Sjuk vid träning

Nillizan

Trådstartare
Har nu snart gett upp om hoppet till att få bättre hälsa och mående. Har nu snart 1 1/2 år kommit igång med träning. Allt ifrån ridning, promenader, Zumba, styrketräning. Är småbarnsförälder och är ute mycket. Jobbar i vården och det är tyvärr väldigt tungt och stressigt, underbemannat och ja, vissa dagar får jag vara glad om jag ens kan gå på toa och ens få i mig en bit mat. Inte bästa läget då jag nu fått magproblem. Nu under semestern har inte magen krånglat alls. För att kroppen ska må bra och att jag ska få bort de 10 kg efter grav så börjar jag träna, och varje gång är jag taggad och håller verkligen motivationen, då blir jag sjuk. Varenda gång! Förlamande trötthet, ledvärk, huvudvärk, snuva och hosta. Slutar träna och sen när jag känner mig frisk så börjar jag igen, samma visa, det går 4-7 dagar och sen kommer samma symtom igen. Nu i våras höll jag upp med träningen och jag fick vara frisk i en hel månad! Ska det vara så här? Nu är det ju Juli och jag tog upp träningen igen eftersom jag nu kände mig pigg, fräsch och motiverad. 2 dagar, sen blev jag sängliggande med ny förkylning. Är det så att vara småbarnsförälder? Blev ju sjuk innan barnen kom, endast 2 ggr/år.
 
Sv: Sjuk vid träning

Hur gör du när du börjar träna? Hur mycket, hur intensivt, hur ofta? Vad är ditt utgångsläge avseende kondition och styrka?
 
Sv: Sjuk vid träning

Jag är antingen on/off. Finns inget mellanting... Jag kör tex 30 min pass Zumba, rider 1 timme, promenerar raskt i 30 min och det blir så jag får puls, flås och svett. Får träningsvärk dagen efter. Nu har jag hållt upp pga förkylningen, men jag har gått med barnen (30 min i långsamt tempo). Men jag har lyft 350 balar idag istället. Styrkan är ju inget fel på, bär ju barnen, höbalar och diverse saker dagarna i enda. Men så fort jag får flås så blir jag sjuk. Jag vill ju få bort de 10 kg som är kvar. Konditionen skulle vara bättre, men svårt att bygga upp den. Glömde skriva att jag styrketränar också och det blir ca 1 timme, varannan dag. Det känns så hoppigt och hattigt då jag inte får någon rutin på det hela. Det hjälper ju till att jag jobbat oregelbundet en del också,
 
Sv: Sjuk vid träning

För mig låter det som om du har en massa stress när du inte har semester och det är därför din mage är kass när du jobbar. Att du blir sjuk när du tränar kan faktiskt vara din kropp som säger att den inte orkar mer stress (dvs träningen blir en till sak du ska hinna med = mer stress).

Har du varit till en läkare? Personligen skulle jag gå privat och hitta en sportläkare för att se till att den tar dig på allvar och utesluter någon sjukdom. Har du ingen sjukdom skulle jag råda dig att ta en titt på ditt liv, är det något som känns som för mycket? Kan du ändra på något?

Tillägger att det här är mina reflektioner, jag kanske har förstått ditt inlägg fel men jag hoppas det ordnar sig för dig. Jag vet hur jävligt det är att inte kunna träna fast man är taggad.
 
Sv: Sjuk vid träning

Jag är antingen on/off. Finns inget mellanting... Jag kör tex 30 min pass Zumba, rider 1 timme, promenerar raskt i 30 min och det blir så jag får puls, flås och svett. Får träningsvärk dagen efter. Nu har jag hållt upp pga förkylningen, men jag har gått med barnen (30 min i långsamt tempo). Men jag har lyft 350 balar idag istället. Styrkan är ju inget fel på, bär ju barnen, höbalar och diverse saker dagarna i enda. Men så fort jag får flås så blir jag sjuk. Jag vill ju få bort de 10 kg som är kvar. Konditionen skulle vara bättre, men svårt att bygga upp den. Glömde skriva att jag styrketränar också och det blir ca 1 timme, varannan dag. Det känns så hoppigt och hattigt då jag inte får någon rutin på det hela. Det hjälper ju till att jag jobbat oregelbundet en del också,

Det låter inte som brutalt tung träning, men det är å andra sidan rätt brutalt att gå från noll till zumba/gång/ridning/styrka på ingenting, sen uppehåll och så pang på igen.

Precis som tidigare skribent sagt så bör du utesluta att något är fel på dig. Om inget är fel så skulle jag tro att du helt enkelt går ut alldeles för hårt. Om du friskförklaras så skulle jag börja med ett schema som är något åt det här hållet:

Måndag: 30 min promenad.
Tisdag: 60 min styrka.
Onsdag: Vila.
Torsdag: 60 min styrka.
Fredag: Vila.
Lördag: Zumba.
Söndag: 60 min styrka.

Vecka 2 ökar du på promenaden till 45-60 min.
Vecka 3 lägger du till en 30 minuter lång promenad någonstans på veckan.
Vecka 4 kan du byta ut en promenad mot ett till zumba-pass.
Vecka 5 kan du öka på promenaden eller lägga till en till kortare promenad.

Jag har behållit tre pass styrka eftersom jag får uppfattningen att du kan styrketräna utan att bli sjuk.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
569
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 661
Senast: manda
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 466
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp