Sjuk kattunge

Z

Zilver

Vi behöver ett jättelass av positivitet här då min lilla kattunge är allvarligt sjuk
bawling.gif

Fick hem henne när hon var tio veckor och extremt mager hon åt som en häst och lade på sig vikt plus att hon växte som bara den och var busig för flera.

För nästan två veckor sen började hon bli lite vinglig och det blev bara värre och värre, aptiten blev dålig också.

Var till veterinären i fredags hon fick penecelin han trodde det var antingen ett virus eller bakterie men inte vingelsjukan.

Hon fick också rekommenderat Hills a/d vilket hon äter med god aptit.

Hon var stabil i några dagar men nu har hon blivit sämre igen det är som om bakbenen är väldigt svaga och hon går väldigt illa helst så sover hon bara. När hon ligger ner har hon full koll på benen och hon har normala reflexer.

Hon är född i ett stall där det fanns flera vuxna katter och igelkottar så jag undrar om det kan vara en fästingsjukdom.

Vad tror ni här på Buke det kan vara och vad har ni för erfarenhet av liknande symtom?

Sv: Sjuk kattunge

Min ena katt Ferguson har haft kattpest. Han kunde inte gå på flera dagar och det sprutade vitt skum ur rumpan på honom. Hans slemhinnor var nästan vita och han var stel i hela kroppen. Han var i stort sett död.

Vi tog med honom till klinik och där konstaterade de kattpest. Han fick kortison och penicillin. Jag matade honom med babyvälling, gjort på majs och sen köpte jag apotekets vätskeersättning sen gav jag honom en liten medicinspruta flera gånger i timmen och på natten var jag uppe en gång i timmen och pytsade i honom. Detta pågick en vecka ungefär innan det vände.

Burr det var otäckt, när jag skulle mata honom så fick jag bända isär käkarna på honom. Han var så otroligt stel!

Detta hände 1999 i januari, så det är alltså snart 10 år sen. Ferguson är idag en VACCINERAD(skäms att jag inte gjorde det innan kattpesten)12,5-årig kattgubbe! Min andra katt Måssegubben blev aldrig smittad. Detta beror troligen på att han hade skyddet medfött. Jag har nämligen i efterhand fått veta att i ladugården där Måns är född dog katterna som flugor och väldigt mystiskt-så det är där smittan troligen kommer ifrån.

Till mitt försvar så trodde jag(DUM) att kattpesten var utrotad!

Han tog två rör med blod vilket inte var lätt dom fick ta ett i från varje frambenet oj vad arg hon var och som hon kan bitas.

Hon fyllde 16 veckor i söndags och väger 1,25 kg så det är en liten kisse.

Hon har inte spytt en endaste gång och har helt normal avföring, ögonen är rena fast lite av blinkhinnan är framme då och då och hon har ingen snuva så kattpest passar inte på symtomen.

Hon äter med god aptit sin Hills a/d en halv burk om dan vilket är tillräckligt enligt utfodringstabellen.

Har fått ny medicin av veterinären Baytril och Prednisolon ska börja med dom i morgon hoppas bara det hjälper.

Prednisolon gör mig lite nervös det står att det kan få infektioner att blossa upp:eek:

Är det någon här som har erfarenhet av dessa mediciner?

Min ena katt har ätit Prednisolon (kortison)i snart 10 år då hon har astma. Hon har aldrig fått biverkningar av den.

Håller tummarna för att din lilla kisse kryar på sig!

Min Yoga äter Prednisolon. Kortison är inte roligt, jag vill helst inte ge det mer än om det verkligen måste ges. Men Yoga har det på kort tid (3-4 v) och det ska inte vara nån större fara.

Många är skräckhistorierna om kortison, min systers katt fick diabetes vilket är vanligt efter en låg tid på kortison. Men ibland har man inget val.

Hon fick första dosen av den nya medicinen i går morse (kl 4) och var mycket piggare i går och gick lite bättre också, i morse var hon sämre igen men har piggnat till lite under eftermiddagen.

Hon äter dock inge vidare längre bara några slickar då och då så jag får mata henne med en spruta jag misstänker att det beror på att magen har börjat reagera med viss irritation på penecelinet.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 552
Senast: cirkus
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 338
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 163
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Sedan två dagar tillbaka har vår 18-veckors kattunge varit loj. Hon har inte lekt, mest sovit och då dragit sig undan, ätit och druckit...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 336
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar