sussantuss

Trådstartare
Min katt blev sjuk igår eftermiddag. Det senaste dygnet har hon inte ätit eller druckit. Hon äter inte ens "godismat" typ gräddfil och smör. Hon sover och reagerar inte som hon brukar t.ex. när man häller upp mat och gör andra ljud. Hon har kräkts en gång och kissat på lådan tre.

Under eftermiddagen har jag petat i henne vätskeersättning och blir hon inte bättre till imorgon blir det veterinärbesök.

Är det här något som händer, att katter blir sjuka då och då som människor? Är det något som dom kan klara av att bli friska från själva? Vad kan vi göra mer för att hon ska må bättre?
 
Sv: Sjuk katt

När ett djur inte äter ringer varningsklockorna ordentligt hos mig, så om jag var du hade jag tagit katten till veterinären direkt. Symtomen du beskriver kan vara något väldigt litet men det kan också vara något väldigt allvarligt. Min katt insjuknade på liknande vis och trots att vi var hos vet inom 12 timmar från det att jag märkte att hon inte var som vanligt så höll hon på att stryka med.

Har du tempat henne?
 
Sv: Sjuk katt

Nej, jag har inte tempat henne, min sambo är iväg och köper en termometer nu så vi kan göra det.

Jag är väldigt nervös att något ska hända henne, kanske ska vi åka in med henne nu. Ultuna ligger på körbart avstånd...

Är det någon som vet hur mycket vätska man ska försöka ge? så mycket som möjligt eller?
 
Sv: Sjuk katt

Eftersom tråden är ett par dagar gammal är det säkert inte relevant (jag hoppas det gått bra för din katt!) men för andra i sådana här lägen: ring veterinären! Ultuna var hemskt vettiga när vi ringde dem en söndag (tror jag det var) och kunde ställa rätt frågor för att avgöra om de tyckte vi skulle komma in med katten eller inte. Ett telefonsamtal är så enkelt, och man får kompetenta personer (förhoppningsvis!) som kan ge råd.
 
Sv: Sjuk katt

Jag hade plockat ihop alla grejjer och skulle upp kl 6 för att åka till ultuna. När jag gick upp skuttade katten efter mig ut i köket och ville äta frukost:)
Hon blev mycket piggare under dagen och nu är hon helt frisk som vanligt igen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 560
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Min kära katt som just fyllt 11 började uppvisa tecken på att ha ont för en månad sedan. Hon har varit som en kattunge hela livet...
2
Svar
32
· Visningar
5 394
Senast: kratbran
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 684
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
13 883

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp