Sjuk valp... Dåldafelförsäkring?

Lewis

Trådstartare
Jag har en schäfervalp som är 10 veckor nu och som vi fick hämta förr förra onsdagen. Pigg och glad! På lördag eftermiddag ville inte valpen äta och sov hela eftermidagen. Kräktes några gånger på em... När inte valpen blivit piggare och dessutom inte ville dricka åkte vi till djursjukhus vid 18-tiden. Hon fick dropp och piggnade till och vet trodde att hon ätit i sig något dåligt... Vi åkte hem (mitt i natten ;) ) och på fm var hon pigg och åt lite. På em blv det sama visa igen och vi fick åka in. Hon lades in och det visade sig sedan att hon var full av mask, trots att hon var avmaskad... Hon fick åka hem efter tre dagar och var piggare de första dagarna, men började sedan att matvägra lite då och då... Ville inte ha mat före 10-11 på morgonen och då bara om någon matade henne, lika på kvällen. I går valde hon att äta lite på fm, normalt på dagen och ingenting på kvällen... Sov som en stock och drack lite. Har varit orolig hela natten och försökte nyss att ge henne lite mat, utan att lyckas. Har dessutom fått "struta" in vatten genom hennes mun då hon visar tecken på uttorkning.... Har ringt sjukhust och vi ska få komma in till 9... Min fråga är nu om detta kanske är något som kan gå på dolda fel försäkringen? Har nu bet hunden snart två gånger och haft henne i 2veckor... TROTS försäkring... Vad tror ni? Hoppas bara att hon blir bra och att de hittar vad det är för fel, för nu kan det väl inte vara maskens fel igen???

Sv: Sjuk valp... Dåldafelförsäkring?

Har du pratat med uppfödaren?

Doldafelförsäkringen är till för att uppfödaren inte ska sitta med skägget i brevlådan om det visar sig vara något dolt fel på hunden. Varken mask eller att valpen ätit något olämpligt räknas som dolt fel, hur kostsamt det än kan vara för ägaren.

Det du bör göra snarast är att ta kontakt med uppfödaren om du inte redan gjort det. Om inte annat så bör denne veta att valpen hade mask trots att den var avmaskad. Risken är stor att även valpens syskon och kennelhundarna har samma sak. Det behövs förmodlligen ett annat preparat för att ta dessa.

Lycka till med valpen! Jag hoppas att de hittar felet, och att valpen tillfrisknar fort.

Ja jag har god kontakt med uppfödaren och de andra har blivit avmaskade. Men jag undrar i alla fall om det verkligen ska vara så att man måste stå för hela "kalaset" själv när valpen uppenbarligen hade med sig detta? Jag hade ju bara haft hunden i tre dagar då den blev dålig.

Vad säger din uppfödare?

Som jag sa tidigare är doldafelförsäkringen till för att uppfödaren inte ska lida ekonomiskt pga dolda fel. Att inte doldafelfösäkringen kickar in behöver alltså inte betyda att uppfödaren inte ska betala helt eller delvis. Då handlar det om att uppfödaren gjort någon miss som bäddat för problemen eller sånt som inte försäkringen täcker trots att det inte syns vid leverans. Ett sådant fel är t.ex problem med det färdiga bettet.

Med det sagt tycker jag att om valpen trots avmaskning inte blev bra, så var inte det problemet. Det var bra att det gjordes eftersom det uppenbarligen behövdes, men det verkar inte vara orsaken. Om det är något olämpligt som valpen ätit i sig så är det ju inte heller något som uppfödaren kan hjälpa.

Det är naturligtvis olyckligt att du drabbats så snart efter köpet, men ibland är det så lotten faller. Innan valpen fått en ordentlig diagnos ser jag dock inte att uppfödaren kan hållas ekonomiskt ansvarig. Visar det sig vara ett dolt fel, dvs något som förelåg vid försäljningen men som inte gick att se, ska uppfödaren naturligtvis betala. Det är då doldafelförsäkringen är bra att ha, men den är alltså till för att skona uppfödaren från ekonomisk ruin.

Ja jag har god kontakt med uppfödaren och de andra har blivit avmaskade. Men jag undrar i alla fall om det verkligen ska vara så att man måste stå för hela "kalaset" själv när valpen uppenbarligen hade med sig detta? Jag hade ju bara haft hunden i tre dagar då den blev dålig.

Hm. Att valpen har mask, trots att den är avmaskad, är inget ovanligt eller konstigt. Inte heller räknas det som dolt fel.

Min mammas valp var det samma visa med trots att hon var avmaskade efter konstens alla regler innan köp. Mamma fick slutligen åka till veterinär och få nåt "specialpreparat" (jag minns inte vad det var) som fick bort all mask.

Så är det att ha hund, det kostar när de blir dåliga och man kan inte det första man gör försöka punga uppfödaren på pengar. Ibland har man helt enkelt otur.

Om inte annat torde hundens egna försäkring täcka dessa veterinärbesök, då det som tidigare sagts i tråden mest troligt inte rör sig om ett sk dolt fel. För valpen är väl försäkrad?

Har han ätit något och blivit dålig så har han nog gjort det hos dig. Valpars magar är snabba. Det bör gå på din vanliga veterinärvårdsförsäkring.

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
938
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: Bison
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 818
Senast: Anonymisten
·
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama