Sv: Självkännedom
Och hur ska man kunna sätta en siffra eller skala på det?!
Jag tror (mig veta
) att det är grymt mycket. Det gäller alltifrån vår inställning och inte minst sinnesstämning till våra fysiska förutsättningar för de övningar vi önskar utföra tillsammans med hästen.
Det fysiska är väl det "lättaste" - alltså om vi vet hur vi funkar, vad vår persoliga styrka respektive svaghet ligger (kroppsligen, typ bra hållning men sämre armmuskler) och inte minst vilka muskler och vad vi behöver bli starkare i.
Har vi någon medfödd svaghet (jag har en höft efter höftlux som liten), är vi väldigt ojämnt starka eller känner vi vår kropp och balans för dåligt? Är vi stela och orytmiska som kassaskåp och förväntar oss en elastisk och taktfast trav t ex?
Har vi ont och kompenserar eller är vi helt klart i balans och mjuka som katter redan från start? Hittar vi våra muskler, och känner vi vad och om vi gör något - vilket slutligen blir frågan om vi inverkar på hästen, eller påverkar den?
Vår inställning, här menar jag inställning till livet och lärandet i stort, arbetet vi tänker utföra osv. Det är inte lätt att lära om eller lära ut till en expert osv
Är vi vakna, positiva och nyfikna kommer utvecklingen att välkomnas. Med en "besserwisserattityd" och ett låst förhållningssätt blir det svårt att växa alldeles oavsett inriktning.
Sinnesstämningen, den är här och nu. Det går inte att ljuga för en häst, och försöker vi så genomskådar de oss direkt.
Visst kan vi påverka oss själva, men det gäller att finna ett inre lugn eller ankare. Och att inse att i dag är det kanske inte ens dagen att påtvinga andra vår person/ personlighet.
Slutligen tror jag att oss själva är både det lättaste och svåraste att påverka. Det är den end* vi skall leva resten av livet med och vi har tillgång till personen 24/7 - men det behövs också ett rejält mått självinsikt för att kunna eller vilja förändras/ utvecklas. Men det finns ju ett talessätt:
"det enda som är konstant är förändringen" ...
Är det jätteluddigt?!