Sitter och funderar... *gammal häst*

E

Elemmírë

En häst som är runt 20, men har starka hovar och bra tänder... Är av rasen/erna fjording-russ-island. Har bra hull och verkar pigg och frisk.... Hur länge skulle den kunna leva?? förutsatt att alla organ är i sin ordning? säkert en korkad fråga med tanke på att hästars livslängd avgörs av flera faktorer... men visst låter det väl som en häst som skulle kunna bli iaf 30? benen är bra också:)

Sv: Sitter och funderar... *gammal häst*

Jo då 30 lär nog inte vara några problem.
Har själv en 29 årig varblodstravare med skeva bakben..... hovis säger varje gång "fattar inte att han håller med de benen?" Men han är pigg o gla´o fin i hullet :rofl:
Hoppas ju jag får ha kvar honom minst 10 år till :love:

Har hästen viljan att leva, och inte har ont, så varför inte, en glad häst som går och skritar på ålderns höst tycker jag är kanon. Sen undrar jag, när jag ändå har dig på tråden så att säga;), vad gäller ridningen då, är det bättre att hålla igång för att undvika stelhet? eller ska man låta hästen vila mesta tiden? jag har aldrig haft att göra med gammal häst tidigare, det är därför jag frågar, känner inte riktigt att jag vill chansa:)

Låter som att han kan hålla länge men man vet ju aldrig.
Tog bort min gamling för en månad sedan han blev 26. Sista året reds han inte och då förföll han totalt. Så mitt råd är att hålla gamlingen igång och hålla koll på tänderna. Min kunde inte ridas det sista året för han snubblade så mycket, blev lite farligt. Dessutom såg han troligen lite dåligt.

Det är klart att du ska rida. Men du kan ju rida försiktigt om du märker att hästen inte orkar. Jag har en 21 halvblodsvalack blev inriden som 15 åring. Han är som en unghäst just nu. Men jag rider honom inte varje dag. Ibland får han stå några dagar i veckan. Jag känner att han går mycket bättre då. Men sånt känner du väl själv när du börjat rida. En del blir ju stela av att bara stå en dag.
Men det är ju helt klart 3 sorter som brukar leva länge. Har den bara blivit skött ordentligt hela sitt liv med bra mat som byggt upp kroppen inuti så är det nog ingen fara.

Håll igång så mycket det går. Det bästa sättet att få en häst gammal är att pensionera den = inte att rekommendera. Min är 20 men har lite diverse krämpor, håller dock igång honom ändå så mycket det går för att han ska må bra och inte bli stel. De brukar ju tycka att det är så roligt att bli ridna eller motionerade också så det vill man ju inte ta ifrån dem. :)

Det är när man lägger av o rida som de tappar musklerna o börjar bli gammla...
Håll i gång så mycket det går, självklart ska passen anpassas efter åldern. Min herre är nu för tiden bara ute o skrittas på långa tyglar, får själv välja ifall han någon gång vill trava. Sen ska de naturligtvis vara ute i stora bra hagar så mycket som möjligt oxå, det mår de bra av. Massage o lite försiktig stretching o mycket rykt för blodcirkulationen, b-vit för magen, olja för hullet, glucosamin för lederna :D Det är mycket att tänka på med gammla hästar :rofl:
Men de är värda allt i världen :love:

Vi köpte en 22 årig Lipizzanare i våras..

Nu har hon massor med hull, hmm.., och är jättemysig att rida.. :) :) :)

Elemmírë skrev:
En häst som är runt 20, men har starka hovar och bra tänder... Är av rasen/erna fjording-russ-island. Har bra hull och verkar pigg och frisk.... Hur länge skulle den kunna leva?? förutsatt att alla organ är i sin ordning? säkert en korkad fråga med tanke på att hästars livslängd avgörs av flera faktorer... men visst låter det väl som en häst som skulle kunna bli iaf 30? benen är bra också:)

så resonerade jag också för ett år sedan om min häst(21). var helt säker på att han skulle leva tills han var 35, men sen i nov har han varit mer halt än fräsch och på onsdag ska han få vandra vidare.. så det KAN gå fort.

Senast ändrad:

paradox skrev:
så resonerade jag också för ett år sedan om min häst(21). var helt säker på att han skulle leva tills han var 35, men sen i nov har han varit mer halt än fräsch och på onsdag ska han få vandra vidare.. så det KAN gå fort.

Och min 28-åring med alla tänder i behåll och utmärkt skick, gott hull och så vidare som jag kallt räknade med skulle 'slå' hans forna livskamrat som blev 33 år, han fick fång och fick avlivas.

Första stora hästen förlorade jag det år hon fyllde 20, fång där med.

Bägge motionerades/reds, ponnyn motionskördes, stoet var i full träning.

I bägge fallen HELT oförklarlig fång som inte kan förklaras med annat än ålder och känsligare mage. De gick på bete de gått på många år tidigare, de hade vants ins aaakta och försiktigt etc. Men vad hjälpte det..

Förstaponnyn som gått hårt hela sitt liv, hade urkassa tänder och fick sörpla mat sina sista år, tappade hull rätt rejält varje vinter etc - han blev 33 år, var på ridläger och vann den avslutande hoppningen när han var 31 år.

Min gamla vän som jag hade i 20 år blev sjuk och gick bort på bara några veckor...
Då var hon 22 år....

Men Lippens föräldrar ska visst ha blivit 30+, så då tycker jag inte att 22 år någon ålder....

Liknande trådar

Ridning Som rubriken säger, min häst har fått för sig att man kan stegra sig med ryttare på ryggen. Ska dra lite bakgrund först. Köpte hästen...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
19 623
Senast: mollyphlox
·
Hästvård Min häst är halt sedan i februari och vet har bedömt att det i princip inte finns något att göra. Jag är så kluven i hur jag ska göra...
2
Svar
27
· Visningar
5 216
Senast: mackan
·
Hästvård Jag och min älskade ponny har hängt ihop i 15 år, tiden går(!) och ponnyn börjar bli till åren, redan fyllda 30 år, med 15 år som...
Svar
5
· Visningar
1 967
Senast: Kirie
·
Hästvård Har en gammal travare som jag har följt ända sedan han var 3 år gammal . De första 6 åren gick han inom travet och sprang lopp mm, sedan...
Svar
3
· Visningar
785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar