Yrja

Trådstartare
Måste bara fråga alla trveliga bukefalister...
När ni sitter upp, sitter ni då upp på samma sida jämt?
Varför?

Underlig fråga kanske men den har ett syfte. :p

Kan omöjligt sitta upp från fel sida, slutar alltid med att jag ligger på backen :o :D, känns så otroligt fel... ,men nu spelar inte det nån roll för jag sitter alltdi upp från pall..för att skona ryggen :)

Näh jag varierar. Och så varierar jag platsen också. Ibland från bänken utanför stallet, ibland från pall på ridbanan osv Har tom klivit upp från en sten ute i skogen en gång utan problem om vi bortser från att jag var blåslagen då.

Okej nu har jag bara ridit en sju gånger men varierat de sju gångerna :D

Jag sitter alltid upp från vänster sida. Sitter jag upp från höger står han med baken ut i vägen och då är det svårare att flytta på honom ifall det kommer en bil.

Förr satt jag upp från bägge sidor, numera fixar jag bara ena sidan från marken. Däremot med ramp sitter jag upp från bägge sidor, från marken gör sig en gammal knäskada påmind. :crazy:

hehe.. hade busen kastat av dig? :devil: :D
Varför sitter du upp från olika sidor då? :angel: *vet varför jag gör det men andra kan ju ha andra anledningar*

när jag sitter upp från marken, alltid vänster sida, men om jag tar hjälp av en pall eller liknande brukar det vara från höger sida

Onej, varför tror du det :D (I ärlighetens namn ska jag säga att hon fick panik för hon hade ont, så det var inte elakt, hon bad om ursäkt och nästan knuffade upp mig från stenen sen och försökte gå fastän hon hade ont :love:)

Sitter upp från båda för att spara både på henne, mig och sadeln. Och så är det ju bra med lite variation för huvudet med.

Jag sitter upp från båda sidor. Jag har hört nånstans att hästens muskler utvecklas mer liksidigt om man gör detta?! Kanske inte spelar så stor roll, men det finns enligt mig ingen anledning att begränsa sig till en sida i alla fall så varför inte använda båda? :)

Samma sida jämt - går på ridskola.

När jag skaffar egen häst (vilket lär ta många år än...), så är det uppsittning från pall som gäller, för att spara på hästen och sadeln. :)

Sitter upp ungefär lika mycket från båda sidorna. Ibland från pall, och ibland från marken.

Detta för att skona sadeln och pållans rygg (och mig själv...).

//Lilla jag

För att skona hästens kropp, din kropp och sadeln så bör man sitta upp så högt uppifrån som möjligt och variera sidorna. Visst låter det bra?

Jag försökte verkligen lära mig sitta upp från höger sida (tog varannan gång då) men hur jag än krånglade från alla vinklar lyckades jag nästan alltid vrida till höger knäet *aj!* Såå, jag gav upp :crazy: Men ist så klättrar jag upp på staketet och gör cowboy skutt när pållan drar iväg ;) Mammas häst sitter jag upp på vänster sida från pall (lyckades ju som sagt inte lära mig sitta upp från höger, MKT synd! Men jag vill ju kunna rida när jag väl kravlat mig upp, inte hoppa ned med ett pajat knä...)

sitter upp ifrån samma sida för jag inte tar mig upp ifrån den andra... har testar och får kramp i benet

Tyvärr måste jag svara att jag alltid sitter upp från vänster sida.. Men jag har till 99% alltid pall. För att skona stackars pållen från att ha en klumpeduns som försöker hasa sig upp i sadeln :D

Kan starkt rekommendera Ikeas pall för 99 kr. Perfekt!!

Vänster sida.
På min förra delfoderhäst varierade jag.
Min nya är högre, så jag fixar inte höger sida än. :(

Men jag ska träna det också. :bow:

Alltid samma sida. Står alltid på en stubbe för att inte så mkt på hästen... :)

Förut mest från vänster sida faktiskt.
Fast nu kan jag gå upp från båda sidor, eftersom min kära sambo har snickrat ihop en jättebra pall till mig! :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 380
Senast: Sesca
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama