och då, och dessutom är hästarna inne under eftermiddagar med mycket knott

Jag anpassar alltså efter behov.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Nu är sommar på gång vilket innebär alla dessa flugor.. Min häst avskyr dom och får massor med bett så hon behöver flugtäcke...
Svar
0
· Visningar
326
Senast: klaraa
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Alla trådar om eksem är gamla, så jag passar på att starta en ny, för jag misstänker att det är fler än jag som har en eksemhäst. Tänkte...
2
Svar
33
· Visningar
3 144
Senast: sthu
·
Hästvård Jag köpte en häst för 1,5 månad sedan. Han hade ett sår på ena höftknölen när vi hämtade honom. Till och från har det gått från...
2
Svar
22
· Visningar
5 539
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb