Sjuk igen....

Hera

Trådstartare
Imorse var min pålla sjuk igen, ville inte äta. Kolik igen, tredje gången på tre veckor...Det har varit gaskolik de första två gångerna.

Nu är hon på djursjukhuset. De har tagit blodprov, träckprov, nåt grusprov på träcket och prover på njurarna....Hon får dropp oxå.

Hon visade sig vara mkt uttorkad på blodprovet och veterinären tror att det beror på att hon varit dålig till och från en längre tid...Hon hade ett minimalt värde på blodmask, men avmaskades ändå. Njurar och allt annat är ok.

Nu är hon på bättringsvägen fick jag veta vid 16.30, körde in henne i förmiddas.

Vad ska jag mer se till att de gör med henne?
Det måste ju finnas en anledning till att hon är sjuk så ofta?

(Jag har säkert glömt att skriva nåt, men det har varit en rörig dag)

Senast ändrad:
Sv: Sjuk igen....

Har tyvärr inga svar att ge, har själv ställt mig samma frågor då några av mina hästar tidigare har drabbats av kolik; visserligen kortvarigt och utan behov av medicinska insatser i alla fall utom ett. Är nu alltid på min vakt efter symtom hos hästarna, kollar träckhögar, foder- och vattenintag som en hök.

De råd jag fick vid det enda tillfället jag har varit tvungen att åka in till klinik (då hade det inte släppt trots behandling av hemmavet i två dygn) var att vara mycket noga med hygienen på grovfoder, vattna med hink om inte vattenkopparna ger tillräckligt mycket vatten samt att undvika plötsliga foderombyten.

Vill poängera att jag inte har fått gaskolik som diagnos på någon av mina, så jag kan inte alls uttala mig om eventuella orsaker till det, men jag hoppas verkligen att det går bra för din häst!

Tillbringade nästan ett dygn i stallet med min häst och veterinär för ett par år sen när hon fick rejäl kolik. Vi stod och övervägde att avliva henne för vi trodde inte att hon skulle klara sig men samtidigt så tyckte veterinären att hon hade ett sånt humör så det fanns en liten chans att hon skulle kunna kämpa sig igenom det - vilket hon även gjorde!:bow: Veterinären trodde att hon drack för lite så den vintern blötte jag upp både hennes hö och kraftfoder samt gav henne vatten i hink så jag skulle ha lite koll på hur mycket hon drack. Hon får fortfarande vatten i hink och kraftfodret uppblött och det kommer hon alltid att få! Hon hade aldrig haft kolik innan.

Jag hoppas det går bra med din häst!

Usch, vad tråkigt. Har inga goda råd att ge utan jag vill bara hålla en tumme för att pålle blir frisk snart och håller sig frisk också. Kolik är otäckt.

Vad är det som händer borta hos dig??? Har funderat över vart du tagit vägen nu fick vi ju förklaringen!!! Hoppas hon är bättre, och att dom hittar varför hon blir så dålig gång på gång...:cry:

Håller tummarna...

De ringde nu och hon får komma hem idag:)

Väntar på att veterinären ska ringa om hemgångsråd och sådant. Han va visst på en annan klinik idag...

Inget kul med sjuka hästar:cry: . Håller tummarna för ett snabbt tillfrisknande. Jag hade lite problem med min 4åring innan frosten kom troligen pga att gräset växte:confused: . Han var mkt lös i magen så han fick proviva blåbärssoppa istället för kraftfoder och peppar, peppar blev han bra.

Har pratat med veterinären nu och proverna visar ingenting.
Hon ska få åka hem i eftermiddag.

Frågan är väl bara vad felet är? Vet. tycker att hästen är frisk nu, men jag sa att hon hämtar sig alltid fort efteråt. HOn har ju inte fått nån behandling mer än dropp och kramplösande så det finn eg inget som säger att hon inte får kolik om en vecka igen.

Vissa dagar verkar hon lite låg när jag ska ut och rida, inte sjuk utan lite låg bara. Samtidigt så presterar hon så himla bra i ridningen.

De ska försöka ta ett urinprov på henne nu på kliniken. Enligt Vet så är nästa steg att öppna hästen och titta. Om det kan vara en tumör eller blindtarmen. Blindtarmen kunde det tydligen vara när det var återkommande kolik.

Först ska vi avgöra om det är något återkommande. Det sista han sa va typ att man inte kunde hålla på att åka in till klinik var och varannan vecka och behandla hästen. Vet inte vad han menar....:cry:

Hera skrev:
Imorse var min pålla sjuk igen, ville inte äta. Kolik igen, tredje gången på tre veckor...Det har varit gaskolik de första två gångerna.

Nu är hon på djursjukhuset. De har tagit blodprov, träckprov, nåt grusprov på träcket och prover på njurarna....Hon får dropp oxå.

Hon visade sig vara mkt uttorkad på blodprovet och veterinären tror att det beror på att hon varit dålig till och från en längre tid...Hon hade ett minimalt värde på blodmask, men avmaskades ändå. Njurar och allt annat är ok.

Nu är hon på bättringsvägen fick jag veta vid 16.30, körde in henne i förmiddas.

Vad ska jag mer se till att de gör med henne?
Det måste ju finnas en anledning till att hon är sjuk så ofta?

(Jag har säkert glömt att skriva nåt, men det har varit en rörig dag)

Testa att ge Dynavenas MASH.
Jag gjorde det när mina hästar hade upprepade kolikanfall, och det försvann.
Gå in på dynavena.nu och läs vad folk har för erfarenheter.
Klart det är subjektivt, men väl värt ett försök. Det är ju rätt akut!

Min häst har haft gaskolik 2 ggr på 3 månader jag har dock inte behövt åka in på klinik med honom utan det har gått över. Har promenerat i omgångar ca 30 min åt gången.

Han är 5 år och jag köpte honom som föl så jag vet att han inte haft det tidigare. Han dricker vatten i hink och får uppblött kraftfoder. Min fråga är hur det kan komma 2 ggr på så kort tid? (Sen vet man ju i o f s inte, dom kanske kan ha nån känning fast vi inte upptäcker det? ex på natten eller så?).

Första koliken var i slutet av betessäsongen o då trodde vet att han fått i sig för mycket vätska när han betade (och det var otroligt blött i gräset så det köpte jag) nu andra gången hade vi sett att flera av hästarna käkade snö (vattnet hade frusit) så det kanske också är en trolig orsak, men han har väl ätit snö förut och fått i sig mycket vatten också...?

Jag är fundersam om jag ska ringa någon klinik och fråga om dom kan göra någon undersökning i förebyggande syfte, men vet som jag frågade tyckte inte att han haft så allvarliga fall av kolik utan mer som en släng utav det...??? Och det har ju gått över väldigt fort....

Detta blev väl inte du något klokare av, hoppas det ordnar sig med din häst!

Mvh Lillanna

vad äter hästen för foder? I stallet kom en ny häst för två veckor sen. Hon har haft problem m kolik. Hon åt bla hel korn. Men KORN är INTE bra för känsliga hästmagar. många fodrar m korn för att få hull, men om hästen är känslig pajjar den stackars magen. Korn ska man göra mjöl av och baka bröd;)
Nu äter hästen betfor, Hestekraft och fri tillgång på hö. Funkar kanon! Motion e oxå mkt viktigt.
Men annars har jag inget bra svar...

Ok hel korn kan inte hästmagar ta hand om. Därimot så äter hon korn/havre kross.
Det som är konstigt är att hon åt korn/havre kross och hösilage hos förra ägaren oxå utan att ha kolik. Hon har ätit detta foder sen hon stallades in i höstas. Varför kommer koliken nu?

Första gången va det inte minusgrader, men det har det varit de andra två gångerna...

Hera skrev:
Ok hel korn kan inte hästmagar ta hand om. Därimot så äter hon korn/havre kross.
Det som är konstigt är att hon åt korn/havre kross och hösilage hos förra ägaren oxå utan att ha kolik. Hon har ätit detta foder sen hon stallades in i höstas. Varför kommer koliken nu?

Första gången va det inte minusgrader, men det har det varit de andra två gångerna...

Det kan bero på en massa saker, gamla maskskador, medfödda förträngningar i tarmen,att de går och äter en massa "skrot och skräp" i hagen, såsom bark, gammalt gräs, allt vad de kan hitta, dålig hygien på hö, en del hästar dricker för lite om vattnet är kallt, många hästar dricker för lite om de får ur endast vattenkopp, miljöombyte, foderbyte, listan kan göras hur lång som helst.

Jag försöker stävja bla genom att ge "mag-tarm" vid foderbyte och ge Mash regelbundet i förebyggande syfte, tillräckligt med grovfoder, varmt vatten hela vintern, lösdrift så de hela tiden rör på sig. osv. sen är det väl bara att hålla tummarna och be till högre makter att
det inte händer igen.

Har kollat lite på Dynavena fodret och det finns en återförsäljare här där jag bor:)

Kan vara väl värt att testa!

Har själv en gaskolik häst. Hon har extremt känslig mage efter att ha haft magsår innan hon kom till oss. Har laborerat mängder och jagat info överallt för att komma till rätta med hennes mage och (peppar, peppar ta i trä - vågar knappt skriva detta) verkar vi ha hittat rätt. För det första skall man hålla kraftfoderintaget så lågt som möjligt. Fibrer är mkt viktigt vid tendenser till gaskolik. Och viktigast av allt är rörelse. Aldrig ge kraftfoder och sedan stå i boxen. Hö går bra men ha som regel att alltid låta hästen röra sig en stund 1-2 timmar efter kraftfoder utfodring (ett par ruscher lös funkar ypperligt sätter sprutt på magen det samma är också det bästa om man märker att ett anfall är på gång, att få dem att bocka eller bralla eller slå bakut är bingo i ett tidigt stadie då det hjälper dem att få ut gaserna).
Nu över till foderbiten. Det första vi provade med mkt bra resultat var Fiberplex (från BioFarmab). Numer har jag hittat en foderstat som funkar ypperligt. Vetekli är super likaså att blanda i lite lucernhack för att få struktur på kraftfodret och för att inte glömma det viktigast kokta linfrö 2 dl både morgon och kväll. INGEN BETFOR OCH INGA ÄPPLE. och som sagt hålla nere havre/korn till så lite som möjligt. Och mycket hö. Rejält med vatten i maten och gärna spann att dricka ur.

Hera skrev:
Har kollat lite på Dynavena fodret och det finns en återförsäljare här där jag bor:)

Kan vara väl värt att testa!

Vem???och vart???

Hoppas Pållen mår bättre, och att du kunnat sova lite inatt iallfall!!!

gylle skrev:
Har själv en gaskolik häst.
Det första vi provade med mkt bra resultat var Fiberplex (från BioFarmab). Numer har jag hittat en foderstat som funkar ypperligt. Vetekli är super likaså att blanda i lite lucernhack för att få struktur på kraftfodret och för att inte glömma det viktigast kokta linfrö 2 dl både morgon och kväll. INGEN BETFOR OCH INGA ÄPPLE. och som sagt hålla nere havre/korn till så lite som möjligt. Och mycket hö. Rejält med vatten i maten och gärna spann att dricka ur.

En av våra gamla tävlingsponnyer hade (av tidigare långt gången mask) stora problem med gaskolik de förtsa åren vi ägde honom...

Men jag håller fullständigt med dig, BRA fodringsrutiner med ett anpassat foder är A och O!!!

INGA SAFTPRODUKTER... MYCKET och bra STRÅFODER( hackad luzern är guds gåva till känsliga hästnmagar...;) ) LINFRÖ. MM

jAG HADE ALLTID FÖR VANA ATT SÅ FORT JAG VAR I STALLET SÅ GICK JAG IN OCH LYSSNADE PÅ HANS TARMRÖRELSER, OM DET VAR FÖR TYST SÅ ÅKTE HAN UT I HAGEN EN SVÄNG, OCH OFTAST KOM DOM IGÅNG IGEN...

sedan var han mkt känslig för miljöbyten, uppstallning under meetings mm... då krävdes det alltid mkt extra koll på honom...

Min häst äter Kraft Rehab 2 kg/dag (uppblött). Anledningen till att han äter Rehab är "bara" att det var det enda som var helt havrefritt och han har i övr funkat bra på det. Frågan är väl också vad egentligen den där pelletsen innehåller? Sen äter han ca 14 kg hö också av bra kvalitet. ? Lite lucernmix får han också - men det är bara för att de andra får kraftfoder 3 ggr per dag o han 2, så att han inte ska bli utan "hink".

Sen är det väl precis som ni säger att motion är otroligt viktig. Att dom är varma så dom inte står o blir kall. Vi har väldigt små hagar (alldeles för små, dom håller minimimåtten) så där är nog orsaken till min hästs problem. Helt enkelt att han bara står o hänger, gör han nåt bökar han i jorden/sanden och får väl i sig nå "skit".

Jag har fått tips om ett kraftfoder också som ska vara bra, tror det heter Elitmix. Är ett muslifoder som innehåller både betfor o linfrö m m. Nu känner jag mig ju osäker om jag ska våga byta så nära inpå, men enl uppfödaren borde det inte vara ett problem - när jag byter till något som är mycket bättre (enl honom).

Paraffinolja har jag också fått tips om, ska visst finnas i dunkar på apoteket - nån som har provat?

Mvh Lillanna

Skönt med så många tips, jag har ju rätt så bra koll på henne eftersom man är lite lagom hispig nu:smirk:
Men jag upptäcker det i ett tidigt stadium oftast, fast hon kan bli sämre ganska fort....

Kornet ska iaf bort och ersättas av muslifodret. Har mkt bra värden i höet iår så hon kommer inte upp i några större mängder. Fördelar man krafftfodergivar på en 3-4 fodringar så blir det nog inte så mkt för magen att ta hand om.....

Jag kan verkligen rekomendera löppfrön.

Det är bra mot i pricip alla magproblem.

Min pålle får problem på höstarna när han pillar i si en massa äckel i hagen. Han får i bland diarre och ibland lite gas kolik. Loppfröna hjälper verkligen.

Det är viktigt att absolut inte följa instruktionerna som står på burken, eller ännu värre "råd" jag hört att man får i affärer.

Om du vill prova loppfrön skall du öka dosen sakta sakta..

Jag brukar börja med 10 gram morgon och kväll (1 tsk).
Jag kör så ett par dagar därefter ökar jag 5-10 gram var tredje dag.
Som max ger jag 100 gram morgon och kväll. Detta ges i två veckor.
Därefter trappar jag ner sakta.

Loppfröna skall blötas, det räcker om man slår lite vatten eller betfor över maten. Det är också viktigt att hästen får mycket vatten att dricka komplettera gärna vatten kopp med extra hink.

jag har hört talas om att en hästbutik rådde kunderna att ge fri tillgång på loppfrön vid kolik. Det är livsfarligt. :eek:

Allt foder byte bör ske succesivt, extra viktigt med loppisar effersom de sväller.

/F

Liknande trådar

Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 949
Hästvård Min ena häst börja bli hängig under tisdag-onsdag förra veckan, kontaktade veterinär på tordagen då benen börjat svullna på henne, fick...
2
Svar
21
· Visningar
4 142
Senast: Hemi
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 734
Senast: Luleå
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning