X
xbella
En ny häst i stallet visar tecken på förkylningsliknande symptom.
Snor i näsborrarna, varigt öga och torra hostningar.
Hästen har bara varit här i 4 dgr, och jag hörde den hosta först i går kväll.
Nu till saken. Stallet där hästen stod innan är isolerat för influensa. Läste det på STC sida idag.
Troligtvis kanske denna häst också har insjuknat i influensa?
Jag har mina hästar vaccinerade, men de kan väl få lindrigare symptom av influensan eller?
Dessutom är mitt sto dräktigt i 7 månaden, men efter jag pratat med veterinären så sa han att det enda som kan orsaka kastning av fölet är om hon får hög feber. Men det är inte så vanligt.
Prover kommer att tas, men gäller de alla hästar även de som inte verkar sjuka ?
Vet att sjukdomen är luftburen och att vaccinerad djur kan vara smittbärare, även människor.
Hur skall man förhålla sig i denna situation?
Snor i näsborrarna, varigt öga och torra hostningar.
Hästen har bara varit här i 4 dgr, och jag hörde den hosta först i går kväll.
Nu till saken. Stallet där hästen stod innan är isolerat för influensa. Läste det på STC sida idag.
Troligtvis kanske denna häst också har insjuknat i influensa?
Jag har mina hästar vaccinerade, men de kan väl få lindrigare symptom av influensan eller?
Dessutom är mitt sto dräktigt i 7 månaden, men efter jag pratat med veterinären så sa han att det enda som kan orsaka kastning av fölet är om hon får hög feber. Men det är inte så vanligt.
Prover kommer att tas, men gäller de alla hästar även de som inte verkar sjuka ?
Vet att sjukdomen är luftburen och att vaccinerad djur kan vara smittbärare, även människor.
Hur skall man förhålla sig i denna situation?