Sjuk häst - beror det på stallet?

B

bean

Jag har min häst inackorderad i ett stall med två andra hästar. Min häst har inte varit sjuk eller skadad någonsin.
Den tjejen som har de andra hästarna, vi är alltså bara två stycken som har häst där, hon har två stycken. En gammal ponny och ett halvblod. Halvblodet tävlar hon med ganska ofta, ponnyn bara går.
För att komma till saken; den andra tjejens häst, vi kan kalla henne för Anna, har varit sjuk till och från i fyra år. Det var först fång, sedan var det någon sorts luftvägsinflammation och nu är det kolik.
Förra veckan så började min häst hosta konstigt och det rann snor ur näsan på henne. Jag ringde till veterinär och han kom ut och kikade. Då hade hon, hästen, någon irritation i luftvägarna, och veterinären kunde inte förstå vad det berodde på. Jag sa detta till Anna, och hon blev tvärilsk(?), för min häst hade det så jättebra i deras stall, och det var mitt egna fel att den var sjuk. :eek: Ja, okej, men jag sa bara att vet. hade varit ute, och jag fick en hel utskällning för det. Kul.
Igår ringde vet. och frågade hur det var med hästen och jag sa att hon fortfarande hostar. Då kom han med idén att kolla luften i stallet, så det var väl ventilerat etc. Jag sa att jag skulle fråga ägaren och återkomma.
Sagt och gjort, jag frågade. Då kom det massa anklagelser mot mig, att jag ska ha fejkat alltihop, att det är jag som har gjort henne sjuk, och samtidigt gett hennes häst kolik! hur f*n? människan är helt otrolig.
Jag tränar ibland för Annas förra tränare, och jag träffade honom igårkväll. Jag nämnde detta om min häst och han sa; "Jaha, here we go again." Jag förstod inte vad han menade, men han sa att Anna hade varit tvungen att avliva fyra hästar hon haft för just luftvägsinflammation, och vet. har inte hittat någon orsak till vad som orsakar det.
Så nu börjar jag tänka, det kanske har något med luften att göra i stallet? och varför är Anna så anti mot att man kollar? det känns inte särskillt tryggt att ha hästen där, men samtidigt kan det ju vara virus eller något..

Jag vet inte hur jag ska göra, för denna människa är helt omöjlig att prata med när det gäller "allvarligare" saker.

Tips?

Sv: Sjuk häst - beror det på stallet?

Flytta din häst istället för att hålla på och bråka med "Anna". Risken finns ju att din häst hinner bli väldigt dålig under tiden ni bråkar.

Jag har min häst inackorderad i ett stall med två andra hästar. Min häst har inte varit sjuk eller skadad någonsin.
Den tjejen som har de andra hästarna, vi är alltså bara två stycken som har häst där, hon har två stycken. En gammal ponny och ett halvblod. Halvblodet tävlar hon med ganska ofta, ponnyn bara går.
För att komma till saken; den andra tjejens häst, vi kan kalla henne för Anna, har varit sjuk till och från i fyra år. Det var först fång, sedan var det någon sorts luftvägsinflammation och nu är det kolik.
Förra veckan så började min häst hosta konstigt och det rann snor ur näsan på henne. Jag ringde till veterinär och han kom ut och kikade. Då hade hon, hästen, någon irritation i luftvägarna, och veterinären kunde inte förstå vad det berodde på. Jag sa detta till Anna, och hon blev tvärilsk(?), för min häst hade det så jättebra i deras stall, och det var mitt egna fel att den var sjuk. :eek: Ja, okej, men jag sa bara att vet. hade varit ute, och jag fick en hel utskällning för det. Kul.
Igår ringde vet. och frågade hur det var med hästen och jag sa att hon fortfarande hostar. Då kom han med idén att kolla luften i stallet, så det var väl ventilerat etc. Jag sa att jag skulle fråga ägaren och återkomma.
Sagt och gjort, jag frågade. Då kom det massa anklagelser mot mig, att jag ska ha fejkat alltihop, att det är jag som har gjort henne sjuk, och samtidigt gett hennes häst kolik! hur f*n? människan är helt otrolig.
Jag tränar ibland för Annas förra tränare, och jag träffade honom igårkväll. Jag nämnde detta om min häst och han sa; "Jaha, here we go again." Jag förstod inte vad han menade, men han sa att Anna hade varit tvungen att avliva fyra hästar hon haft för just luftvägsinflammation, och vet. har inte hittat någon orsak till vad som orsakar det.
Så nu börjar jag tänka, det kanske har något med luften att göra i stallet? och varför är Anna så anti mot att man kollar? det känns inte särskillt tryggt att ha hästen där, men samtidigt kan det ju vara virus eller något..

Jag vet inte hur jag ska göra, för denna människa är helt omöjlig att prata med när det gäller "allvarligare" saker.

Tips?

Jag hade flyttat direkt, så fort som möjligt..helst idag.
Visst kan det vara virus men med tanke på hur hon beter sig och att hon inte är intresserad av att kolla upp luften i stallet samt vad tränaren sa så hade jag flyttat ändå, ingen tvekan om saken..

Jo, om jag hade kunnat flytta så skulle jag. det är lättare sagt än gjort. Jag bor mitt ute på bondvischan, och närmaste stad är tre mil bort. (inget körkort) Jag har funderat på det, men det funkar inte.

Det är synd, för i början, de första två åren funkade det jättebra. Anna var hur trevlig som helst, vi kunde skratta ihop etc. Trist.

Jo, om jag hade kunnat flytta så skulle jag. det är lättare sagt än gjort. Jag bor mitt ute på bondvischan, och närmaste stad är tre mil bort. (inget körkort) Jag har funderat på det, men det funkar inte.

Det är synd, för i början, de första två åren funkade det jättebra. Anna var hur trevlig som helst, vi kunde skratta ihop etc. Trist.

Men stall finns det ju i var och varannan buske på landet, nog måste det väl finnas någon som har en plats över?

Annonsera på blocket eller sätt upp lappar i affären så får du nog napp.

Jag hade aldrig utsatt min häst att vara kvar i ett stall som man vet tidigare har gett luftrörsproblem.

Det första du skall göra (om det inte är gjort) är att ta ut veterinären och ta blodprov och snorprov. Detta för att avgöra om hästen är förkyld och i så fall vilken bakterie/virus det handlar om. När man vet det så kan man sätta in rätt behandling.

Visar proven ingenting så kan det bero på stallluften och då kan det vara läge att flytta. Men att flytta till ett annat stall innan man vet om det är smittsamt eller inte är inte snällt mot de nya stallkompisarna.

Mvh

Tora

Har du haft din häst hos"Anna" i två år?
I så fall borde du kunna avgöra själv om det är bra luft och se om dörrar hålls stängda i onödan eller om golv sopas när hästarna är inne mm.
Med andra ord titta efter rutiner som påverkar luftmiljön negativt i ett stall.:idea:

Jag har själv haft hästen i ett stall som man använde sig av rutiner som jag förstod skulle påverka hästen/hästarna luftvägar negativt.
Hästen flyttades då till annat stall!
/Camilla

Om jag förstår saken rätt har din häst bott i stallet i två år och varit frisk. Sen får den en infektion i luftvägarna. I samma stall finns ett halvblod som tävlas till och från. Då är det väl inte så otroligt att den kommit hem med något virus som smittat din häst? Det känns för mig lite osannolikt att din häst skulle ha blivit sjuk av stallmiljön såhär års när hästarna mestadels går ute. Om era hästar gör det alltså. Om de står inne kan man tänka sig att det finns en fuktskada i stallet någonstans som ger symptom nu när det är extra blött överallt efter allt regnande.

Konstigt också att anna har avlivat 4 hästar !!! för luftvägsinfektioner
Hej från hambo

Jag får nog hålla med L m fl. Om hästen har bott i stallet i 2 år och får beswär under betesperioden, så låter det mer sannolikt att Annas häst dragit med sig ett wirus hem från någon täwling. Eller att grannens hästar har en wiros.

En luftwägsinfektion beror inte på stallmiljön utan på en smitta, men jag antar att du fiskar efter kronisk bronkit och kwickdrag? Sök på dessa termer så hittar du mängder med information.

Weterinären låter skum eller så hajar du inte wad som sägs. Skulle han ha ringt tillbaka efter någr dagar för att han kommit på att det kunde bero på luften i stallet? War det i samband med att han lämnade något prowswar då, eller?

Konstigt också att anna har avlivat 4 hästar !!! för luftvägsinfektioner
Hej från hambo

Ja, det är ju konstigt. Men det vet jag inget om. TS verkar inte heller ha känt till detta trots att hon delar stall med Anna, utan den som satt med inside info var tränaren. Information man har i tredje hand är inte alltid så mycket värd.

Jag fiskar inte efter någonting.

Där jag bor finns det ladugårdar och två stall, ett stall som jag är i och ett annat som är fullt. Så, jag antar att jag inte har så mycket val, av det ni säger, antingen flyttar jag hästen eller så får den stå kvar. Eller avlivas. (Sista är inte tänkbart......)
Vet. ska ut idag iaf och se hur det går.

Fiskar efter i bemärkelsen tänker på. Och wisst är det wäl kronisk bronkit du tänker på när du diskuterar stallmiljön? Jag tycker att du blandar ihop begreppen och tror att du skulle wara hjälpt aw att anwända Bukes sökfunktion för att läsa om andra hästar med liknande problem. Du kan också läsa i någon bra litteratur, te Håll hästen frisk eller Apotekets Hälsoråd för häst.

En infektion orsakas aw bakterier, swamp eller wirus. En inflammation är kroppens swar på en retning, te en infektion eller allergi. Riktigt swåra fall aw luftwägsinflammationer, sk RAO eller kwickdrag, leder ibland till att hästen måste awliwas aw djurskyddsskäl. Då är hästen riktigt dålig, bukandas och har problem med syresättningen. Hästen har ofta warit sjuk länge och man har testat all behandling, såwäl miljö som medicin.

Att du skulle behöwa awliwa din häst efter en weckas förkylning är ju bara löjligt alt tyder på ordentlig okunskap i ämnet. Läs på!!

Jag fiskar inte efter någonting.

Fiskar efter i bemärkelsen tänker på. Och wisst är det wäl kronisk bronkit du tänker på när du diskuterar stallmiljön? Jag tycker att du blandar ihop begreppen och tror att du skulle wara hjälpt aw att anwända Bukes sökfunktion för att läsa om andra hästar med liknande problem. Du kan också läsa i någon bra litteratur, te Håll hästen frisk eller Apotekets Hälsoråd för häst.

En infektion orsakas aw bakterier, swamp eller wirus. En inflammation är kroppens swar på en retning, te en infektion eller allergi. Riktigt swåra fall aw luftwägsinflammationer, sk RAO eller kwickdrag, leder ibland till att hästen måste awliwas aw djurskyddsskäl. Då är hästen riktigt dålig, bukandas och har problem med syresättningen. Hästen har ofta warit sjuk länge och man har testat all behandling, såwäl miljö som medicin.

Att du skulle behöwa awliwa din häst efter en weckas förkylning är ju bara löjligt alt tyder på ordentlig okunskap i ämnet. Läs på!!

Aha, då hänger jag med.
Jag får skaffa mig något att läsa i. Tack för tipset.

(Ja, det sista var löjligt att skriva, men jag var inte seriös, flåt.)

Det kan ju kännas så ibland. Att allt är kört liksom. Men det behöwer du inte oroa dig för i dagsläget. Om weterinären anser att problemen beror på dålig stallmiljö så finns det en rad förändringar man kan göra; mer utewistelse, torw eller pappersströ, hösilage eller ensilage istället för halm, blötlagt kraftfoder osw. Är det luften som är kass gäller det antingen att förbättra wentilationen eller öppna upp stallet. Funkar inte det eller om denna Anna sätter sig på twären så måste du byta stall ändå.

Lycka till!

Beror det på stallmiljön hade jag inte tvekat att byta stall, risken är ju hästen blir riktigt dålig när hösten kommer och det är dags att stalla in hästarna igen.
I vårt stall står en kuse med kvickdrag, men vi har alltid stalldörrarna öppna och även ett par fönster öppna året runt, det gäller bara att vara noga med att hästarna inte står i drag.
Enkla regler som att aldrig sopa eller mocka när hästarna står inne. Hoppas det "bara" är en infektion din häst har och att du kan ha kvar den där den står idag, och hoppas "Anna" och du kommer överrens igen :)

Tips?

Jag tycker det låter som mögel i eller i närmiljön till stallet. Hur förvarar ni tex spån? Om spånet ligger utomhus eller på jordgolv kan det finnas mögelsporer i marken som följer med spånet in i stallet och på så vis påverkar hästen negativt.

Hur har ni hästarna nu.
Är de installade eller går de i hage?
Har ni ändrat något nyligen (Det senaste halvåret lr så) ?

Har hästen gått där i två år så låter det inte som att det skulle vara stallmiljön, ffa inte om det händer nu på sommaren o hästen går på bete/går ute mer. (Om den gör det)

Då skulle jag nog leta efter något annat.

Är det så att det är flera hästar som blivit sjuka på samma häst skulle jag nog fundera mer på vattnet eller om det finns någon växt i hagen (?) mer än själva stallet.

Är det så att hästarna står inne och/eller får foder så skulle jag kolla det i första hand.
Foder först, sen strö.
Med tanke på att det är nyligen din häst har börjat hosta.

OM det inte är något som "anna" (eller du) dragit med sig hem förstårs. Stöter man på andra hästar så finns ju den risken.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 418
Senast: Zetly
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 837
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar