Sjuk - vet inte varför?

kolblakkur

Trådstartare
I måndags var min katt hos veterinären. Han visade sig vara kraftigt förstoppad och fick microlax, tarmen spolades och han fick dropp och smärtstillande. Han var väldigt uttorkad.
På kvällen är han märkbart påverkad. Verkar ha ont, men han fick ju smärtstillande? :confused: Det verkar gå över efter en kort stund och djursjukhuset verkar inte tycka det är akut. Han springer på toa och både kissar och bajsar under kvällen. Han slickar i sig lite köttsaft från sin favoritmat.
Morgonen efter är han fortfarande hängig och uttorkad. Nu känner jag att lugnandet bör ha gått ur kroppen - varför är han fortfarande jättehängig och beter sig nerdrogad? :confused:
Åker tillbaka till kliniken. De ger honom vätska under huden i tre timmar innan de ger upp - de kan inte göra något, han måste till djursjukhuset där de har tillgång till övervakning dygnet runt.
Åker med honom till djursjukhuset. Han röntgas och där hittas inget. Tarmen är tom. Han är påverkad av att ha brist på blodsalter, så han sätter hakan mot bröstet när han står rakt upp. Lite gul i gommen. Märkbart påverkad.
Blir inlagd som intensivvårds patient.

Mindre än ett dygn senare på djursjukhuset är rapporten: Lite piggare. Går runt i buren och är inte lika ostadig. Håller huvudet bättre, fastnar inte lika ofta med hakan mot bröstet. Proverna är inte normala, men ändå inte kassa? :confused: Proverna pekar inte på något alls. Leverproverna var förhöjda, men inte så det var något som indikerade på att det är just levern som strular (han har ju inte ätit så det är inte så konstigt att värdena inte är tipptopp). Ultraljudet av buken visade inget. Lite förhöjda vita blodkroppar - satt på antibiotika. Nu står han på elektrolyter, dropp, antibiotika samt tvångsmatning.

Någon som har varit med om något liknande? :crazy:
 
Sv: Sjuk - vet inte varför?

Kan tyvärr inte svara på din fråga, men undrar hur det går för er? Håller tummarna.
 
Sv: Sjuk - vet inte varför?

En kompis katt gick som katter gör när de har kaliumbrist, dvs med huvudet inböjt. Hon blev inte bättre trots behandling och fick somna in.
Hoppas din kisse piggar på sig!
 
Sv: Sjuk - vet inte varför?

Min kisse har blivit betydligt bättre, även om han inte är bra. Han är normal med huvudet och går stadigt, dock är levervärdena inte så bra (dock inte katastrofala heller). 130 var normalt, han har 320 nu (200 vid inläggning). Vid 600-700 är det lite krisigare, så levervärdena är inte "akuta". Veterinärerna kallar honom skum - han beter sig som att han är jättesjuk fast de hittar inget. Det pratas dock om ev muskelsjukdom, binjurar, tumörer och sköldbroskkörteln. Han är hemma på permission nu, vill dock inte äta så han tvångsmatas. Ska prata med veterinären imorgon, men eftersom han inte försämrats sedan han kommit hem så tror jag han får stanna hemma i två veckor och sedan får vi komma tillbaka och ta prover. Står på antibiotika nu också, har gått halva kuren. Han verkar proppmätt av all tvångsmatning dock, så pigg är han inte. Men samtidigt inte hängig. Bara sömnig. Betydligt bättre än när innan han blev inlagd iallafall.
 
Sv: Sjuk - vet inte varför?

Det pratas även om att sticket han fick i nacken har tagit fel och ev utlöst något.
 
Sv: Sjuk - vet inte varför?

Men stackars lille katt - och dig!

Hoppas verkligen att han piggar på sig.

Vilket stick är det som kan ha gått fel?
 
Sv: Sjuk - vet inte varför?

Obalans på elektrolyter kan ju ge de initiala symptomen (förstoppning och hakan mot bröstet) men det borde ju synas på proverna.
 
Sv: Sjuk - vet inte varför?

Sticket som han fick i nacken var antingen smärtstillande eller "vaknauppmedicin", minns inte. Men det pratas om att det utlöst något i honom.
 
Sv: Sjuk - vet inte varför?

Vilken otur i så fall! Usch, det är så olustigt när katterna är sjuka:(

Det där med hakan mot bröstet har jag aldrig hört talas om, ska googla lite och se om jag hittar bilder. Kan vara bra att veta.
 
Sv: Sjuk - vet inte varför?

Ja, det har varit tufft och ännu är det inte över. Det är jobbigt att inte veta vad som är fel, svårt att vara hoppfull ena stunden och uppgiven andra. Vi fortsätter med tvångsmatningen några dagar till, men han ska ha uppehåll mellan 22-08 idag/imorgon för att se om han äter själv då. Äter han inte själv snart vill de nog ha tillbaka honom igen för utredning.

Pratade med veterinären idag och ev kan det vara så att hans muskler förtvinat pga narkosen. Dvs han som tydligen är känslig för narkos har snuddat vid döden när han sövts. Plus ett kraftigt vattenlavemang som fått honom kraftigt nerkyld och skadan var skedd.
Men man vet ju inte, de har bara teorier i nuläget.
 
Sv: Sjuk - vet inte varför?

Vilken otur i så fall! Usch, det är så olustigt när katterna är sjuka:(

Det där med hakan mot bröstet har jag aldrig hört talas om, ska googla lite och se om jag hittar bilder. Kan vara bra att veta.

Hakan mot bröstet är mycket typiskt för kaliumbrist. Det förekommer en ärftlig variant hos burma, men vilken katt som helst kan ju råka ut för det under olyckliga omständigheter. Är rätt säker på att jag har sett någon film på youtube med en burmakattunge med kaliumbrist.
 
Sv: Sjuk - vet inte varför?

Men fy vad gräsligt. Det är ju mardrömmen när de söver ens katt, eftersom man hört att det är svårt att beräkna narkos på katter.

Hoppas, hoppas verkligen att han repar sig. De har ju ofta oanade krafter.

Sol: tack! Ska kolla efter det.

Edit: nu hittade jag en bild, hypokalemi som ger muskelsvaghet... Stackars kissar:(
 
Senast ändrad:
Sv: Sjuk - vet inte varför?

Måste bumpa lite :bump: :bump:

Han har nu slickat i sig lite, lite sås från blötmaten samt druckit cirka 1/2 dl tonfiskvatten!
 
Sv: Sjuk - vet inte varför?

Det står ganska stilla här just nu.
Han slickar i sig sås från blötmaten och dricker vatten själv. Han verkar illamående - när han slickar i sig sås så tar det stopp efter ett tag, och han vänder sig bort. Men vem vet? Vi människor kan bli illamående av antibiotika, men vem vet hur det är för katter?
Imorgon kväll är sista dosen med antibiotika, förhoppningsvis kommer aptiten tillbaka då.

Imorse stök han mungipan mot både mig och min sambo :D Han har varken spunnit eller varit kelen sedan allt det här började, och han har verkligen börjat ogilla mig nu - gömmer sig under soffan och glor surt. Skulle inte kalla honom hängig, han kan verkligen fightas när det är dags för mat.
 
Sv: Sjuk - vet inte varför?

Kissen äter fortfarande inte :( Kommer nog åka in med honom imorgon för provtagning.
Han vill endast slicka i sig sås, vill inte ha fast föda. Igår så käkade han dock en torris i all hast, han blev så glad när aktivitetsbollen kom fram och det ramlade ut en godis som slank ner i all hast. Torris nr två tuggade han och spottade ut.
Spann lite igår också :love: och väckte oss fem imorse för han ville in i gardroben :P
 
Sv: Sjuk - vet inte varför?

Kissen äter fortfarande inte :( Kommer nog åka in med honom imorgon för provtagning.
Han vill endast slicka i sig sås, vill inte ha fast föda. Igår så käkade han dock en torris i all hast, han blev så glad när aktivitetsbollen kom fram och det ramlade ut en godis som slank ner i all hast. Torris nr två tuggade han och spottade ut.
Spann lite igår också :love: och väckte oss fem imorse för han ville in i gardroben :P

Usch vad jobbigt när det först ser ut att gå framåt, för att sedan bara ta stopp.

Det är inte så att han har något problem med tänder eller mun, så att det gör ont för honom att äta fast föda? Bara en tanke.....

*håller tassarna*
 
Sv: Sjuk - vet inte varför?

Han fick tänderna och munnen kollad idag, allt var perfekt, han har inte ens tandsten. De tog prover men jag glömde be dem göra en odling på munhålebakterier. Ska prata med veterinären om det när hon ringer i eftermiddagen.
 
Sv: Sjuk - vet inte varför?

Var hos veterinären idag, han verkade mycket bättre utåt sett, men inte inombords :(
Hans levervärden hade gått upp till 497 och han lider av lindrig anemi. Vet inte vad jag ska göra längre :( Vi fortsätter tvångsmata, försämras han så får vi åka in.
 

Liknande trådar

Hästvård Hjälp alltså! Jag och en av mina bästa kompisar delas stall och igår vid lunchtid fick min vän och jag lasta hennes welshponny i...
Svar
10
· Visningar
2 898
Senast: Exit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp