Självläns?

lillsmurfagirl

Trådstartare
hej!

Funderar på att köpa en ny båt med självläns. ( får man skriva märke?)Men hur vet man självlänsen kommer fungera? Hört att i vissa båtar kommer det in vatten när man står i den pga vikten

Länsen funkar ju lite olika beroende på vilken sorts självläns det är. Det finns ett par olika varianter. Självläns bygger på ganska enkla principer, t ex ett hål som vattnet rinner ut genom. Så det finns få saker som kan gå sönder eller inte fungera.

Jo, jag tror nog att du kan skriva ut båttypen utan att det är reklam.

funderar på en amt 175 br. Tänkte fråga där dom säljer men vill ha lite torrt på fötterna först

Ingen aning om vad den har för sorts självläns. Jag har själv bara en gammal segelbåt. Nu är min erfarenhet av små motorbåtar visserligen rätt begränsad (typ 5-6 st olika) men jag har aldrig upplevt att någon av dem tagit in vatten för att man stått i dem. Hur skulle det vattnet komma in då?

hej!

Funderar på att köpa en ny båt med självläns. ( får man skriva märke?)Men hur vet man självlänsen kommer fungera? Hört att i vissa båtar kommer det in vatten när man står i den pga vikten
Det brukar sitta en backventil som gör att vattnet inte skall gå på fel håll, men kommer det in skräp så är det ju inte säkert att den håller tätt. Jag tror att det nästan alltid går att stänga av självlänsen på något sätt så jag tror inte den är något större problem om man vill lasta tungt.

självlänsande brunn kan du väl bara ha när durken ligger över vattenytan (På svenska: Självlänsande bår kan du väl bara ha när båten golv ligger över vattenytan)
Det finns sedan andra varianter där man mekaniskt antingen via pumpar eller båtens fart genom vattnet kan tömma sittbrunn. De brukar vara försedda med backventiler, men även om dessa skulle läcka brukar det inte resultera i mer än ngr centimeter vatten i båten. 2 eller helst 4 länshål ska det finnas. Babords (vänstra sidans) intag sak mynna på styrbordssidan (högra sidan) Då töms sittbrunnen även om båten lutar
Ha själv till detta borrat ett par hål i vinkeln mellan ryggstöd och där man sitter. Förbundit hålen men en liten slang som dränerar det på durken. Det vil gärna samlas vatten i den vinkeln annars..Attans obehagligt att sätta sig i..;)

Liknande trådar

Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 012
Senast: hundtant
·
IT & mobiler Jag har ingen dator hemma men tycker jag behöver något att skriva på. Jag har ju min jobbdator på jobbet och så telefon, har därför...
Svar
12
· Visningar
327
Senast: Anna-Bella
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 019
Senast: Mineur
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
127
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama