Sitter körningen kvar i ryggraden?;)

Juzzzen

Trådstartare
Nu har jag bestämt mig för att börja köra min lilla 21 åriga skrutt istället o lägga ridningen åt sidan. men nu behöver jag Hjälp!Min häst har varit en jätteduktig körhäst och varit med i både körgrupper och på tävlingar (ride n drive)..Men sen jag köpte hnom har dte inte riktit blivit av att jag kört honom, har inte hagt möjlighet helt enkelt!Tömkört honom har jag, men inte haft honom framför vagn..

Nu till frågan: Han har allså inte blivit körd på över sju år..måste jag "börja om" eller hur ska jag gå tillväga( ska bara köra me liten sulky)När jag tömkört honom, har jag testat honom, genom att gå bakom och driva på, har inte varit några problem. har även varit med ute med folk som kört sina hästar och han har inte reagerat på vagnen..

jag är själv ganska orutinerad när det gäller denna ridsports gren..Jag kommer få hjälp..men just nu behöver jag er!:)

Tack!/josse

Sv: Sitter körningen kvar i ryggraden?;)

Om hästen är rutinerad och inte har några negativa erfarenheter ska det inte vara några som helst problem. Ta hjälp av medhjälpare och sätt honom i vagn utan att sätta fast vagnen, medhjälparna får hålla i stropparna (finns beskrivet hur andra gjort på andra trådar) och tömkör så, så ser du ju. Är han helt kool med det (vilket han förmodligen är), så är det ju bara att spänna för och köra, med medhjälpare i vagnen förstås. Tänk igenom körvägen noga i förväg, så att du vet att du inte sätter hästen i problem, vart ska du vända, finns det någon alternativ väg om det skulle bli problem, är underlaget OK hela vägen etc. Lycka till, det är jättekul med körning!

Tack så jättemycket för det svaret!:)ska testa redan imorgon!*sprallig*

Gör en "snabbinkörning" och prova att allt funkar som det ska. Är han helt cool går det på en eller max två tillfällen!

Liknande trådar

Körning Min granne köpte en häst för ett par månader sen och för att hennes häst skulle ha sällskap över sommaren fick vi låna hennes svärmors...
Svar
7
· Visningar
2 001
Senast: Rosalinda
·
Körning När jag köpte min häst var han enligt föregående ägare körd av förrförra ägaren, vilket jag även fick bekräftat genom mailkontakt. Kände...
Svar
1
· Visningar
1 340
Senast: agtatoon
·
Islandshäst Hittade bara ganska gamla trådar med körning av islandshäst, så jag börjar på en ny. Tänkte jag skulle passa på att köra in min Affe...
2 3
Svar
48
· Visningar
9 413
Senast: Nielaa
·
Körning Hej!! Jag är inte värst duktig på att köra. Fick hjälp för många år sedan att köra in min arab som jag hade då. Killen som hjälpte...
Svar
4
· Visningar
987
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka