Sv: Flugtäcke
Men jag kan ta som exempel, min häst. Som mest nickar med huvudet, rycker i pälsen och viftar på svansen när de är som värst flugor - han hade bara mått sämre med täcke.
---
Sedan får ni gärna ge mig källan till att antalet bitande insketer ökat såpass som senaste 10-20 åren. Inte de att jag inte tror på er, men jag vill gärna ha en källa iallfall
---
sedan förstår jag inte varför man ska använda något bara för att de är nytt och efektivt. Förr var de ju mer som använde dom flugpannband istället för huva. Men ''huvor som är så efektiva''. Visst de kanske är en smula irriterade med massa band som hänger för ögonen. Men de har hänt alladels för många gånger att de kryper in flugor i huvorna som irriterar hästarna något fruktansvärt. -- Dessutom kan inte hästarna kommunicera med blicken lika mycket med huva. De för hindrar kommunikationen en hel del.
På vilket sätt skulle din häst ha det sämre med ett välsittande insektstäcke?
Källan till att insekterna ökat. Tja, personlig upplevelse av ALLA djurhållare i området, hur många vill du ha telefonnumret till? Bönder, hästägare, markägare - alla vittnar om samma sak. I hagar där det inte fanns en insekt för 15-20 år sedan plågas nu djuren hårt av knott, mygg och broms. Bromsarna tycks ökat värst.
Där jag är uppvuxen, så när jag var liten så det var mygg (och jag minns hur man försökte med djungelolja, matolja och vitlök och allsköns medel för att skona hästarna...) men broms det fanns bara vid badplatsen. År 2000 gick det inte att ha hästar på bete på samma marker ENS med heltäckande EKSEMtäcken, det var för mycket broms. Idag är hästarna som går där hårt ansatta av broms, mygg och knott.
Här fanns knappt en broms förr, lite mygg och liiite knott bara. Kring år 2000 kom bromsen i formlig invasion, gick inte ha djuren ute på dagarna. Bonden gick i ren desperation och sprayade korna, och alla korna fick ha flugbrickor i öronen. Han förlorade tre djur till knotten... De dog alltså, tre kvigor.
Sen, from i år är det 'extra' roligt här - det har anlags en sjö och en våtmark 1 km bort. Jag har döpt den till "Myggträsk", inte bara har vi nu vanliga mygg i större omfattning, utan även översvämningsmygg. De är aktiva i full sol och ganska mycket vind och biter som f*n.
Apropå det förresten, där har du en källa ang myggen. Man myggbekämpar stora områden kring älven här från helikopter. För att folk ska kunna vistas ute överhuvudtaget. För 20 år sen var det inte minsta behov av någon storskalig, statsfinansierad myggbekämpning och lite myggmedel på kvällen när man var vid älven var allt som krävdes.
Kring år 2000 var en bunt hästvänner från södern upp hit. Innan hade de låtit ungefär som dig ang insektstäcken etc, och tyckt jag var sjåpig. De kom upp hit på kurs med sina hästar. De började ana oråd ca 10 mil härifrån när det blev mindre och mindre nakna hästar i hagarna och mer och mer påklädda.
De lokala ridsporthandlarna slog nog försäljningsrekord den helgen
Det köpes insektsmedel, huvud och täcken i ren panik åt besökshästarna. Min lokala ridklubb tjänar för övrigt rätt bra på att sälja insektsmedel i sekretariatet på dressyrtävlingarna, utomsocknes ickesprayade hästar får spunk på bromsarna och det drar ner betygen ganska väl när hästen mitt i en öppna får tuppjuck på bromsar som biter
Så, inse att det är STOR skillnad beroende på var man bor. Och det kan vara drägligt på ett ställe och helt odrägligt 2 km bort dessutom.
Hästar kommunicerar lite med blick och MYCKET med mule, öron och kroppshållning. En snörpt/rynkad mule och bakåtstrukna öron syns lika bra med huva. Vilka är de 'många' hästar som fått broms innanför huvorna? Jag har ALDRIG upplevt det på en enda häst på alla år och extremt mycket broms. Inte heller skav på manken ens på skavkänsliga. Men använder man illasittande utrustning blir det ju knas vilken utrustning det än är..
Flyweils skyddar inte öronen, där har du stora fördelen för huva. En huva kräver heller inte grimma. Ja det finns flyweils med öron och som är tänkta att ha utan grimma, de sitter för det mesta skitdåligt tyvärr..