Sjuk häst, tips mottages!

A

allroundhästarna

I lördags kom jag till stallet vid lunchtid, då talade stallägaren om att min valack (22 år) troligtvis hade haft kolikkänning på morgonen. Han hade härjat runt i boxen och skitit mängder (normal konsistens). Han släpptes ut i hagen men åt ej, han bara stod rakt upp och ner. Han hade normal puls (40), andning (20) men feber (39,3). Vi gick 2 x 3 km, masserade magen för att hålla igång magen. På lördagkvällen så kom veterinären ut, hon kollade tamarna så långt hon nådde (ua), temp (39,3), puls (ua), andning (ua), ingen puls i benen, inga sår, fina slemhinnor med fin färg, inga knutor i halsen, magen låter som den ska, blindtarmen funkar. Träcken glansig och fin (ej torr som vid förstoppning). Vet. gav spruta för kolik, men gav även penicillin (för febern utan hög puls). Vet. åkte hem. På natten så var jag och kollade till han då låg han ner men klev upp när vi kom, då hade han ätit lite hö, så han fick 1 kg till. På söndagmorgon så åt han inte. Febern hade gått ner, vi promenerade 3 km och masserade magen. På kvällen fick stallägaren för sig att det kunde vara tänderna, så vi tog stegen och öppnade munnen, tänderna var vassa med hakar så vi raspade lite men han höll inte huvudet stilla, men vi tog så mycket vi fick för vi tänkte att en häst med tom mage kan få kolikkänning av det. Han var ej bättre igår så vet. var ut igår och raspade tänderna ordentligt (drogad) men han var likadan igårkväll ändå. Vet kollade även alla tänderna och ingen satt löst, ingen inflammation heller. Vi frågade vet. om att om en häst har tom mage så kan den få kolikkäänning av det, och så kan det vara sa vet.
Kan nämna att han reds i torsdags och var sitt vanliga framåt jag, fredag åt han normalt både hö (med bra värden) och havre (matvrak och nästintill mattokig). Han är vaccinerad mot bot, flunsan och stelkramp. Ej halt, tar ut stegen normalt när vi promenerar.
Någon som har förslag på vad det kan vara?! Kan det ändå vara tänderna?!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sjuk häst, tips mottages!

Hej! Jag tror att det kan ha varit tänderna som gjort ont när han ätit och därför fått problem med att just äta.!

Hejdå

Det var vad vi tänkte också, till slut. Men man tycker att det borde ha kommit succesivt och inte tvärt en dag.
För på fredagen kastade han sig över maten som vanligt.

kolla träcken kan vara mask och eller skada efter mask mvh

Ta ett blodprov för bandmask - den orsakar 22% av alla gaskolik fall. Ett träckprov för blodmask skulle inte skada heller. Jag tror oxså på tänderna men man kan aldrig vara säkert med maskar...

ja kolla med träckprov om den har mask o kolla även om hästten har magsår ..
om du kikar på mina startade trådar så ser du vad som hände min häst o symtom...

Vet. stoppade in hela armen och tog ut det som fanns i tarmen (så långt hon nådde) och det fanns inga spår efter mask i träcken.
I morse när jag var ut så hade han NÄSTAN ätit upp allt hö han fick igårkväll. (i normalfallet så är större mängd hö slut på morgonen).

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 845
Senast: Pallen
·
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 089
Senast: Docka
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 095
Senast: Siggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama