sjuk kanin..?

A

almis

min lilla kille va riktigt sjuk förra sommaren! han sluta äta en eftermiddag... jag testade ge honom allt, men han vägrade. han blev oxå hängigare och hängigare. vi åkte in direkt!! trodde seriöst inte han skulle fixa det :O sjuksköterskan såg så skeptisk ut... han fick stanna på sjukhuset nästan 1 vecka :( men han klarade sig :D om vi hade väntat EN dag hade han antagligen dött... han va ju fem redan då.
Har ngn annan någon sånhär SKRÄCKUPPLEVELSE ? :S

Sv: sjuk kanin..?

Lu-katastrofen i februari var rejält skakande, speciellt eftersom man inte visste om ens kaniner levde, var döda eller låg klämda.

Vilken tur att din kanin klarade sej, 5 år är ingen ålder!.

anntar att det var förstoppning. Då brukar de bli så där om de inte har diarè. Det som krävs är att röra på de, tvinga i de parafin olja.

Är det diarè eller gelé bajs så krävs medecin, men rätt som du skrev.. Det går snabbt man måste få ordning på det fort.

Ge aldrig för mycket pellets. Högst 0,8 dl och hö. Ingen zooblanding och var noga med att de inte blir för feta. Ger du massa grönsaker, frukt varje dag så räcker det med mindre pellets. Så kan du förhindra att det händer igen..

Arrows? Vem är du?? Lite nyfiken, om du håller på med kaniner??

Jo LU var det mest fruktansvärda man avrit med om just för kaninerna. Men att så många överlevde raset och att ingen människa skadades det är ett under.
Själv saknar jag än 2 st som inte kommit fram.. vilket är jobbigt man vet inget alls om de.. Om de lever är döda eller någon tagit hand om de.

JA verkligen :) sååå glad att han klarade sig. o det stämmer verkligen att 5 int e ngn ålder.
min kanin ( en LITEN dvärgis) får 3½ msk morgon och ca 4 kväll, alltid tillgång till hö såklart. innan han blev dålig fick han frukt o grönsaker nästan varje dag, men magen har blivit mkt känsligare på senare år så de blir int alls lika ofta. vår minsting 1½ år som är mkt större än gamlingen får 3msk morgon och 3 kväll. sen tuggar våra päron pinnar, så fort det inte är dåligt väder ( snö o mkt regn ) sitter de ute i uteburarna på gräs... men de e inga problem för hnm att äta.

de äter bara smala bruna pellets, har ALDRIG haft zoo blandning. innan blandade vi i lite av en annan sorts foder. och prec efter han varit sjuk åt han special mat

Har varit med om riktigt sjuka kaniner ja. En hämtade sig och mådde bra i många år efter det. Blev tyvärr sjuk igen och dog vid 5-6 års ålder.

En klarade sig just då men blev aldrig helt bra utan dog några månader senare.

En klarade sig inte, allt gick jättefort och han dog.

Sen har jag haft några inte lika allvarliga som gått bra också, som tur är =)

Gud vad skönt att han klarade sig! Åka till veterinären direkt lönar sig verkligen!

Min Snuffan har gett mig några ordentliga chocker. En gång när jag skulle ge henne mat på morgonen så var hennes framben helt av, det såg ut som det var brutet och jag vågade knappt ta i henne, ringde i panik till veterinären och åkte in gråtandes snabbt som fan. Hon hade fått en tå på bakbenet ur led och hela hennes framben var ur led men inget brutet iallafall.

De första de frågade var om jag ville göra någonting åt det!? Eftersom hon inte var försäkrad och det skulle gå på flera tusen. Jag blev rätt upprörd, och sa typ att det fick kosta vad fan det ville bara de gjorde allt för att fixa henne! Hon fick ha bandage i 2 veckor, men baktån fick de aldrig ordning på så den pekar rätt ut fortfarande.

Hon hade bara suttit i sin bur under natten, så jag vet inte hur hon lyckades men efter denna händelsen har jag aldrig vågat stänga in henne i en bur så nu går hon lös.

Vilket resulterade i nästa chock något år senare, när jag kommer hem så kommer hon inte fram som hon brukar utan jag får leta upp henne och då sitter hon längst in i ett hörn och bara hänger, vilket är så långt ifrån denna kanins normala tillstånd man kan komma, så jag åkte in direkt med henne igen. Hon hade grävt sig igenom mina täcken och lakan och gjort ett stort jädra hål i madrassen + ätit upp skummgummit. De fick behålla henne några dagar men hon klarade sig fast det inte verkade hoppfullt.

5 år i juli, dyraste kaninen jag någonsin ägt x), och jag hoppas verkligen hon kan låta bli att skada sig i fortsättningen :D Är så himla glad över att hon finns hos mig fortfarande och jag hoppas att hon blir typ 100 år :p

16kxc74.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 429
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 290
Senast: Maddix24
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 354
Senast: Mirre
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 638
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama