Sjuk - vet inte varför?

Sv: Sjuk - vet inte varför?

Katter kan blir illamående av antibiotika, och de kan också (precis som människor) vara svåra att få igång med mat och aptit även om de rent medicinsk borde vara friska igen. Jag fick omeprazol till min när han mådde illa, kolla med vet om de kanske har någon sådan lösning för er?

En av mina (som är ett riktigt matvrak annars) tvärslutar äta så fort hon mår det minsta risigt. Det kan ta lång tid att få igång henne igen, trots att det bara varit en liten skitgrej som fått henne att sluta.
 
Sv: Sjuk - vet inte varför?

Levervärdena hade gått upp, så det är gissningsvis därför han mår illa. Återbesök igen på torsdag för att kolla ifall anemin blivit värre.
 
Sv: Sjuk - vet inte varför?

Lite goda nyheter:
Det verkar som att det är något i/med gallgången som strular till det för stackars kissen. Hans röda blodkroppar är lite bättre, de vita blodkropparna är nu ännu bättre (de var bra innan också), ALAT har sjunkit från 497 till 333 sedan i fredags och det är ju toppen! :) ALP har dock stigit, och det pekar på gallgången förutsätter jag. Har vi riktig tur är det bara lite slagg som täpper till gallgången, annars väntar operation (som jag får betala själv :crazy:).

Ser fram emot veterinärens samtal imorgon! :bump:
 
Sv: Sjuk - vet inte varför?

Skönt att de börjar hitta något!

Varför får du betala själv, täcker inte försäkringen?
 
Sv: Sjuk - vet inte varför?

Han har redan utnyttjat de 25000:-..... :crazy:

De har hittat en förträngning i en gallgång. Men de kunde inte få fram vad det var. Känner mig besviken på djursjukhuset. De sa att de inte kunde diagnostisera honom, men ändå ville de ha kvar honom för 2500:- per dygn. Han ska hem ikväll och jag har fått OK att medicinera med Ursofalk. Förhoppningsvis hjälper det.
 
Sv: Sjuk - vet inte varför?

Jupp och nu väntar eventuellt CT scanning och operation. Och det får jag som sagt betala själv :crazy:
 
Sv: Sjuk - vet inte varför?

Som jag resonerar så finns det en gräns för hur mycket pengar man kan lägga på djursjukvård när inte försäkringen räcker längre. Fast var den gränsen går får nog var och en känna efter själv.

Något mer att väga in är ju också hur bra katten blir efter behandlingen. Mängder av plågsamma stressande veterinärbesök får, i mina ögon, vägas mot att katten får ett jättebra liv efteråt. Får den INTE det skulle jag nog inte vilja behandla i evighet.

Men jag lider med dig, det är skitsvåra beslut att fatta. Jag tycker i alla fall inte att du ska behöva skämmas om du fattar det svåraste beslut, det verkar som om du har redan lagt ner mycket pengar och omsorg för att din katt ska må bra.
 
Sv: Sjuk - vet inte varför?

Ni ska ni få höra!

Jag hade tid till CT scanning idag. Väl där får jag träffa veterinär som säger att hon vill göra ett ultraljud först. Såg man inget på den skulle jag inte behöva betala för den, och då skulle nästa steg bli en CT.

Efter cirka 1,5 timme är ultraljudet klart - stasningen är borta?!! Dock har har kristaller i gallan. Och sedan har han ju gulsot. Ej fettlever. De tar prover och beslutar sig för att sätta en nässond (vilket jag ville att förra djursjukhuset skulle göra, men det ville de inte). Han får diagnosen cholangiehepatit och han sätts på aptitstimulerande, kortison och Ursofalk.

Jag får vänta 1,5-2 timmar till och ut kommer min älskade kisse med sin sond. Pratar med veterinären som ger honom en god prognos. Eftersom hans värden inte är katastrofala utan runt 300-400 och han är i bra allmäntillstånd så har han goda chanser. Börjar han bara äta själv så borde han bli återställd.

Efter att jag handlat a/d och fått ett gratisprov med torrfoder som är anpassat för katter med leverproblematik, så tänkte jag testa och ge honom en, han har alltid varit mycket förtjust i RC. Tror ni inte kattuslingen vräker i sig säkert tio bitar innan jag slutar ge honom?! :eek:

Vi åker hemåt, men bara 5 minuter senare nyser kissen upp sonden. Så vi fick vända tillbaka och då fick han en ny sond och bättre placerade stygn så att den inte flyttar sig även om han nyser. Detta behövde vi dessutom inte betala för :D

Nu ligger kissen i sin elementsäng och jag ska strax ge honom första matning. Ska bli helt underbart att slippa tvångsmata. Imorgon ska vi testa och se ifall han vill ha mer torrfoder. Vi stöttar upp med sondmatning ändå.
 
Sv: Sjuk - vet inte varför?

Jag förstår vad du menar. Dock har de tidigare veterinärerna felbehandlat honom, eller rättare sagt - de har inte gett en diagnos och inte brytt sig om att behandla något. Så rent krasst har de 25000 i veterinärvård inte gått till någonting :crazy: Gett honom lite dropp, röntgat något osv, men inget som gett en diagnos. "Vi kan inte diagnostisera honom, men han får gärna stanna kvar och få dropp, det är nyttigt" :crazy: Plockade hem honom direkt. Fick tjata om Ursofalk osv. Så jag kände att det också var en anledning till att fortsätta: Katten har inte fått en ärlig chans och som sagt, hans värden är inte katastrofala. Normalt sätt så brukar leverproblematik ge ALAT på runt 1000. Min kisse har som mest haft knappt hälften och nu är han nere på 330 och det är med en tvångsmatning som går sådär. Kan säga att det första Djursjukhuset blåste dessa 25000 på en handvändning. Hela baletten idag (på det "nya" djursjukhuset) kring nässond, provtagning, röntgen kostade bara 2285:- och jag har en liten slant kvar (1800 typ) som försäkringsbolaget kommer ersätta. Och då fick jag en diagnos. Tre veckors kaos på första kliniken löste nästa klinik på 1,5 timme.
 
Sv: Sjuk - vet inte varför?

Puh... Hoppas det går bra med den lille! Det låter ju som om han är på rätt väg.

Det första djursjukhuset kanske gjorde så gott de kunde, hans sjukdom kanske var mer svårdiagnosticerad i början? Men oavsett vilket, håller tummarna för honom nu. Bra att du inte gav dig!
 
Sv: Sjuk - vet inte varför?

Kissen fick leversvikt med komplikationer, samt att han inte svarade på behandling. Så han fick somna in i fredags.
 
Sv: Sjuk - vet inte varför?

Men nej, så trist! Du som kämpade så för att han skulle få rätt vård.

Nu lider jag med dig, jag fick ju också låta en katt somna in och det var/är så oändligt sorgligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hjälp alltså! Jag och en av mina bästa kompisar delas stall och igår vid lunchtid fick min vän och jag lasta hennes welshponny i...
Svar
10
· Visningar
2 898
Senast: Exit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp