Självförsvar, hur funkar det?

Sv: Självförsvar, hur funkar det?

KL Myterna om inbrottstjuven som halkade på trappan eller blev biten av hunden fanns redan när jag var liten för sådär 50 år sen.
PL

Ja visst är det så. Men skulle inbrottstjuven kunna lite juridik och skulle driva ärendet stenhårt så skulle det iaf prövas.

Men vet av egen erfarenhet också att poliser är inte speciellt pigga på i ett polisförhör med en gripen inbrottstjuv sitta och tala om "du vet att hunden som bet dig dom har gjort fel så du kan anmäla dom för diverse saker" Dom utelämnar ju sånt för dom är precis som du och jag tycker inte det är nåt fel och förbrytaren har gjort fel.

Problemet med att ge ett svar på frågan är att det inte bara finns ett svar. Tar vi de exempel som swat tar upp så aktualiseras flera olika juridiska frågor. Förutom anmälningar krävs det att en stämningsansökan lämnas in för att de juridiska processerna ska dra igång.

Det som antagligen kommer vara svårast att komma ifrån är skadeståndsansvaret om nu tjuven/angriparen väljer att lämna in en stämningsansökan. Detta kan dock eventuellt jämkas om hundägaren yrkar på det och det kan då sättas ned till 1/3 eller 2/3 av det yrkade beloppet(enligt skadeståndsrättslig doktrin).

Ett problem tillkommer dock och det är att frågan mig veterligen aldrig prövats i högre instans och tills det har skett får man nog ändå säga att svaret på frågan är osäkert.

KL Myterna om inbrottstjuven som halkade på trappan eller blev biten av hunden fanns redan när jag var liten för sådär 50 år sen.
PL

Det finns dock en skillnad mellan de två saker du nämner. I det ena fallet handlar det om ett ansvar för vårdslöshet och i det andra om ett strikt ansvar. Nu faller visserligen fallet med den ramlande inbrottstjuven bort av andra skäl men i det andra fallet är inte svaret lika självklart.

*KL*

Intressant tråd!

Om man skulle bli överfallen när man är ute på kvällsrundan, och gärningsmannen håller fast en, är man fortfarande skyldig att kunna hålla koll på hunden?
Man är ju fysiskt förhindrad, dessutom mot sin vilja?

Om man skulle bli överfallen när man är ute på kvällsrundan, och gärningsmannen håller fast en, är man fortfarande skyldig att kunna hålla koll på hunden?

Ja, även om du sover och någon bryter sig in, släpper ut hunden och den sticker och river ett får så är du ansvarig för vad hunden gör.

Hur det skulle dömas i en domstol kan jag dock inte svara på.

*KL*

Jag vet inte om det tagits upp redan, men det finns en skillnad i om man skyddar sig själv eller om man skyddar sin egendom(t ex sin hund). Skyddar man sig själv tillämpas mycket riktigt bestämmelserna om nödvärn, skyddar man sin egendom är det begreppet Nöd som används. Bestämmelserna om nöd är mer begränsade än nödvärn, rätten att använda våld är mindre.

*KL*

Jag vet inte om det tagits upp redan, men det finns en skillnad i om man skyddar sig själv eller om man skyddar sin egendom(t ex sin hund). Skyddar man sig själv tillämpas mycket riktigt bestämmelserna om nödvärn, skyddar man sin egendom är det begreppet Nöd som används. Bestämmelserna om nöd är mer begränsade än nödvärn, rätten att använda våld är mindre.

Nja det vet jag inte om jag håller med om. I BrB 24:1 p. 1-4 nämns ett antal fall när man har rätt till nödvärn. I punkt 1 så nämns ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom.

Problemet med att ge ett svar på frågan är att det inte bara finns ett svar. Tar vi de exempel som swat tar upp så aktualiseras flera olika juridiska frågor. Förutom anmälningar krävs det att en stämningsansökan lämnas in för att de juridiska processerna ska dra igång.

Det som antagligen kommer vara svårast att komma ifrån är skadeståndsansvaret om nu tjuven/angriparen väljer att lämna in en stämningsansökan. Detta kan dock eventuellt jämkas om hundägaren yrkar på det och det kan då sättas ned till 1/3 eller 2/3 av det yrkade beloppet(enligt skadeståndsrättslig doktrin).

Ett problem tillkommer dock och det är att frågan mig veterligen aldrig prövats i högre instans och tills det har skett får man nog ändå säga att svaret på frågan är osäkert.

Det är en viktig poäng som du har. Det går sällan att på förhand ge ett exakt svar på vad som skulle gälla i ett visst fall. Ibland finns en solklar praxis men ofta gör det inte det. Jag gjorde en snabbsökning på rättsfall innan jag skrev mitt inlägg och hittade inget från högre instans om situationen att en hund angriper en inbrottstjuv eller liknande. Hur tingsrätterna dömer vet jag inte. Till syvende og sidst blir det en bedömning av de konkreta omständigheterna i fallet. Hade jag suttit som domare hade nog en inbrottstjuv fått argumentera jädrigt bra för att få skadestånd för att han blivit hundbiten under ett inbrott. Det strikta ansvaret har ju inte till syfte att skapa orimliga effekter utan att inskärpa vikten av att man har kontroll över sin hund. Men det går ju knappast att göra mer än att ha hunden hemma bakom lås och bom.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 157
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 219
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte skriva lite om anorexi idag. Men först så vill jag säga tack till alla som har kommenterat saker och så och att jag vet att...
2
Svar
21
· Visningar
3 206
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 419
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar