Sjuk häst - ingen veterinär hjälper mig *långt*

Sv: Sjuk häst - ingen veterinär hjälper mig *långt*

Jo, det är ju precis min erfarenhet, 5-7 dagar, precis som jag skrev? =)

Min herre fick 6, inte jättehög titer men snudd på vartenda symptom ur boken, och haft länge.

Det jag reagerade på var att TS skrev "Provet visar skyhöga värden på både anaplasma och Borrelios" Då är det ju dax att sätta in en längre behandling. ;)

Hade medicinen tagit ner det så hade det ju inte funnits några alls eller mycket lite.

Att jag inte kommer ihåg vad min Fis fick för medel.. :confused::(..

3 veckor efter behandling bli hästen sämre (stelhet, hängig, vinglig, påverkan opå luftvägar). Den har ingen styrsel i kroppen och ramlar i boxen ena dagen.

Efter första behandlingen blev min också sämre. Han kunde inte äta och var vinglig. Halt på alla fyra ben och öm i ryggen. Tog också ett nytt prov som visade på samma titar som första gången 1:160 alltså inte särskilt högt men han fick en behandling till, 10 dagar.

Jodå muls föl fick säkert tetracyklin mot böjsenekontraktur. Det är en etablerad behandling som inte har med den bakteriedödande effekten att göra. HH

Då har man lärt sig något nytt.. Men jag kan inte hitta den indikationen? Vet du preppets namn och hur det funkar?
Tack för du rättar mig :p

Då har man lärt sig något nytt.. Men jag kan inte hitta den indikationen? Vet du preppets namn och hur det funkar?
Tack för du rättar mig :p

Oxitetracyklin kan slappa av kontraktila element (myofibroblaster) i hästars böjsenor. Åtm de sjukligt kontraherade. Man vet inte exakta verkningsmekanismen. Det beskrevs första gången 1985 så det har väl inte hunnit till FASS än. HH

Ringde dem igår och fick prata med en kanontrevlig veterinär. H*n hänvisade till Helsingborg då de är större och har än mer erfarenhet. H*n var tveksam att problemen enbart berodde på Anaplasma och Borrelios. Och prognosen var inte så god trodde denna person. Vi får se vad Helsingborg säger.

Det blir ingen homeopatmedicinering när jag inte ens vet vad som eg är fel på hästen. Känner en hästhomeopat och känner jag att homeopati är en utväg såå kan jag prata med henne :)

Hörde av en veterinär att man kan sätta in tetracyklin i 7 dagar med dubbel dos. Men då vill de att hästen står på en klinik, pga av ev magproblem. Tydligen behandlar Tyskarna ofta på detta vis vid Anaplasma.

Okej, intressant.. enligt fass står ju bara indikationer: "Infektioner hos nötkreatur, får och svin orsakade av mikroorganismer känsliga för oxytetracyklin."
Kollade på den substansen igår, och den är ju (liksom de andra tetracyklinerna tror jag?) egentligen inte godkänd till häst.
Häftigt att ett rent antibiotika kan ha en sådan effekt, hoppas man nån gång får reda på varför!

Skönt att du verkar få hjälp nu :)
Lycka till!

försök med alternativmedicin, tex homeopati.

jag har inte mkt till övers för långa antibiotikakurer, men på människor är det iaf så att det krävs behandling i månader för att man ska bli frisk genom att äta antibiotika. så det låter konstigt att en häst beräknas bli frisk på 5 dagars behandling..... :confused: en för korta behandling gör mer skada än nytta eftersom den sänker immunförsvaret utan att ta död på sjukdomen. dvs den kommer tillbaks med förnyad kraft.

Men hallå! Uttala dig om saker du känner till istället för att sprida sådana här dumheter!:mad:

Människor blir bra på 7-10 d antibiotika mot Borrelia som inte har nått nersystemet. Något längre tid om det nått nervsystemet och en annan sort. Antibiotika sänker INTE immunförsvaret, förstår inte varför folk tror detta?:confused: Däremot kan kurer som inte tar död på bakterierna helt, leda till resistensutveckling hos bakterien mot den sortens antibiotika. Så då kan bakterien finnas kvar och få en chans att komma tillbaka. Kanske det du menar?

Antibiotika sänker INTE immunförsvaret, förstår inte varför folk tror detta?:confused:

Det är riktigt att det inte sänker immunförsvaret, men vad jag har förstått det så kan det göra att immunförsvaret blir mer riktat åt ett TH-2 svar (dvs antikroppsbildning) och mindre riktat åt TH-1svar (dvs färre T-mördarceller).. Det innebär att kroppen lättare kan bekämpa bakterier men blir mer mottaglig för virusinfektioner.
Men detta händer redan generellt när kroppen försöker eliminera bakterier, så antibiotikas del i det är nog försumbar.
Sen dödar ju antibiotikat även den nyttiga bakteriefloran som bl.a. har till uppgift att konkurrera ut patogenerna (elakingarna) och om dessa dödas får vi en sämre berriär mot patogenerna (de tar sig lättare in i kroppen)..

Summan av kardemumman... Bieffekterna av antibiotika kan göra att man blir mer mottaglig av infektioner strax efter behandlingstiden (innan normalfloran (de nyttiga bakterierna) hunnit återhämta sig) men det rör sig egentligen inte om ett sämre immunförsvar.

Det är riktigt att det inte sänker immunförsvaret, men vad jag har förstått det så kan det göra att immunförsvaret blir mer riktat åt ett TH-2 svar (dvs antikroppsbildning) och mindre riktat åt TH-1svar (dvs färre T-mördarceller).. Det innebär att kroppen lättare kan bekämpa bakterier men blir mer mottaglig för virusinfektioner.
Men detta händer redan generellt när kroppen försöker eliminera bakterier, så antibiotikas del i det är nog försumbar.
Sen dödar ju antibiotikat även den nyttiga bakteriefloran som bl.a. har till uppgift att konkurrera ut patogenerna (elakingarna) och om dessa dödas får vi en sämre berriär mot patogenerna (de tar sig lättare in i kroppen)..

Summan av kardemumman... Bieffekterna av antibiotika kan göra att man blir mer mottaglig av infektioner strax efter behandlingstiden (innan normalfloran (de nyttiga bakterierna) hunnit återhämta sig) men det rör sig egentligen inte om ett sämre immunförsvar.

:bow::bow:

Bra svar, tycker jag! Det är baserat på fakta och inte tyckande och medeltidstro....(homeopati).

Det slappar inte senor vad jag vet.. har fass bredvidmig.. kan kika om det är så.. Du lär blanda ihop det med något liknande.. eller om fölet fick det för det hade någon skada och man var rädd för sekundära infektioner (i förebyggnade syfte alltså).

Nu vet jag att du redan fått det förklarat av Helena men jag vill ändå säga att mitt föl också fick tetracyklin mot böjsenekontraktur för att slappa senorna. Hon fick det via dropp i en halvtimme och redan dagen efter så var trakten nere i marken:) Tydligen inte alls ovanlig behandling, både kliniksveterinärer, distrikare samt hovslagare kände till det i mitt område. Däremot så fick jag veta av hovslagaren på en av de större klinikerna att det bara hjälper ordentligt fram till fölet är någon månad gammal, så det är ingen bra behandling på äldre föl-åringar.

Mvh MAria

Det där skulle man vetat för 8,5 år sedan när pållen var tre veckor gammal och utvecklade senkontraktur p.g.a. överbelastning.

Okej! tack för du delar med dig av erfarenheter! För mig var det helt nytt faktiskt, känner ingen som givit det till sina föl, men nu vet jag ju om det så tackar! :)

Jodå muls föl fick säkert tetracyklin mot böjsenekontraktur. Det är en etablerad behandling som inte har med den bakteriedödande effekten att göra. HH

Detta har väl bäst effekt på unga föl?
Hur gamla kan flen vara och man ändå ser effekt på oxytetracyklin?

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·
Hästvård Jag var bortrest i helgen och på söndag hörde hästvakten av sig och tyckte att det var konstigt att min ena häst inte ville äta, efter...
Svar
13
· Visningar
2 219
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 785
Hästvård Okej så såhär är det! Häromveckan så fick jag ett samtal runt 19.00 på kvällen att min islandshäst inte kunde stå på ett ben, jag kommer...
Svar
13
· Visningar
2 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar