Själv i stallet

C

Cornet

Kan man lära en häst att stå själv i stallet??? Min hästs gamla ägare kunde ha han i stallet själv för när jag var nere och tittade på honom stod han själv, och han verkade inte bry sig så mycket. Men nu när jag har han själv i stallet så bara gnäggar han efter dom andra hästarna och går runt, runt i boxen. Han får inte panik direkt men jag vill ändå att han kan kunna stå själv för det är ju en fördel om t. ex. hovslagaren ska komma. Men hur gör jag??? Går det att lära han att stå själv???
/Elin

Sv: Själv i stallet

Cornet skrev:
Kan man lära en häst att stå själv i stallet??? Min hästs gamla ägare kunde ha han i stallet själv för när jag var nere och tittade på honom stod han själv, och han verkade inte bry sig så mycket. Men nu när jag har han själv i stallet så bara gnäggar han efter dom andra hästarna och går runt, runt i boxen. Han får inte panik direkt men jag vill ändå att han kan kunna stå själv för det är ju en fördel om t. ex. hovslagaren ska komma. Men hur gör jag??? Går det att lära han att stå själv???
/Elin
Jajamensan, min häst klarar även att gå i hagen själv i några timmar när de andra är borta. Så länge han inte har panik så tycker jag helt sonika att du låter honom gå där runt, runt. Vänj honom stundvis och ofta så att han slipper vara orolig långa stunder. lägg gärna in lite hö så har han något annat att pyssla med. Vid invänjning kanske du själv kan var med som sällskap i stallet så kanske hans oro dämpas lite. Sen kan du vänja honom vid att du försvinner korta stunder. Det är bara att köra på!

Jag lär alla mina hästar att stå själv i både stallet och hagen.

Jag har en box som är totalt "klättersäker" så där får de stå tills att de har accepterat läget.
Det längsta som det har tagit var 2 dagar.
Man får se till att ha noga uppsikt under den tiden, så att det inte blir dumt.

Sen brukar det ju också vara lättare att lämna än att bli lämnad.Han kanske tar det lättare om du tar in honom från hagen ensam in i stallet än att kompisarna går ut ur stallet och han blir kvar.

Cornet skrev:
/Elin

Min häst hade stora problem med att vara själv i stallet. Något lättare om HAN lämnade de andra hästarna än om de andra hästarna lämnade honom. Men ett jäkla liv och klättrande var det ändå.
Har nu kommit underfund med att han var otroligt bunden till stoet, som tyvärr inte finns längre. Nu för tiden går min valack med två andra valacker och det finns inga problem med att vara ensam. Min häst kan vara ensam i hagen, i boxen mm utan att han skriker och klättrar sen stoet försvann.
Självklart står han inte ensam flera timmar varje dag, men det underlättar om han KAN vara själv kortare stunder.

*lånar knapp*

När jag köpte min häst kunde jag knappt lämna honom uppbunden i gången för att gå in i sadelkammaren (10meter bort) utan att han blev som galen och började skrapa med foten och förökte slita sig. Ställde man honom i boxen ensam och gick ur stallet sprang han bara runt eller försökte pressa sönder boxdörren. Det gick inte att gå in till honom och när man sedan skulle släppa ut honom så kastade han sig mot en så fort man öppnade boxdörren. Att lämna honom ensam i hagen och rida ut på de andra hästarna i stallet betydde att han sprang som en galning och var helt slut när man kom hem. Då var han 16 år och hade förmodligen fått styra och ställa en hel del med sina tidigare ägare...
Nu 8 år senare är det knappt nån som inte var med "förr" som tror på att han varit sån. Man kan binda upp honom utan vidare och lämna honom utan att han gör något. Det kan iofs hända att han blir otålig och börjar skrapa om han får stå länge på gången utan att man gör nåt med honom, mer än 10 minuter - en kvart eller så, men det händer ju rätt sällan. Han går nu ensam i sin hage utan några som helst problem, är inte orolig när han blir lämnad ensam av andra hästen, varken i hagen eller i stallet. Stannar i boxen när man öppnar och springer inte bara på en... Det är en otrolig skillnad och gör hanteringen så mycket enklare!!

Vad kul att se att det finns fler än jag som anser att en häst ska kunna stå inne/ute själv, i alla fall ett tag! Har haft den här debatten med andra hästägare som anser att det varken är värt att lägga ner tiden på det eller att det ska funka över huvudtaget. Oftast med motiveringen att hästar är flockdjur. Tack! :bow:

Det låter ju som om du inte haft hästen så länge?
Eftersom han var själv i sitt "gamla stall" så är ju det ett bevis på att han faktiskt klarar av sådant utan att bli nervös...Är han ny så är det normalt att hästen blir lite stirrig i början, speciellt om den får vara själv i det nya stallet utan kompisar, det tar ju ett BRA tag för vissa hästar att aklimatisera sig...Men ta in honom korta stunder om gången, GÄRNA flera gånger om dagen, så vänjer han sig till slut..eftersom han visade ssådant lugn då du tittade på honom så kan jag lova att hna kommer vänja sig så småning om.. :)

Men hästar ska kunna stå själva,,,,GUUUD så svårhanterliga och jobbiga de är annars...finns det nå värre än att hela tiden måste ha en annan häst med??? :crazy: Hade en sån Gök en gång....ena dagen lugn som en filbunke å andra dagen stod han å stegrade sig hejvilt i stallet.....*suck*...men han var inte normal i några avseenden.... :angel:

Jag tycker man gör alla en tjänst om man tränar hästen att stå själv, håller på att träna min 3 åring nu men han får vara lös mellan boxarnadå han annars klättrar, på det sättet har han inget att klättra över.
Eftersom jag just nu bara har 2 hästar så måste den lära sig vara ensam så jag kan rida andra hästen.

Alla mina hästar kan vara själva i stallet och i hagen utan problem. Har dom bara mat så.
Det tycker jag är ett måste, så jobbigt med hästar som stressar upp sig såfort dom blir själva. :crazy:
Någon gång utsätts dom ju alltid för en sådann situation då dom måste vara själva, antingen en kortare el längre stund.

Zmulan skrev:
Vad kul att se att det finns fler än jag som anser att en häst ska kunna stå inne/ute själv, i alla fall ett tag! Har haft den här debatten med andra hästägare som anser att det varken är värt att lägga ner tiden på det eller att det ska funka över huvudtaget. Oftast med motiveringen att hästar är flockdjur. Tack! :bow:

hmm. va konstigt. Är det många som aldrig har sina hästar själv varken ute el inne? Mina är ofta själva både i stall och ute.
halvblodet var lite jobbigt när han va själv i stallet men det blev bättre snabbt. Ute gnäggar han bara lite sen blir han tyst.

Min andra han springer som en dåre i hagen så fort han hör något. men lugnar ner sig efter ett tag och börjar springa igen när han hör oss komma tebaks från t ex ridturen. Men han har inte dött av det heller el skadat sig. så han får helt enkelt springa och han springer faktiskt mindre och mindre :idea:
inne står han jättelungt.

Hästar är flockdjur, jo visst. Men jag menar om man ska gå efter alla gamla saker så ska man väl inte rida o ha hästen inne i box heller : )

Men sen tycker jag det är fel med hästar som får gå en och en hela dagarna. det måste vara tråkigt. Helst fem. det är lagom : )

Jag vet, det är svårt att tro, men så är det. Jag undrar bara hur det går när de rider ut själva?

Japp det går !
Mitt halvblod gick inte ens att binda..och inte heller ha själv i stallet.
Till en början så fick vi vänta tills dem andra tog in sina hästar för att jag ens skulle kunna borsta henne !?! :crazy:
Iallafall så började jag ta in henne själv mer o mer men korta stunder..
Sen blev det längre o längre allt eftersom..
Nu står hon inne själv och allt är frid o fröjd.. :D
Däremot kan man INTE ta ut dem andra och lämna henne ensam där men..vem kan man det på?

Det är absolut inga problem det heller....inte om man lär dem :)
I början får man räkna med lite brall, men de lär sig rätt fort..

Åkte på träning i helg med andra hästen å skulle lämna unghästen men icke!Han sprängde hagen å tillslut var en vän som har sina hästar längre bort, tvungen att hämta honom till sina hästar.Synd att jag lånat ut shettisen på foder, han kommer först i april å då har ju tävlingarna börjat :crazy:
Jag kanske måste ta en shettis på foder till jag får hem min egen jag lånat ut på foder, det där blev krångligt :smirk:

Jomenvisst, lämna hästen bara, kanske med en tuss hö så den får annat att tänka på men ha ändå uppsikt så det inte blir panik.

Ponnyn kan stå själv i stallet och bo själv i hagen om det är vad som krävs, bryr sig inte nämnvärt, hon är ju drottning, klarar sig själv ;)

Hon kan bli lämnad i stallet både genom att jag ställer henne där själv och även om de andra hästar går ut. Samma sak med hagen.

Mitt sto är hur trygg som helst även om hon är ensam. Inne och ute.
Värre är det med 1,5pringen
Inne inga problem . Då bryr han sig inte. Började med att lämna honom redan som litet föl.

Men i hagen vågar jag inte riktigt för vår vägs skull. Skulle aldrig förlåta mig själv om han gick igenom tråden och blev påkörd.

Han klarar att vara i hagen om han har en kompis kvar. Lite orligt när mamma går förbi på vägen. då blir han hispig och gnäggar mm.

Mina hästar kan vara själva i stallet, själva i hagen med eller uten häst inom sikte, självklart föredrar de sällskap men om de blir själva så är det lungt ändå, de är 3 och 4 och 13 år gamla, jag har inte "lärt" dem, det funkar bara.

Zandrah skrev:
Det låter ju som om du inte haft hästen så länge?
Eftersom han var själv i sitt "gamla stall" så är ju det ett bevis på att han faktiskt klarar av sådant utan att bli nervös...Är han ny så är det normalt att hästen blir lite stirrig i början, speciellt om den får vara själv i det nya stallet utan kompisar, det tar ju ett BRA tag för vissa hästar att aklimatisera sig...

Håller med! Helt normalt att hästen är lite orolig i början på ett nytt ställe. Ge den lite tid så klarar den säkert att vara själv. Det är bra att bara låta dem vara första veckan på ett nytt ställe och inte härja med dem för mycket.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka