Självförsvar, hur funkar det?

Sv: Självförsvar, hur funkar det?

Hm, ok. Ev våldsanvändning ska vara kontrollerad (givetvis). Men jag trodde faktiskt - i min okunskap - att det fanns större utrymme för polis och väktare att agera.

Nej nej en väktare är som vilken privat person som ´helst vid ett grip men med vissa bonusar vi får använda batong , hund och fängsel i vissa fall tjänstevapen. Samt att viu har förstärkt rättskydd.

Poliser har ju stora befogenheter men har svårt att tro att nån polis skulle sända sin hund mot bus civilt.

Ska återkomma med vettiga svar ska nämligen på narkotikasök träning i morgon med en polishundförare som är dessutom juridiskt ombud hos polisen fackförbund. Så han vet alla dessa svar vad som gäller.

Man gör alltid envarsgripande som väktare då ska ju brottet vara färskt alltså bargärning. En polis är alltid en polis oavsett tid på dygnet men om han är civil kommer det räknas som envarsgripande också.

Tror dom passar sig för och använda sin hund när dom är civila.

Jag skulle själv aldrig använda min hund civilt.
Vet en kille på BT förra året i sthlm stod och tankade när macken blir rånad. Han tar ut sin TJH och ska assistera två poliserna som kommer för att gripa dom. Han är idag arbetslös och får nog svårt att få nån ny hundförartjänst när dom ringer om referens.

Jo jag vet att väktare gör envarsgripande, precis som övriga civila. Funderade mest kring vad som händer om du använder din hund i envarsgripandet, dvs släpper hunden. Det får man ju inte göra som väktare, men får man det som civil? Ponera att hunden inte biter utan endast bevakar med skall... Fullt av om/men/kanske men det är intressant att fundera kring!

Ska bli spännande att höra vad polisen har att säga!

Tror lika där att det kan säkert på påföljder om du använder han för du har ändå gjort ett frihetsberövande med hjälp av hund.

Har så jäkla svårt och tro att för en civilperson att nån gång är okej att använda hunden som våldsmedel.

För oavsett om hunden inte biter har du användt den som skrämsel propagada och då blir det ju en mild form av våld ändå.

För det jag menar är varför skulle vi då behövs köra upp våra hundar om det bara vore och använda i självförsvar.

Men ska fråga den polishundföraren i morgon. Så återkommer jag i morgon kväll efter träningens slut.

Roligaste tråden på buke på väldigt länge :D

*kl*

Var på en kurs för lääänge sedan där det handlade om hot i arbetet och det var en erfaren polis som pratade.
Passade på att fråga om vad som skulle hända om en tjuv kom hem och hunden hoppade ner på tjuven från hatthyllan och bet denne. Det skulle jag åka på, förutsatt att tjuven anmälde :angel: Min följdfråga bidde då; Vad händer om katten gör samma sak? Ingenting händer då.

Så katten ska man attackträna för hemförsvar :banana:

Du har säkert alldeles rätt i vad du tror, det blir bara rätt klurigt kring en hund eftersom den KAN användas som vapen, men får vistas i de flesta offentliga sammanhang. En kniv får du ju inte knalla omkring med hur som helst, inte heller en batong, oavsett om du tänkt använda den mot någon eller ej. Batongen måste ni väl förresten ha utbildning på för att få ha med den i tjänst?

Att gå med en hund (som civil) blir lite som att knalla runt med en stekpanna. Du får lov att gå runt med den, men det blir väldigt klurigt rent rättsligt om du använder den i självförsvar... :D

Håller med om att det är en intressant tråd!! :)

kl

Kamomilla - Tillsynslagen gäller ju både katt och hund, så egentligen bör du ju inte få använda din katt som inbrottsskydd. Däremot gäller kapitlet om skadestånd endast hundar, så du lär komma rätt lindrigt undan.. ;) (dessutom vill jag väldigt gärna se en attacktränad katt!) :rofl:

Senast ändrad:

*kl*

Var på en kurs för lääänge sedan där det handlade om hot i arbetet och det var en erfaren polis som pratade.
Passade på att fråga om vad som skulle hända om en tjuv kom hem och hunden hoppade ner på tjuven från hatthyllan och bet denne. Det skulle jag åka på, förutsatt att tjuven anmälde :angel: Min följdfråga bidde då; Vad händer om katten gör samma sak? Ingenting händer då.

Så katten ska man attackträna för hemförsvar :banana:

Fundering; så hundar som anfaller vid inbrott kan man bli straffad för som ägare utav hunden oavsett om man är hemma eller ej?

Fundering; så hundar som anfaller vid inbrott kan man bli straffad för som ägare utav hunden oavsett om man är hemma eller ej?
o
Absolut som vi skrivit det är strikt hundägar ansvar som gäller du står skyldig till allt som händer oavsett om du är hemma eller inte,

PIRU mf har redogjort för hur lagtexten ser ut...

Men... Min erfarenhet är dock att verkligeheten inte alltid följer lagen!
Har själv haft en hund som bet en person som gjort inbrott i ett av mina uthus och jag anklagades inte för något brott alls! Varken bristand tillsyn av hund, misshandel eller annat.

Har även en god vän som blev överfallen i en ökänd park i Hbg och där hunden bet angriparen ILLA. Min vän blev inte heller anklagad för något men hennes angripare dömdes på flera punkter.

För många år sedan bröt sej även en alkoholiserad man in i mina föräldrars grannars hus när de var hemmifrån. Mannen blev biten vid ett flertal tillfällen av familjens hund - dels när han bröt sej in och dels när han - vid ett flertal ggr - försökte fly ut igen.
Familjen hittade mannen när de kom hem och ambulans och polis tillkallades.
Mannen blev dömd för skadegörelse och stöld - har jag för mej att det var - medan familjen friades från alla anklagelser.

Så... Om jag hamnar i ett situation där det krävs att mina hundar "försvarar" mej, så kommer de få göra det utan tvekan!
Och om någon kommer och försöker skada mina hundar så skriver jag bara under på de berömda klistermärket "never mind the dog, beware of owner!!".

/Swat

Kuriosa

För ett år sedan eller så, så blev jag idiotförklarad av en jurist här inne när jag hävdade det som hävdas av flera i tråden, minns inte nicket.
Hen arbetade med skadeståndsrätt.

Ja visst är det så. Men skulle inbrottstjuven kunna lite juridik och skulle driva ärendet stenhårt så skulle det iaf prövas.

Men vet av egen erfarenhet också att poliser är inte speciellt pigga på i ett polisförhör med en gripen inbrottstjuv sitta och tala om "du vet att hunden som bet dig dom har gjort fel så du kan anmäla dom för diverse saker" Dom utelämnar ju sånt för dom är precis som du och jag tycker inte det är nåt fel och förbrytaren har gjort fel.

PIRU
För många år sedan bröt sej även en alkoholiserad man in i mina föräldrars grannars hus när de var hemmifrån. Mannen blev biten vid ett flertal tillfällen av familjens hund - dels när han bröt sej in och dels när han - vid ett flertal ggr - försökte fly ut igen.
Familjen hittade mannen när de kom hem och ambulans och polis tillkallades.
Mannen blev dömd för skadegörelse och stöld - har jag för mej att det var - medan familjen friades från alla anklagelser.
/Swat

knapp

Jag vet iaf två fall där en ensam tjej blivit attackerad och gärningsmannen blivit biten av hunden och det har inte blivit några repressalier för hundägaren.

När vi ändå är inne på hundskyltar som nån nämnde så skulle jag iofs gärna ha satt upp den där det står något i stil med "Om du bryter dig in och hunden attackerar blir jag skadeståndsskyldig- jag betalar gärna" :devil:

Den erfarenheten har jag också - att det bedöms relativt milt. Men som jag skrev ovan är det bara ett fåtal fall jag känner till praktiskt.

Sedan brukar hundar (och människor) kaxa rätt ordentligt på avstånd, men det är i min omgivning sällan det kommer till direkta hand- eller tandgripligheter.

Rent generellt har jag inga problem med att mina hundar försvarar hem och familj. Råkar någon komma emellan och får sig ett bett så må det vara hänt.

O andra sidan är det ytterst sällsynt att hundar gör något öht annat än låta, resa ragg o visa garnityren, om de kan, så drar majoriteten hem.

Fast i de lugnaste vatten...
För några år sedan så var en tjej ute med sin York i elljusspåret, blev anfallen av en våldtäktsman o fick en minivovve som satte sig fast i vaden tills han släppte matten.

KL

Jag ser nu att det finns anledning att reda ut begreppen lite grand. Ber om ursäkt för att detta blir lite långt.

Tillsyn över hundar och katter
Den lag som reglerar vilket ansvar man har för sin hund är lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Enligt portalstadgandet i lagen ska hundar och katter hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
Om någon brister i tillsynen över eller skötseln av en hund, får polismyndigheten meddela de förelägganden och förbud som behövs för att förebygga skada eller avsevärd olägenhet. Såväl förelägganden som förbud får förenas med vite.

Vad gäller då om straffansvar? Det finns straffregler, men de tar sikte på fall då någon bryter mot ett tidigare meddelat föreläggande eller hundförbud. Det kan också bli straff om någon bryter mot förbudet att ha kontroll över hunden i marker där det finns vilt under viltets yngelperiod. Om du inte har hundförbud och inte bryter mot ett tidigare meddelat föreläggande, finns det alltså ingen regel i den här lagen som kan leda till straff för dig om hunden biter en inbrottstjuv eller liknande. För övrigt kan man knappast hävda att du har brustit i din tillsyn av hunden om den biter någon som tränger sig in hos dig eller som hoppar på dig.

När man talar om strikt ansvar handlar det alltså inte om straff, utan om skadestånd. (Det finns inte längre några regler om strikt straffansvar i svensk rätt. Det anses oförenligt med grundläggande rättssäkerhetsprinciper.). I lagen om hundar och katter finns en regel som säger följande.

"En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat skadan.

Första stycket gäller inte för skador som orsakas av en tjänstehund när en polisman eller vaktpost eller annan person som vid försvarsmakten tjänstgör för bevakning eller för att upprätthålla ordning använder hund i tjänsten, om den skadelidande har betett sig på ett sådant sätt att det har varit motiverat att ingripa mot honom eller henne."

Om hunden orsakar en skada är hundägaren alltid principiellt ersättningsskyldig. Men om den skadelidande, alltså den som t.ex. har blivit biten, har varit medvållande till skadan, så kan skadeståndet jämkas. Det kan t.o.m. jämkas till 0 kr. En typsituation måste ju vara att någon hoppar på hundägaren eller bryter sig in i dennes hem. Som hundägare kan man ju inte göra mycket mer än att ha hunden inlåst hemma. Den som då tar sig in utan tillstånd får förmodligen i hög grad skylla sig själv.

Brottsbalken
Det som har sagts ovan får skiljas från situationen att hundägaren misshandlar någon för att skydda hunden, eller avsiktligt använder hunden som ett vapen för att skydda sig själv mot ett överfall. Objektivt sett har man gjort sig skyldig till misshandel. I båda fallen blir det en fråga om hundägaren kan åberopa sin rätt till nödvärn. Enligt brottsbalken gäller att en gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig. Kärnan är alltså om situationen har varit sådan att man hade rätt att skydda sig eller sin egendom (hunden) och om det våld som har använts har varit uppenbart oförsvarligt.

Hoppas att detta (tråkiga) inlägg gjorde saken tydligare :)

Nej precis, men ibland hjälper charader rätt långt. Gammelschäfer var duktig på att se farlig ut, behövde bara titta så backade folk. Bekvämt. Samma med en grov labbe jag hade, den morrade dovt och länge om någon kom för nära.

Lillfjollan låtsas inte ens, hon bara hoppar upp i knät på vemsomhelst. Och den andra tunnisen, den som faktiskt bet folk, sa inte heller så mycket förrän hon högg. Det är bättre om de låter och "växer" lite, folk har oftast vett att backa.

Inte för att jag brukar träffa på så mycket farligt folk, men när man går ensam på kvällen känns det trevligt om hunden är lite uppmärksam och varnar.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 157
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 219
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte skriva lite om anorexi idag. Men först så vill jag säga tack till alla som har kommenterat saker och så och att jag vet att...
2
Svar
21
· Visningar
3 206
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 419
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar