sjuk råtta???

Sv: sjuk råtta???

Vad är "vanlig" lunginflammation på råtta?
Mycoplasma är troligen den vanligaste o har ofta ett kroniskt förlopp, råttan blir på sikt sämre o sämre.
Den enda lösningen är att bara avla på fria råttor, det går.
PL

Men veterinären sa ju att det skulle försvinna helt?

ja, det gör jag verkligen!
Men man vet ju aldrig. Än så länge verkar det bara gå bra, han ger inte ifrån sig några ljud längre, och är mycket piggare. Äter "förgiftade" ostbollar utan att märka något dessutom... :devil:

Här är lite mer info om mycoplasmalunginflammation på människa vilket jag av erfarenhet kan säga inte är någon hit att få :eek: så som den fungerar och smittar på människa lär det ju även i viss mån gå till på hos råtta.

Mycoplasmapneumoni

Sjukdomen mycoplasmapneumoni förekommer över hela världen men torde vara vanligare i områden med tempererat klimat, där den orsakar c:a 20% av alla lunginflammationer (pneumonier) inom åldersgruppen 20–30 år, kanske 50%.

Orsakande mikroorganism, smittvägar och smittspridning
Orsakande mikroorganism, Mycoplasma pneumoniae, är en liten bakterie utan cellvägg. Bakterien sprids från människa till människa, ingen djurreservoar är känd.

Smittan överförs som (luftburen) droppsmitta. Smittsamheten är stor och större utbrott kan inträffa i slutna enheter av typ militärförläggningar. Smittspridningen är också stor inom familjen, vanligt är att flera familjemedlemmar insjuknar efter det första fallet.
Mottagligheten för smitta är hög i alla åldrar, genomgången sjukdom ger ingen bestående immunitet. Något kroniskt bärarskap finns ej beskrivet, men man kan utsöndra bakterien i många veckor.
Inkubationstiden är ganska lång, 2–3 veckor.

Symtom, komplikationer, behandling och diagnostik
Även om alla är mottagliga för smittan varierar den kliniska bilden med åldern. Små barn undgår ofta sjukdom helt eller blir kanske bara lätt förkylda. Med tilltagande ålder blir sjukdomssymtomen mer uttalade, och i åldersgruppen 20–30 år är Mycoplasma den vanligaste orsaken till lunginflammation.

Insjuknandet går ganska långsamt, heshet kan vara ett tidigt symtom. Hostan är i regel torr och retande. Huvudvärk är vanligt.

En mycoplasmainfektion kan kompliceras av bl.a. hjärtmuskelinflammation (myocardit), hjärnhinneinflammation (meningit) och sönderfall av röda blodkroppar (hemolytisk anemi).

Det finns flera antibiotika som är verksamma mot Mycoplasma. Diagnosen ställs främst genom att antikroppar mot Mycoplasma påvisas i blodprov från den sjuke. Bakterieodling används ej i rutinen, den är alltför arbetskrävande och långsam.

Allmänt förebyggande åtgärder
Det finns inget vaccin mot Mycoplasma.

Åtgärder vid inträffade fall och/eller utbrott
Sjukdomen är inte anmälningspliktig enligt smittskyddslagen, och några specifika smittskyddsåtgärder är inte motiverade. Några särskilda restriktioner är inte heller aktuella vid mycoplasmainfektioner. Allmänt god vardagshygien, som under influensatider, kan rekommenderas.

Det finns olika typer av mycoplasma på olika djurslag som drabbar helt olika. Den på råtta har ett mer kroniskt förlopp o går inte att jämföra med den på människa som beskrivs ovan.
PL

En av mina råttor andas ibland så att det syns väldigt väl, hela magen liksom "fladdrar" men hon är otroligt pigg och verkar inget sjuk annars...Kan det vara så att det helt enkelt syns lite mer på henne eftersom hon är ganska tunn i kroppen och liten?

Stackare, jag hade en hel grupp (4 bröder) som dog i olika åldrar pga tumörer i lungorna. Den första rosslade precis som du beskrivit och dog rätt snart och när 2 till började avlivade jag dem. Hon som gjorde det sa att de var fulla med tumörer om spridits sig från lungorna. Det gick så jäkla fort också! Den fjärde levde symtomfri ända till han blev 2,5 år men när han väl drabbades gick det fort utför pga åldern.

Ang. aveln så ska man ALDRIG avla på djur som varit allvarligt sjuka då man riskerar att nedärva anlag för sjukdomen. Satsa på en helt frisk istället så får du större glädje av det!

Jisses vilken gammal tråd.

tant_ulsa skrev:
Ang. aveln så ska man ALDRIG avla på djur som varit allvarligt sjuka då man riskerar att nedärva anlag för sjukdomen. Satsa på en helt frisk istället så får du större glädje av det!

Även en till synes frisk råtta kan vara sjuk, och då nedärvs sjukdomen ändå. Enda skillnaden är att den "friska" råttan inte visar några symptom förrän långt senare. Dvs långt efter att kullen är född.
Vill man ha så friska råttor som möjligt, så får man titta många led bakåt och endast avla på dom linjerna som visat sej vara fria från ex cancer osv.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 202
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 699
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 049
Senast: Wenniz
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 955
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur