Självkritik om sina uppfödningar? Ovanligt?

Jag ser det nog snarare som så att om man vill hålla på med avel, men avkommorna inte blir det man hoppats, så bör man nog inse att man måste göra på något annat sätt. Det första är att byta ut sitt avelsmaterial...

Ja absolut, det har du helt rätt i!!
De som har eget sto som är deras ögonsten och absolut vill ha en avkomma efter denna tycker jag är ok. Men att hålla på med avel och att fortsätta avla på ett gulligt sto ser jag inte som något hållbart. Jag själv förvånas över att en del (som jag vet om) som inte ens fått fram mediokra avkommor fortsätter i sin tur att avla vidare på just dessa avkommor O_o
Det är väl de man hoppas läser en tråd som denna :D
 
Ja absolut, det har du helt rätt i!!
De som har eget sto som är deras ögonsten och absolut vill ha en avkomma efter denna tycker jag är ok. Men att hålla på med avel och att fortsätta avla på ett gulligt sto ser jag inte som något hållbart. Jag själv förvånas över att en del (som jag vet om) som inte ens fått fram mediokra avkommor fortsätter i sin tur att avla vidare på just dessa avkommor O_o
Det är väl de man hoppas läser en tråd som denna :D

Det är de som klagar på att det inte går att sälja unghästar ;-)
 
Tror större uppfödare har lättare? När jag var och kollade på en hingst för betäckning fick jag även se 15-20 avkommor. Hingstäg berättade om var och en, och det var tydligt att hen inte ansåg alla vara lika bra. Utan några var guldkorn de hoppades på, några "blev ju inte så där jättebra, den kombinationen var en miss - men det är en rar häst med fint temperament i alla fall" och de flesta var mittemellan "typiska X-avkommor, bussiga och trevliga, rättställda, rör sig trevligt och kan hoppa". Prislapparna speglade omdömet. Den rara men inte så lyckade var billig (inte skampris men billig), de mitt emellan låg på normalpris för ålder och ras och guldkornen var endera inte till salu eller hade en guldkantad prislapp.

Ett av guldkornen körde sen en grand slam på årgångsvisning, sopade hem både hopp och dressyr och höga poäng. Så hingstägaren verkade ju ha förankring i sitt tyckande med.
 
Alltså, visst, jag förstår om man är stolt över de hästar man avlat fram själv och tycker de är finast i världen?
Men, någon slags realistisk syn måste man väl ändå ha?
Jag har fött upp en häst, han var inte vacker som föl, men åkte på fölmönstringen med honom mest för att han skulle få den upplevelsen och mycket riktigt, han fick minst poäng av alla. Jag brydde mig inte så mkt om det, han var i växtfas och flera månader yngre än de andra fölen och dessutom ingen skönhet, så det var väntat.

Men andra jag pratar med verkar inte förstå att de kanske inte avlat fram nästa Milton eller Valegro utan kanske bara en helt vanlig hobbyhäst för lättare klasser eller en bra ridskolehäst för den delen. Om domarna dessutom gett poäng efter det, så har domaren fel (för "den" domaren gillar ju inte den typen av häst/håller på med fel disciplin eller någon annan bort/diotförklaring av den som dömde).

Pratade häromdagen med en, som hade en fyraåring efter Amperé (och de är ju sällsynta), som hen givetvis höjde till skyarna, visade mig en bild på en för mig, högst normal fyraåring, inget utöver det vanliga. Hen fortsätter sedan, "du vet, Amperés föl går för 3 miljoner nere i Holland. Jag ska ha minst 500 000 för min". Visserligen är hästen kvalad till falsterbo, men det betyder ju inte att den kommer vinna där.

Jag sa inget om det, men det kan ju vara så att det är en bättre marknad i Holland än i Sverige och även om jag inte är någon avelsguru, vet jag ändå att stoet är minst lika viktig, om inte viktigare, än hingsten.

Nu var det väl inget skitsto som hen avlat på, men heller inget supersto.
Även om, som jag skrev innan ,vet att alla älskar just sin häst och tycker den är finast, så undrar jag om det är vanligt med sån total saknad av självinsikt/kritik och kunskap om den inhemska hästmarknaden, kändes mest surrealistiskt för mig.

Trots svammel och annat hoppas jag att ni förstår vilken diskussion jag är ute efter.
Det finns så mycket visningar, unghästvisningar, bedömningar etc vad gör det om en avlare, eller alla, höjer sina avkommor till skyarna inför en vän oavsett sanningshalt. Det brukar väl folk göra med sina barn och hundar dess diverse egenskaper. Ni kanske helt enkelt inte har något mer givande att prata om helt enkelt?
 
Det finns så mycket visningar, unghästvisningar, bedömningar etc vad gör det om en avlare, eller alla, höjer sina avkommor till skyarna inför en vän oavsett sanningshalt. Det brukar väl folk göra med sina barn och hundar dess diverse egenskaper. Ni kanske helt enkelt inte har något mer givande att prata om helt enkelt?

Ska hästarna säljas är det ändå ganska viktigt.
 
Ska hästarna säljas är det ändå ganska viktigt.
Jo, @Alexandra_W hade en fin text också och så sann, men jag förstod TS som en vän som hon var lite trött på att höra sin kompis skryta över en medioker uppfödning mer, liksom. Då kan hon väl se till att de pratar om något annat. Jag gillar mina hästar och jag gillar att berätta hur vackra , duktiga och fina och mysiga de är. Fast kunde jag välja mellan en superhäst och mina skulle jag ju då välja superhästen. Jag ska dessutom ha föl i sommar så jag kommer att bli en pina :-p för folk som inte kan stänga av öronen, tur att TS inte är vän med mig.
 
Det enda som händer då är ju att uppfödaren inte får sålt för sitt tänkta pris utan till slut anpassa sig till marknaden för att hitta en köpare.

Allmänt: Jag tycker folk får hylla sina hästar så mycket de vill, det skadar ju ingen.

Jag tror dock det är rätt trist som köpare att bli besviken gång på gång.
 
Jag tror dock det är rätt trist som köpare att bli besviken gång på gång.

Det är ett problem. Att en köpare har en särskild innebörd i lovande, gångarter utöver det vanliga osv. Eller ja de flesta köpare har nog en viss innebörd. Så sen åker de ovh tittar på den lovande hästen med gång utöver det vanliga - som visar sig vara rätt medioker.

Men det är samma sak ang utbildningsnivån etc, eller vad lättlastad betyder eller.... Så det är liksom nog mest att leva med. Enda gången jag anser man kan försöka hejda är när folk ska betäcka sitt sto för hon är så superb och kommer ge ett jättefint lättsålt föl. Försök påverka där vid källan - i övrigt så håller jag med @Bluefish att låt folk ha sina rosa glasögon på om de vill :)
 
Jo, @Alexandra_W hade en fin text också och så sann, men jag förstod TS som en vän som hon var lite trött på att höra sin kompis skryta över en medioker uppfödning mer, liksom. Då kan hon väl se till att de pratar om något annat. Jag gillar mina hästar och jag gillar att berätta hur vackra , duktiga och fina och mysiga de är. Fast kunde jag välja mellan en superhäst och mina skulle jag ju då välja superhästen. Jag ska dessutom ha föl i sommar så jag kommer att bli en pina :-p för folk som inte kan stänga av öronen, tur att TS inte är vän med mig.

Jag tror att du missförstått mitt inlägg, läs hela tråden en gång till. Jag är inte trött på någon utan reagerade mest på den totala bristen av insyn i den svenska hästmarknaden och realism. Hen jämförde ju med priser i Holland och hur hästmarknaden är där, vet inte jag, men jag vet däremot att det är inte helt lätt att sälja häst i Sverige idag och har inte varit på ett bra tag.
Man kan inte heller enbart sätta pris efter vilken pappan är och vad han har för meriter.
 
Jag tror att du missförstått mitt inlägg, läs hela tråden en gång till. Jag är inte trött på någon utan reagerade mest på den totala bristen av insyn i den svenska hästmarknaden och realism. Hen jämförde ju med priser i Holland och hur hästmarknaden är där, vet inte jag, men jag vet däremot att det är inte helt lätt att sälja häst i Sverige idag och har inte varit på ett bra tag.
Man kan inte heller enbart sätta pris efter vilken pappan är och vad han har för meriter.
Varför begränsa sig inom Sveriges gränser? Hästar säljs ju kors och tvärs över landsgränser och världsdelar.

Där tycker jag hon tänker rätt.
 
Varför begränsa sig inom Sveriges gränser? Hästar säljs ju kors och tvärs över landsgränser och världsdelar.

Där tycker jag hon tänker rätt.

Det har du rätt i men vad jag förstod på hen så fanns inga planer på att sälja utomlands.
Hur menar du förresten att hästen är kvalad till falsterbo? De har inget för 4-åriga dressyrhästar?

Det var ägaren som sa det, hen menade kanske 4 årschamp, men jag vet inte...
 
Det har du rätt i men vad jag förstod på hen så fanns inga planer på att sälja utomlands.


Det var ägaren som sa det, hen menade kanske 4 årschamp, men jag vet inte...
Fast dom kvalen har väl inte ens börjat än. Dom är ju efter sommaren! Det är väl bara de. Som vunnit treårs som är kvalade nu till fyraårs? Eller det kanske inte ens är så längre?
 
Det enda som händer då är ju att uppfödaren inte får sålt för sitt tänkta pris utan till slut anpassa sig till marknaden för att hitta en köpare.

Allmänt: Jag tycker folk får hylla sina hästar så mycket de vill, det skadar ju ingen.
Förutom möjligtvis rasen. Och de som satsar mycket pengar på aveln för att utveckla rasen och på nåt plan har aveln som yrke/inkomst. Att hylla är väl en sak, men om folk avlar i syfte att sälja (eller avlar för att behålla men sen visst inte kan det längre efter ett par år) och inte kan utvärdera aveln och avelsmaterialet på ett vettigt sätt så kan det ju både påverka rasen och seriösa uppfödare. Priserna pressas, och köpare som inte kan se vad som är kvalitet (då menar jag inte högpresterande hästar, utan avel på friska, korrekta individer, med egenskaper som har betydelse även för en hållbar hobbyhäst) förstår inte varför de ska köpa en dyr häst när de får en "lika bra" för ett billigare pris.

Så nog kan det påverka fler än uppfödaren själv.
 
Förutom möjligtvis rasen. Och de som satsar mycket pengar på aveln för att utveckla rasen och på nåt plan har aveln som yrke/inkomst. Att hylla är väl en sak, men om folk avlar i syfte att sälja (eller avlar för att behålla men sen visst inte kan det längre efter ett par år) och inte kan utvärdera aveln och avelsmaterialet på ett vettigt sätt så kan det ju både påverka rasen och seriösa uppfödare. Priserna pressas, och köpare som inte kan se vad som är kvalitet (då menar jag inte högpresterande hästar, utan avel på friska, korrekta individer, med egenskaper som har betydelse även för en hållbar hobbyhäst) förstår inte varför de ska köpa en dyr häst när de får en "lika bra" för ett billigare pris.

Så nog kan det påverka fler än uppfödaren själv.

Jag hänger nog inte med riktigt. Menar du att priserna på hästar med en realistisk prisbild pressas för att köpare är naiva och går på samma linje som uppfödaren? Då får man väl sälja sin häst till en köpare som uppskattar arbetet bakom den? Jag tror inte det är många som letar häst i högre prisklass och tror att om säljaren säger att det är ett GP-ämne så kommer det bli så. De flesta är nog mer kunniga och kritiska än så. Att en handfull hästspekulanter inte är kunniga nog att avgöra hur "bra" en häst är kan inte uppfödaren lastas för känner jag. Om någon köper hästen som är ute för 200 000 mer än vad en likvärdig kostar så grattis till den uppfödaren, men jag tror inte det är särskilt vanligt. Och inte så vanligt att det hotar aveln utav den rasen.
 
Jag hänger nog inte med riktigt. Menar du att priserna på hästar med en realistisk prisbild pressas för att köpare är naiva och går på samma linje som uppfödaren? Då får man väl sälja sin häst till en köpare som uppskattar arbetet bakom den? Jag tror inte det är många som letar häst i högre prisklass och tror att om säljaren säger att det är ett GP-ämne så kommer det bli så. De flesta är nog mer kunniga och kritiska än så. Att en handfull hästspekulanter inte är kunniga nog att avgöra hur "bra" en häst är kan inte uppfödaren lastas för känner jag. Om någon köper hästen som är ute för 200 000 mer än vad en likvärdig kostar så grattis till den uppfödaren, men jag tror inte det är särskilt vanligt. Och inte så vanligt att det hotar aveln utav den rasen.
Nu syftade jag som sagt inte på hästar för högre klasser, jag ser skillnad på avel och avel även när det handlar om hobbyhästar/trevliga ridhästar. Det finns ju fler egenskaper än tävlingsnivå som är viktiga för en bra avel.
 
Jag tycker att man som uppfödare måste kunna se sina hästars för- och nackdelar. En egen uppfödning, ett sto född 2004, var som unghäst så ful och klumpig så vi visste inte vad vi skulle göra med henne. Hon var inte färdig för några championat utan reds in som fyraåring och tog det sedan ganska lugnt. Började tävla vid sju års ålder pga lite krokig väg med olika ryttare och det var inte många som trodde på henne. Hon har varit till salu och det har varit en del spekulanter men ingen har fastnat för henne. Hon är stor, har lite kort hals och är inte den vackraste man kan tänka sig. Dock är hon korrekt i benställningen. Hennes stora fördel är hennes fantastiska vilja och hjärta och nu vid tolv års ålder har hon/jag hittat den perfekta ryttaren till henne som älskar henne. Ekipaget har gått från klarhet till klarhet och nu är hon placerad i Grand Prix 1.50 hoppning och jag är sååå stolt. Nu unnar jag mig lyxen att inte sälja henne utan hon ska hem och berika Sveriges hoppavel nästa år. Givetvis ska jag då välja en hingst som kompenserar hennes svagheter och hoppas förstås att få fram avkommor som kanske kan bli i hennes klass. Tilläggas kan är att hon är ur en mycket prestationsrik stofamilj. Ville bara dela med mig av denna solskenshistoria :)
 
Fast om den vinner Falsterbo så går den kanske för mer än 500000? Det finns ju oridna unghästar som går för miljoner.
Sedan styr efterfrågan/marknaden priset så det kan svänga fort. Säljaren med fantasipris riskerar en kalldusch. Så det är väl bara att lägga dövörat till om de stör dig?
Varför slösa energi på avundsjuka?
Utbudet är också större idag, än det som finns i närområdet. Folk har bättre koll på marknaden, det importeras & videofilmer på saluhästar finns bara ett knapptryck bort. Förr fick man köra flera mil bara för att kolla saluhästar. Nu sållar kunden snabbt hemma i soffan & åker endast till de mest intressanta. Jag skulle gissa att en riktigt bra ridskolehäst är knepigare att hitta idag än en sporthäst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp