Självbärande hur?

lillamyggan

Trådstartare
Jag undrar om ni har några tips hur jag ska få min medryttar häst att gå vidare i utbildningen? Vi har fastnat.

Jag rider två hästar, min egna fd travare som jag skolar om till western och så är jag medryttare på ett paintsto. Min egna häst fattade det här med eftergift på två sekunder och kan bära upp sig själv. Lite pigg och vill dra iväg i skogen men en ängel på ridbanan.

Min medryttar häst får man samla och ge efter, samla och ge efter, samla och ge efter hela tiden. I trav och galopp är hon faktiskt lättare att samla. I skritten är det svårare. Rida henne på en hand är svårt, då går hon och tittar på annat. Nån som har någon idé hur vi ska komma vidare.

Sv: Självbärande hur?

Du säger inget om hur gammal hon är, hur vältränad, både muskulärt och utbildningsmässigt...? Sen kan det ju ha att göra med hur hon är "byggd". Det krävs ganska mycket styrka och balans för att bli självbärande, och självbärande på rätt sätt, dvs baken ska bära, inte bogarna. Men det där vet du säkert redan...Jag ser i alla fall ofta hästar (w-hästar) som går på lång tygel och det ser ut som om dom bär sig, men dom bär faktiskt mest på bogarna. I stops, spins osv måste man ofta samla hästen innan för att det ska bli bra. Men det behöver ju inte göras med tyglen, idealet är om man kan samla med säte och skänklar. Vägen dit är oftast lång.
Du säger att din andra häst lärde sig snabbt. Kanske din medryttarhäst behöver mera tid på sig. Kanske är det så att hon tidigare blivit riden på ett sätt, nu vill du att hon ska börja fungera på ett nytt. Då handlar det ju om att dels lära bort nåt, dels lära in det nya. Ha tålamod och kanske ta hjälp av nån tränare, om du inte radan har det.

Hon är 8 år. Nu är hon i bra kondition. Vi har fått rådet från ägaren ( som i sin tur har fått råd från tränare) att arbeta mycket med skänkelvikning för att bygga muskler bak. Hon har lite svårt med ena galoppen. Det funkar bättre nu.

Hennes ägare rider henne också på relativt kort tygel, men med tydliga eftergifter såklart. Men när man ger eftergift så söker hon sig direkt ner mot handen igen.

Hon är inte färdigutbildad på långa vägar. Hon rids ännu på tränsbett.

Att hon söker kontakt med bettet framåt neråt är bra, såvida hon inte "hänger" i tygeln. Räkna inte med att hon ska kunna bära sig själv på riktigt slack tygel på ett bra tag. Övergången måste ske succesivt, från starkare till lättare stöd, från lätt stöd nåt steg till flera, från från inget stöd nåt enstaka steg till flera osv. osv. Ge henne ett lätt stöd men prova ibland att bara ha lite stöd på yttertygel och lätta på inner (hur "klassiskt" som helst...) Självbärandet kommer sen mera som en effekt av hästens samling och den åstadkoms med säte/skänkel. Du kan ju testa att ha henne på ett lätt stöd, bara hålla emot så mycket som hon ber om och "bumpa" lite med skänklarna och ge efter om du känner att hon kommer under sig och klarar nåt steg utan/eller med mycket lätt tygelstöd. Sen kan det ju vara lite knepigt för hästen om olika ryttare rider på olika sätt/med olika inriktning. Åtminstone i början.

Glömde en sak: Skänkelvikning kanske är bra? men det jag tränar för att få upp styrka och balans är öppnor, slutor, och - om hästen klarar det, korta sträckor - kanske bara några språng i början- samlad galopp.

Å så kom jag på en sak till: Att hon är svårare att samla i skritt beror kanske på att hon inte arbetar riktigt framåt då. Behövs troligen mera drivning. Är hon lite vinglig i skritt åxå? Vanligt problem. Mera sätesaktivitet och aktiv ridning även i skritt brukar hjälpa...

Vi har ridit mycket skänkelvikning och det hjälper bra. Ska försöka att inte vara så otålig heller. Ska prova det där med att släppa mer på inner tygel.

Sant att hon måste ridas mer aktivt i skritten, jag skulle ju önska att jag inte behövde det men det kanske kommer med tiden

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 025
Senast: Bison
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 885
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar