Sjuk av vaccineringen.

H

Heyoka

Hej!
Jag har en arabvalack på 5 år som reagerar kraftigt på influensavaccinet.
Han blir stel i hela kroppen , kan knappt gå eller sänka huvudet för att äta på tre dagar.
Det tar ungefär en vecka innan han är återställd. Han blir värre och värre för varje år.
Sist fick han en 2 cm knöl på halsen, har hört att de kan få halsböld av sprutan.
Nu bävar jag inför nästa vaccinering och ju mer jag tänker på det så känns det helt åt skogen att pressa i honom en spruta till.
Jag undrar om någon har samma problem och vad det beror på.
Kan man få dispens från att vaccinera mot influensa?
Man vill ju ändå kunna åka någonstans någon gång.

Tacksam för svar.
//
Heyoka

Sv: Sjuk av vaccineringen.

Jag menar att många kräver ju att man ska ha hästen vaccinerad om man deltar i clinics eller tex. besöker ridhuset här hemma.
Då har jag hör att man kan få ett intyg från vet. att hästen inte tål vaccinet.
Jag undrar om det är någon som har fått ett sådant.

//
Heyoka

Om hästen reagerar på samma vaccin, så bara byt det.
Det har kommit ett nytt vaccin som jag givetvis inte kommer på namnet på, som inte skall ge denna reaktion.

Annars så JA du kan få dispens, men skall kontakta vet, som sett reaktionen.

Jag har en a-ponny som reagerat varje gång han har vaccinerats. Har slutat vaccinera honom nu. Vi lullar på här hemma nu och struntar i att åka in och träna. Kan inte betala flera tusen i veterinär kostnader varje gång han ska vaccineras.

Stelkrampen får han dock.

Har sett en ponny som fick en allergisk reaktion från vaccinet, å det var ju inte roligt direkt,
ponnyn skrämde livet utav sin ägare, eftersom att han helt plötsligt var en helt annan ponny och bet henne ganska så hårt, så det var verkligen inte särskilt roligt.
Kolla upp om det finns några nya vacciner man kan ge istället för det gamla som inte inehåller det som hästen inte tål.
och annars så kan du försöka få tag på en dispans, för så där allvalrigt ska man inte behöva ha det en gång per år...

Samma sak har hänt en av mina hästar två gånger.Med olika vaccin. Nu har vi bytt till ett tredje vaccin, ett av "de där nya", och det har gått bra sen dess *knack i trä*. Byt vaccin så ska du se att det blir bra.

Tack för alla svar.

Jag får nog prova med att byta vaccin.
Lisso, du vet inte vad vaccinet heter som funkade på dina hästar?

//
Heyoka

Det är verkligen hemskt att en häst ska bli sjuk av en sån enkel sak som vaccinering. Har en häst som blev riktigt dålig för två veckor sedan när han vaccinerades. Hon har inte visat dessa symptom tidigare. Fick vaccinet på kvällen, visade inga symptom alls på sjukdom på morgonen när hon släpptes ut. Men ett par timmar senare stod hon i ett hörn av hagen och skakade och kunde knappt gå när jag tog in henne. Tänkte inte på att det hade med vaccinet att göra utan trodde först att hon frös, eller i värsta fall hade korsförlamning. Men hon blev sämre under de följande timmarna kunda inte längre sänka eller höja huvudet och inte röra på sig. Hon blev varm och svullen om fram- och bakben på den sidan hon fått sprutan och hade nu fått en temp på 40 grader. Veterinären kunde först komma senare men hade gärna velat att han varit på plats tidigare. Hon hade nu en böld på halsen som var stor som en handflata och den stod ut minst 3 cm. Veterinären gav henne penicillin, kortison samt smärtstillande. Han menade att hon fått detta av vaccinet eller att den "vaccinerande veterinären" stuckit fel.. Hon gick på smärtstillande och penicillin i 5 dagar ( fick själv spruta henne ). Nu går hon bättre i a f men helt bra är hon inte och bölden på halsen har blivit hård och nu väntar vi på en tid att kunna åka till kliniken för att kunna öppna den. Den här vaccineringen har hittills gått på 10 000 kr. Inte så kul att åka till kliniken igen efter bara en månad efter att hon friskförklarats från hennes skada och inte kul att kontakta försäkringsbolaget igen, vi som precis fått allt avklarat med förra skadan.
Jourveterinären nämnde att man kunde söka dispens på vaccinspruta , men förstår inte riktigt hur detta skulle kunna gå till då hon är en "tävlingshäst"?!?!? Jag bävar för nästa vaccinering, tänk om hon blir så här sjuk igen?
Vad är det för vaccin som är nyare och "bättre"?
Hur har din häst återhämtat sig?

MVH
Temlan som nu vet vad vaccineringar kan ställa till med, alltid är det något som ska gå fel och alltid något nytt att oroa sig över.

Man för ju in ett virus i kroppen när man vaccinerar så jag är egentligen inte förvånad att endel hästar blir sjuka.
Endel tror ju att vaccinering gör att hästar inte får influensa, så är det ju inte.

Vaccinet gör att hästen får en mildar form av influensa om den skulle få det, på endel hästar märks det inte å stor risk finns att man åker till andra stall, tex på tävlingar, å smittar ner andra hästar iaf.

Pratade med en veterinär som tyckte det var ganska dumt med sån här vaccination då det blir ännu större risk att hästar utan symtom smittar andra hästar oxå.
Men nu är det ju regel om man ska tävla.Tävlar man inte så får man ju välja själv.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag fattade ju själv att det här med att börja ett helt nytt liv – nytt jobb, ny stad, nytt boende, ny familjesituation, nya människor...
Svar
8
· Visningar
2 316
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 396
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 792
Senast: Luleå
·
Hästvård Hej har 2 ponnier som endast har stelkramp...men tänkte influensavaccinera också. ponnierna på 3 resp 4 år har fått Equip T: då...
Svar
1
· Visningar
782
Senast: Gallardo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka