Självmordsgener

astronaut

Trådstartare
Om jag har missat den liknande tråd innan så ber jag om ursäkt.

Några forskare har ju fått fram att människor som har varit så djupt deprimerad att man har övervägt självmord kan sprida vidare en självmordsgen till barnen. Osannloligt enligt mig. Men om det nu är så att barnen kan börja tänka på självmord för man själv gjorde det under yngre dagar.

Borde man skaffa barn eller hur ska man göra? Om risken finns så vill man ju inte direkt låta barnen genomlida samma visa..
 
Sv: Självmordsgener

Tror knappast det finns en gen men däremot om ens föräldrar inte mår bra kan man påverkas från bebisålder och själv bli väldigt nedstämd som i sin tur kan leda till att man får sådana tankar :)
 
Sv: Självmordsgener

Benägenheten för depressioner och en hel del andra psykiska sjukdomar har visat sig vara vara ärftliga.
Det innebär dock inte att ett barn till en eller två föräldrar som lidit av depressioner garanterat kommer bli deprimerade, men risken ökar.

Sen har man den sociala miljön att ta hänsyn till, hur stor risk är det att föräldern blir sjuk igen? Hur kan föräldern hantera ett sjukt barn/tonåring? Vad finns det för socialt skyddsnät ifall det skulle hända?
 

Liknande trådar

Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 536
Senast: Voeux
·
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 942
Senast: Ava22
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 584
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 815
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp