E

Essepesse

hur viktigt tkr ni att det är att sitta på rätt sittben?
själv tkr jag att det är väldigt viktigt för att hjälpa hästen att balansera på böjda spår osv.

Sv: sittben

jag tycker att det är viktigt. Du stör hästen mindre och underlättar för hästen genom att använda rätt sittben. Det sa iaf min ridlärare nör hon började visa oss vad rätt sittben var för många mågna år sedan. frågade henne idag med. (pga. detta inlägg) och det står hon fortfarande fast vid. (dressyrlärare)

Förstår inte riktigt vad du menar med att "sitta på rätt sittben"? Menar du när man rider lätt eller när man inverkar på hästen genom att "sitta" mer på ett sittben när man rider skäkelvikning eller sluta/öppna?

När det gäller att sitta på rätt sittben vid lätt ridning i trav så gör man ju det för att inte belasta innerbenet för mycket genom att inte sitta ner när det inre frambenet är i marken. Jag tycker därför att det är viktigt just av den anledningen..;) Går man inte på böjt spår finns det ju inget rätt sittben, men då är det istället viktigt att byta med en bra intervall, typ 5 min eller nåt om man travar en längre tid, så att båda sidorna belastas lika. :)

Jag gör det för att hjälpa både mig själv och hästen att hitta balansen , samt att det är lättare för hästen att sticka in sitt inre bakben tror jag att det var .

jag tycker att det är viktigt. Du stör hästen mindre och underlättar för hästen genom att använda rätt sittben. Det sa iaf min ridlärare nör hon började visa oss vad rätt sittben var för många mågna år sedan. frågade henne idag med. (pga. detta inlägg) och det står hon fortfarande fast vid. (dressyrlärare)

jo det tkr jag också men jag tkr man ser så många som inte har nån koll alls vad uttrycket "sitta på rätt sittben" innebär.. så tänkte bara kolla vad ni på buke tkr

Okey då är jag med... va det jag trodde från början.

Är mkt viktigt för att få en jämn och rakriktad häst dessutom. Sitter man av slentrian bara ned på ett sittben så belastar man ju hästen olika, Brukar ha som regel när jag rider ut att byta sittben i varje kurva.

Liknande trådar

Ridning Jag har pga psykisk ohälsa haft problem att hålla vikten vilket resulterat i rätt många överflödiga kilon. Problemet är att det även...
Svar
15
· Visningar
1 336
Foder & Strö Nån som kan hjälpa mig, har ett hösilage med väldigt högt manganvärde (se bild). Hur ska jag balansera det med koppar o zink? Alltså...
Svar
1
· Visningar
321
Senast: skiesabove
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: MiniLi
·
Det här. Jag hade en kollega inom autismspektrat en gång. Han fungerade i de allra flesta fall som "alla andra" så det var inget man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
5 065
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar