sitter snett

S

sarre_hall

Hur mkt jag än försöker träna bort detta, så verkar det inte bli bättre. Ju mer jag tänker på det, desto mer faller jag ut åt höger. Hur ska jag göra för att få bort detta? Jag tränar för en tränare en gång i veckan, men de resterande dagarna? jag blir snart tokig, då jag känner i sin sida att jag e sned, o hästen söker sig gärna till höger.. Jag har haft ett uppehåll ifrån ridningen ett tag nu, ca 2 år, pga av skadad häst. Hon gick bort i våras, o jag skaffade mig en unghäst ist. Har börjat rida in denne, men så har detta problemet uppkommit. :eek::eek:

Sv: sitter snett

Hej, Förmodligen är du olika lång på dina ben. Detta hände mig nyligen. Jag hade tom svårt att skänkla och komma åt med höger skänkeln. Det visade sig när jag gick till chiropraktorn. Jag var minst 1 cm kortare på högerbenet. Jag satt fast i höger SI-led, chiropraktorn rättade till detta. Nu när jag rider så känns allt som vanligt och jag kan skänkla med höger skänkeln igen! Beställ en tid, det skadar aldrig. :-)

Håller med Trocadero ett besök hos chiropraktorn för en genomgång är aldrig fel om man känner sig sned.

I ridningen kan du göra så att du fokuserar på sittbenen.

Flytta det sittben du känner minst närmare sadelns mitt (längs med hästens ryggrad) Tänk inte på om det är höger eller vänster, koncentrera dig på att känna sittbenen lika mycket i sadeln.

Gör det här konstant under hela passet. Ex Du åker snett - flytta tillbaka. Efter tre steg åker du snett - du flyttar tillbaka osv osv.

När hästen är sned också - och åt samma håll som du är - så kommer den fortsätta vilja gå snett och den första, men väldigt effektiva hjälpen för att uppnå liksidighet, är sittbenen.
Se till att använda båda skänklarna framåt och känn efter att du använder dem lika mycket. Tänk att du har ett vänster och ett högerben, och du låter dem, var för sig, jobba samtidigt och tillsammans med samma kraft, framåt. Rätta sittbenen igen...

Det tar ett tag , för er båda, att öva upp och bli starka i den svaga sidan, men också att mjukna där ni är stela.

Unghästar har ju inte heller en befäst grundstyrka alltid och det är mycket vanligt att snedheten känns ganska mycket.

Hoppas det går bra!

jag hugger en knapp och frågar, var kan man se en lista över bra kiropraktorer?

Jag har samma problem som TS men åt vänster.. jag SER verkligen sned ut och min kompis såg det tydligt när jag red hennes häst... dessutom är min häst mer öm på vänster sida än höger... *guilty* :cry:

Jag är likadan :( Hästen är jättestark i vänstersidan och har svårt att ta stöd på höger tygel och då har det blivit så att jag vrider hela överkroppen så vänster höft alltid är tillbakadragen. Sjukt vad svårt det är att rätta till :crazy:

rid barbacka i wctbyxor sitter du inte rakt då åker du av ,bra sätt att träna balansen.

Jag var också sned i sadeln och det ena stiglädret kändes alltid mycket kortare. Jag gick till kiropraktorn som konstaterade att min rygg var ordentligt sned vilket gjorde högerbenet mycket längre än det vänstra. Efter 3 behandlingar med 8 veckors mellanrum har jag nu endast 2mm's skillnad i benlängd och jag sitter rakt i sadeln :) Jag märkte stor skillnad redan efter första behandlingen! Däremot kan jag varna lite att är du sned i rygg och blir tillrättadragen så kan du i början få ont i ryggmusklerna vid träning eftersom de måste börja jobba annorlunda än tidigare pga. korrigeringen. Men det släpper efter ett tag.

:laugh:Hej igen! Vår chiropraktor jobbar både med häst och ryttare. Det är superbra, för då kan hon se ett samband med hästens och min svaghet. Lycka till! Vi hästägare lägger ner mycket pengar på oss själva, men vi glömmer bort att vi ryttare måste vara helt 100 också...:laugh:

Håller med AthenaAvalon om det där med ont efter behandling. Tjena vilken träningsvärk jag hade efter första omgången hos kiron. Den andra var det bättre och jag satt betydligt bättre.

Även min kiropraktor jobbar både med häst och människa. Guld värt.

Du kan PMa "reklam" till de som vill ha. Det är inte mot forumreglerna. Jag bor dock inte i sthlm så du slipper skicka till mig, ville bara hjälpa till lite :angel::p

Det är blanka träningsbyxor typ adidas. Jättehala. Kanske inte så bra på en unghäst, men låna en äldre vetja :)

Själv red jag barbacka i över ett år pga sadelbrist. Jag lovar att min balans var fantastisk sen ;)

Gå till en kiro!
Vi har en som åker runt i Sverige, det går fort, är billigt (gratis om han inte rättar till ngt) och blir sketabra. Han är guld värd! PM:a mig om ni är intresserade.

Han kikade på min häst som var ok, hunden var oxå ok och så tittade han på mig. Det första han sa var "Här ser ni en tjej som kan rida häst, utan att förstöra den!". Menat att jag var helt spikrak i bäcken o rygg. Dock vetj ag ju själv att det inte är sant, jag har sedan urminnes tider (typ 3 ponnyn vid 12 år och x antal avramlingar) suttit snett - suttit mer på något sittben, dragit upp höger axel och vikt mig i sidan samt lagt huvudet på sned - så mkt att mina hjälmar åker på sned :eek:

Problemet visade sig sitta i nacken, han knäckte till kotorna där och vips - jag behöver inte alls tänka lika mkt på att hålla överkroppen rak längre :idea: Det gick alltså så långt att jag konstant drog upp höger axel och blev helt sned och var altlid trött/öm i muskulaturen runt axlarna/nacken. Och vad skönt det var att kunna vrida huvudet åt båda hållen :D

Ska tillbaka så fort tiderna klaffar igen för nu det sista tycker jag den börjar krångla lite igen och jag vill för allt i världen inte falla tillbaka i min sneda ridning (som jag fort såklart behöver jobba med att få bort) när det är så lättåtgärdat!

Tänkte bara tipsa om ett litet knep för att lära känna sin kropp lite. Ställ dig framför en helkroppsspegel, blunda och slappna av. Väg lite fram och tillbaka och åt sidorna tills du tycker att du står rakt och öppna sedan ögonen.

Jag blev helt paff när jag märkte att min vänstra hand hängde mycket längre ner än den högra för att jag omedvetet lutade åt vänster. Till slut fattade jag varför; åratal av bärandes på en tung handväska på höger axel hade gjort så att jag kompenserade genom att automatiskt luta åt vänster. :o

Nu för tiden alternerar jag axel och kombinerat med ashtanga yoga har min kropp blivit mycket jämnare. Yoga är också helt suveränt när det kommer till både kroppskontroll och kroppskännedom. De flesta av övningarna görs ju dessutom åt 'båda håll' vilket gör att man blir jämnare.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 194
Senast: malumbub
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 389
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama