sjuk häst? *bild*

B

BeastieBabe

Vad anser du om hästen på bilden nedan, hästen står i vad han denna sommar hade som "viloställning".. med bakbenen lite isär och bäckenet vinklat och svansen lite lyft.. ser han sjuk ut enligt er? vad skulle ni gissa var orsaken till detta?
bete2004-14.jpg

Sv: sjuk häst? *bild*

den ska synas då den ligger på en öppen-FTP.. prova att högerklicka på den lilla rutan med ett kryss i och klicka på "visa bild" i menyn..

Beroende på hur han rör sig men han ser stel ut och min första tanke var fång. Men det är mer en känsla än något vettiga svar... ;)

Hej, jag tycker det ser ut som han står "under sig" för att avlasta de höga kanske ömmande hälarna, spänner muskler för att bära vikt på tån istället för att slappna av och bära vikt på hela hoven.

Hej höger framhov se extremt kort ut ,är den så kort som det ser ut så har hästen garanterat ont. :cry:

Jag fick samma känsla, alltså att han kanske har fång. Sedan ser ju också höger fram väldigt kort ut. Det brukar bero på tidigarefångproblem. Har han haft det tidigare? Betet kanske varit alldeles för proteinrikt för honom?

Tycker han ser helkonstig ut i frambenen. Vinkel bruten framåt på högerbenet och bakåt på vänsterbenet. En släng av bockbenhet?

Egentligen omöjligt att ställa diagnos från en bild men vem kan låta bli.
Om man bortser från den korta tån som nämts så skulle han helt enkelt förbereda sig för att lägga en hög - mot det talar att det inte ser ut att var en toaplats i hagen. Alltså är han spänd i bakre regionen - om han ser ut så här jämt så ja, då har han ont men för att kunna säga något mer så måste jag se rörelser....

Hoven ser onekligen konstig ut, men den är kanske i sådan vinkel eller lite ner sjunken i gräset så vi inte ser hela hoven?

Tycker inte den ser så sjuk ut för övrigt, när man tar en bild så är det ju ett ögonblicks verk, hästen kanske var i stånd att byta tyngdpunkt på benen samt råkade blinka samtidigt?

Luff är den enda som var på rätt väg.. han ser ut att vara beredd att lägga en hög.. men så ser han alltså ut väldigt ofta och flera timmar i taget..

Ang hoven så flyter hovens färg ihop med gräsfärgen just där och tack vare lerfläcken så ser det ut som att hoven slutar innan den gör det..
hov.jpg

mer svarsförslag innan jag avslöjar det?

Skulle ha även gissat på nykastrat..men ser att kortet är taget i juli..
Då brukar man ju inte kastrera..
Nåt med snoppen??

AM

stor infektion/nånting i snoppen.. svarar inte på antibiotika.. 5 dagar varannan veckan är snoppen som en stor svamp och blålila.. kliar som bara fasen och han har svårt att pissa.. men däremellan är det helt normalt.. :confused:

vet som har vart ute och kollat ett flertal ggr skulle snack med några andra vet om "amputation" kunde vara något..

själv har jag egna tankar om djuret.. hoppas bara att dom kommer fram till en lösning som är bra för hästen.. att ha rektalvantar och rengöra krakens snopp(snoppen sitter minst 4 dm in i skapet) varje dag med tvållösning och spruta in olika salvor av alla dess slag är inte någon behandling som man kan göra livet ut med hästen..

tillägger att hästen inte är min och för er som vet vem hästen är.. säg det inte i denna tråd..

Man kan inte ställa en diagnos via ett foto!!!

Men efter att jag läst svaret borde inte denna hästen vara hos en vetrinär och inte hemma i hagen?

Senast ändrad:

jag vet vad det är.. vill se vad andra tror skulle vara felet.. i detta fall var det ändå rätt uppenbart trots att folk i hästens närhet hävdat att han är frisk..

så det är inte bara jag som kan se på hästens ställning att hästen inte mår bra..

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 132
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat