Sjuk genom många år

Lurcher

Trådstartare
Min gubbe har haft fång "anfall" i 7 år. I början blev han väldigt dålig och fick specialbeslag mm. Efterhand lärde vi oss att se de första svaga tecknen på att det var på väg och kunde ringa vet snabbt. Och därmed eliminera ett "utbrott".
Han har först det sista året fått en liten rotation.

I dessa 7 år har han knappt blivit riden för efter varje känning så skulle han vila. (Mht foder så är vi väldigt noga och följer vet. råd).

Varje gång vi har pratat med vet har de alltid sagt: - Ja, men han svarar bra på medicin så det är dumt att ta bort honom. Han lider inte och det är ingen tävlingshäst precis. Så låt du honom gå som sällskapshäst här. De kan ha ett bra liv med kroniskt fång.

Men häromdagen efter ännu en känning så tittade jag honom i ögonen och såg att ljuset var släckt, det fanns liksom inget liv kvar i dem. Han vill inte mer och jag förstår honom.

Han har alltid varit full av liv och brallar runt och det är ett sjå att få honom att stå i sjukbox.

Så idag har jag bett vet komma och göra en ordentlig bedömning av hästens framtid. Jag vill låta honom somna in, varken han eller jag orkar mer.

Men det har varit en lång väg hit och jag tror att det beror på lite olika saker.
- Distr vet, 5-6 olika inte samma vet varje gång
- Alla olika rön om fång, mht foder, beslag, klimat osv.

Jag vet egentligen inte vad jag ville med denna tråd, kanske bara säga att man ibland får ge upp utan att känna sig som en dålig hästägare.

Tack

Sv: Sjuk genom många år

Jag tycker du är underbar människa som tittat, och sett din häst i ögonen.Och faktiskt tagit till dig vad den säger till dig.:bow:
Du känner din häst bäst ,och du och din häst vet när det är dags..
Tacka din häst för alla fina år och ha inte dåligt samvete för att du avlivar en trogen vän,det är det finaste du kan göra för din häst,nämligen att ge den ett värdigt slut och att den slipper ha ont mer.

Du är ingen dålig hästägare, tvärtom,du har gjort vad du kan och det är inte fel att göra vad du nu bestämt dig för.
Det jobbigaste brukar vara att ta beslutet,när man väl bestämt sig och känner att det är rätt så blir det bra i slutändan.
Lycka till och hoppas allt går bra och att ni får ett fint avslut du och din häst.

Tack, dina ord värmde och var behövda.

Veterinären har precis gått och lämnat kvar ett intyg till försäkringsbolaget att hästen bör avlivas pga djurskydds skäl.
Det kändes som en sten ramlade från hjärtat.

Har beställt trotjänaravlivning på söndag och nu ska jag ut och köpa all den goda maten han har fått försaka pga sin sjukdom.
Så ska han få mumsa och njuta sina sista dagar.

Veterinären ser till så att han är smärtfri tills på söndag, så jag kan slappna av och bara vara hans snälla matte som kommer med gott istället för med äcklig medicin.

Du har rätt i att det känns skönt på ett sätt och sorgen kommer från minnena. Inte från nuet.

Jag står inför en väldigt lik situation förutom att min häst fortfarande har glimten kvar men frågan är hur länge. Hade hon haft ett kraftigt fånganfall så hade beslutet varit mycket lättare. Nu är det ett väldigt lätt anfall och hon verkar inte ha alls ont. Nu vet jag inte alls vad jag ska göra.

Men jag vet ju att även om hon blir frisk denna gången så förr eller senare får hon fång igen (hon har Cushing). Vi klarade oss två år denna gången. Men ingen vet ju när nästa anfall kommer. Kanske dröjer det två år till...kanske två veckor. :(

Har haft henne sen jag var 10 år. Svårt att tänka mig ett liv utan henne. :cry:

Stackars dig, jag vet precis hur det känns att vakna varje dag och det första man gör är att kolla om hästen möjligtvis är lite stel eller visar något symptom.

Men du, börja redan nu tänka på hur det kan sluta och håll koll på glimten i ögat. Du ser när det är dags.
Men kanske ser man det först när man själv är redo?

Jag hoppas att du får behålla din häst länge till och att du får slippa alltför många "anfall" under den tiden.

Stackars dig, jag vet precis hur det känns att vakna varje dag och det första man gör är att kolla om hästen möjligtvis är lite stel eller visar något symptom.

Men du, börja redan nu tänka på hur det kan sluta och håll koll på glimten i ögat. Du ser när det är dags.
Men kanske ser man det först när man själv är redo?

Jag hoppas att du får behålla din häst länge till och att du får slippa alltför många "anfall" under den tiden.

Tack! Ja jag håller på att kolla upp allting så jag vet exakt vad som kommer hända den dagen det tar slut. Kommer vara lättare att ta beslutet den dagen det behövs om man har allt planerat innan.

Har fått upp ett litet hopp nu att det kanske inte är fången som strular iallafall. Utan att hon helt enkelt har problem för att hennes hovar är supertorra.

Hoppas du och din häst får ett fint avslut tillsammans.

litet tips bara, har din häst skor? om den är barfota så använd boots, är så torrt i marken att den finns noll svikt. stenhårt verkligen.

Jag vet hur du känner och du tar helt rätt beslut.
Min avatar tjej flyttade till dom evigt göna ängarna utan smärtor i måndags kväll pga samma anledning som din.
det var bland det värsta jag gjort men ack så rätt och vårat ansvar som djurägare.
Även hon fick äta allt hon ville på em.och tills det var färdigt.
Gråt o skrik och känn i ditt hjärta att det var det enda rätta.
Tänker på er!

Kände precis som du för några veckor sedan....
att jag inte orkade se min häst tyna bort dag efter dag.
Hon hade precis som din haft några fånganfall men alltid svarat på medecinen och blivit "frisk" snabbt.
Men nu i maj fick hon ett ett anfall som inte någon medecin bet på, provade finadyne, metacam och butta. Men hon bara stod eller låg, rörde sig knappt och började tappa matlusten. Vet sa att hon kunde dömma ut henne men tyckte att vi skulle röntga henne innan hon fick den slutliga domen, om det gick att köra henne till klinik. Med en dos butta i kroppen lyckades vi ta oss till kliniken (bara 2,5 mil) och där slutade vår resa tillsammans. Rotation på alla fyra och eftersom hon var i så dåligt skick, kunde knappt gå, så blev det avlivning på plats.
Nu i efterhand känner jag mig ganska elak som tvingade iväg henne på denna resa när hon hade kunnat få somna in hemma. Men jag ville gärna veta hur illa det var ställt med hennes hovar. Annars hade jag nog gått och undrat .... avliva jag henne i onödan tänk om det inte hade roterat och hon kanske skulle tillfriskna snart? osv.

Jag hatar verkligen fång! Om jag skaffar en häst igen hoppas jag verkligen att jag slipper denna sjukdom.:(

Dobbis och Triax:

Det är en hemsk sjukdom att förlora sin häst till.
Och stackars dig T som fick åka iväg och köra hem ensam.

Något som retat mig är när man säger till någon att hästen har fång så blir man nästan anklagad av "lekmän" för att ha fel fodrat den. Upplevde ni det också?
Jag kan säga att det finns nog inte någon mer noga med fodret än en fånghäst ägare.
Och den sista tiden har det kännts som om det kommer ur luften.

Krambanan: Så skönt, då kan du slappna av ett tag till! :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 505
Senast: mackan
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage... 2
Svar
22
· Visningar
5 023
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den... 2 3
Svar
47
· Visningar
10 675
Senast: Askur
·
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 183

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka