sjuk råtta???

Z

Ziemona

Hej! Jag skulle behöva lite hjälp,då jag inte är jätteinsatt i råttsjukdomar.
Min hane (ca 1,5 år gammal (kanske något yngre) Väger strax över 500 g, fin päls) låter märkligt.
Han avger konstiga ljud, särskilt när man har honom ute, och de blir mer och snabbare när han luktar och tittar på saker . Ibland när han är i buren låter han lite som om han hostar, fast mer ett rosslande.
Han äter lika bra som vanligt och är tjock och fin.
Ibland är han också lite, lite röd om nosen.
Är jätterädd att detta är mycroplasma. Hur vet man det?
Han verkar inte må dåligt, och det rinner inte från varken ögon eller näsa. Han är pigg som vanligt och kommer direkt man kallar på honom.
han har nog alltid låtit såhär, ibland mer, och ibland mindre. Han gnisslar eller skrapar (det låter då) tänder ibland. Är det normalt?
dessutom fäller han ganska mycket, inte så att han saknar päls, utan så att man blir lite hårig när man har honom ute.

Sv: sjuk råtta???

Låter han som ett marsvin är det rossel iaf, då är det vet som gäller. Att veta om det är mycoplasma eller inte har jag ingen aning om, men det är precis vad som ska "lämnas över" till vetten för avgörande.
Däremot kan de låta rätt "brummande" ibland när de är upphetsade över något/uppvaktande, det är fullt normalt.
Gnissla tänder är ofta ett trivselbeteende, så det är lugnt det med :)

jag vet inte hur ett marsvin låter :(
men jag får nog åka till vet. för säkerhets skull.

Ok. Kaffebryggare är det visst också en del som liknar det vid annars.

Ja gör det du, håller tummarna!

Jag tycker tyvärr att det låter som Mycoplasma..

Alltså jag är inte helt säker... Men det finns ingen bot mot Mycoplasma utan bara som kan "förhindra" att den sprider sig så "snabbt"

någonstans läste jag antibiotika+ slemlösande preparat?

Ziemona skrev:
men rossel? det är väl en annan sak?

Rossel och Mycoplasma (förkortas Myco) är ungefär samma sak.
Råttan rosslar och nyser (ibland) men mår i övrigt bra.

Samma sak är det inte utan det är så att rossel orsakas av myco. Kan även orsakas av annat också, tex lunginflammation...

Mediciner är olika, man får prova sig fram. Har dock hört att terramycin brukar fungera dåligt/inte fungera alls, och vibramycin kombinerat med baytril brukar fungera väldigt bra... Minns inte säkert dock.

jepp. har fått baytril och något annat vad det nu hette. Det var lunginflammation. Skönt, även om det är trist så klart.

ronaxan hette det andra. Men lunginflammation är väl inget som påverkar om man vill avla senare? Eller?

Ingen aning. Nackdelen är väl att immunförsvaret är nedsatt medan de är sjuka men har ingen aning om hur det är efteråt...

Mycoplasma är en slags lunginflammation. Den vanligaste formen på råtta.
Sällan det går att bota helt med antibiotika med tiden blir råttan sämre o sämre.
Svårt att ta trakealprov från råtta så man får nog oftast ingen säker diagnos utan obduktion.
PL

Senast ändrad:

Men veterinären sa ju att han skulle bli helt bra? Eller att han trodde det iallafall. Usch :(

Mycoplasmans lunginflammation och vanlig lunginflammation är väl två olika lunginflammationer? Har för mig att det var så men nu gör du mig osäker, har aldrig haft sjuk råtta så...
Minns jag rätt så går iaf vanlig lunginflammation att bota, men myco går inte. Dock kan man behandla symptomen och i bästa fall så effektivt att rosslet slutar :confused:

han har redan slutat rossla, har gett två kurer idag. Senaste kl 7.
Nu piper han bara lite. Han är jättehungrig precis som vanligt, och lika pigg och glad som alltid.
Veterinären sa att det skulle gå över, och att det inte var ärftligt.
Men man vet ju aldrig om han har rätt?
Jag är alltid osäker när det kommer till sånt. Man tror ju lätt det värsta.

Vanlig lunginflammation är inte ärftlig, däremot kan orsaken vara ärftlig. Beror det på dåligt immunförsvar så får avkomman också dåligt immunförsvar.
Myco däremot bär alla råttor på, men det bryter inte ut förrän immunförsvaret är nersatt, därav anledningen till att man inte ska avla på råttor med dåligt immunförsvar då det är större risk att avkommans myco bryter ut.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 202
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 699
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 049
Senast: Wenniz
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 955
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt