Sjuk igen....

Sv: Sjuk igen....

Kan det vara bra att ta bort krafftfodret helt ett tag (hon sk ju inte ha krafftfoder nu på ett par dar)? Jag har så pass bra värden i höet, att om jag får i henne 15 kg hö så behövs inte krafftfodret, vilket inte blir några problem;)

Hur ska hon orka med ridningen då?
Energi är nog inte så stora problem...

Fick bara ett tips om att köra utan krafftfoder ett tag och se, vad tror ni?

Vad jobbigt för dig med kolik så många gånger....
Är det stoet som fölade i våras???
Det kan inte ha hänt något under dräktigheten/fölningen?
Det trycks ju och pressas ihop i magen på dom så det kanske är något som hamnat lite fel, blivit tilltryckt, skadat,,,,,osv....
Varför det skulle komma nu så här långt efter vet jag inte men det kanske tåls att ha i tanken...?

I vilket fall som helst så hoppas jag ni hittar orsaken till det hela och att hästen din blir bra...

Lycka till:)

Hera skrev:
Kan det vara bra att ta bort krafftfodret helt ett tag (hon sk ju inte ha krafftfoder nu på ett par dar)? Jag har så pass bra värden i höet, att om jag får i henne 15 kg hö så behövs inte krafftfodret, vilket inte blir några problem;) ?

Det står i nya ridsport(kom idag) att de allra flesta halvblodshästar skulle klara sig alldeles utmärkt på att bara få rikligt med välbärgat stråfoder!!! Alltså inget kraftfoder alls!!! Så det är säkert ingen fara att låta henne vila från kraften ett tag...

Hera skrev:
Hur ska hon orka med ridningen då?
Energi är nog inte så stora problem...
Skojar du eller?!?:angel: ;) Vi som sett "damen ifråga" vet ju vilken "gas" hon sitter inne med... HON orkar!!!

Nej Lakrits det är inte mamman till fölet. Detta är ett sto jag köpte i somras....

Ok då kanske man ska vila magen ett tag. Jag får kanske ge henne lite lusernhack eller nåt, bara så att hon får nåt i krubban och så att man kan lura i henne lite extra vätska.....

Red Mills har ett muslifoder som är havrefritt också. Sen det där med Loppfröna som någon rekommenderade...dom ska ligga i blöt minst 20minuter innan du fodrar! Tar du exempelvis en dl. loppfrö så ska det hällas på minst två dl. vatten. Loppfröna hjälper till att "rensa" tarmarna på exempelvis grus och sånt hästarna ofrivilligt får i sig i hagen. Jag tycker det är bra!

Jag köpte henne i somras. Första hästen som verkar funka tillsammans med mig sen jag blev sjuk. Vi hade en del problem i början på hösten. Men jag tog mig i kragen och red igenom detta med hjälp av min tränare, trots att jag var riktigt rädd.
Nu har vi tom börjat med hopplektioner och allt har liksom lossnat. Det känns verkligen som att man är på väg mot riktig ridning igen. Och så blir hon sjuk:cry:

Hon är mkt speciell för mig, som ni kanske förstår, ni som förstår en liten fegiz....

Men peppar peppar. det är bra fart på magen sen hon kom hem iaf...

Liknande trådar

Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 949
Hästvård Min ena häst börja bli hängig under tisdag-onsdag förra veckan, kontaktade veterinär på tordagen då benen börjat svullna på henne, fick...
2
Svar
21
· Visningar
4 142
Senast: Hemi
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 734
Senast: Luleå
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat