A
allroundhästarna
I lördags kom jag till stallet vid lunchtid, då talade stallägaren om att min valack (22 år) troligtvis hade haft kolikkänning på morgonen. Han hade härjat runt i boxen och skitit mängder (normal konsistens). Han släpptes ut i hagen men åt ej, han bara stod rakt upp och ner. Han hade normal puls (40), andning (20) men feber (39,3). Vi gick 2 x 3 km, masserade magen för att hålla igång magen. På lördagkvällen så kom veterinären ut, hon kollade tamarna så långt hon nådde (ua), temp (39,3), puls (ua), andning (ua), ingen puls i benen, inga sår, fina slemhinnor med fin färg, inga knutor i halsen, magen låter som den ska, blindtarmen funkar. Träcken glansig och fin (ej torr som vid förstoppning). Vet. gav spruta för kolik, men gav även penicillin (för febern utan hög puls). Vet. åkte hem. På natten så var jag och kollade till han då låg han ner men klev upp när vi kom, då hade han ätit lite hö, så han fick 1 kg till. På söndagmorgon så åt han inte. Febern hade gått ner, vi promenerade 3 km och masserade magen. På kvällen fick stallägaren för sig att det kunde vara tänderna, så vi tog stegen och öppnade munnen, tänderna var vassa med hakar så vi raspade lite men han höll inte huvudet stilla, men vi tog så mycket vi fick för vi tänkte att en häst med tom mage kan få kolikkänning av det. Han var ej bättre igår så vet. var ut igår och raspade tänderna ordentligt (drogad) men han var likadan igårkväll ändå. Vet kollade även alla tänderna och ingen satt löst, ingen inflammation heller. Vi frågade vet. om att om en häst har tom mage så kan den få kolikkäänning av det, och så kan det vara sa vet.
Kan nämna att han reds i torsdags och var sitt vanliga framåt jag, fredag åt han normalt både hö (med bra värden) och havre (matvrak och nästintill mattokig). Han är vaccinerad mot bot, flunsan och stelkramp. Ej halt, tar ut stegen normalt när vi promenerar.
Någon som har förslag på vad det kan vara?! Kan det ändå vara tänderna?!
Kan nämna att han reds i torsdags och var sitt vanliga framåt jag, fredag åt han normalt både hö (med bra värden) och havre (matvrak och nästintill mattokig). Han är vaccinerad mot bot, flunsan och stelkramp. Ej halt, tar ut stegen normalt när vi promenerar.
Någon som har förslag på vad det kan vara?! Kan det ändå vara tänderna?!
Senast ändrad av en moderator: