Sv: Sitta rätt i sadeln..........
Jag fick ett jättebra tips av en tränare en gång;
Tänk att du puttar byrålådor med höften - båda knölarna rakt framåt. Det hjälpte mig och fick igång mina muskler i rätt region samtidigt som jag inte spände mig fel i armar, axlar, nacke lår eller händer! Jag är jätteglad över det tipset!
Ännu bättre blev det när nästa tränare sa:
Tänk att du har änglavingar på skulderbladen. Flaxa med vingarna och känn efter vad som känns bäst. Och det som kändes bäst var att slå ihop de tänkta vingarna.
Det här tänket fick mig att orka bära mig själv bättre, för nu hade jag ju vingar att bära på också - stora ståtliga vingar som skulle vara i vägen om jag slog ut dem!!!
Sen handlar det mkt om att hitta takt med hästen, bygga rätt muskler, ha rätt kroppshållning i hjärnan och att kunna slappna av samtidigt som man arbetar med muskler och hjärna... Ingen lätt grej med andra ord.
Några andra tips kan vara:
- tänk att du har en ryggsäck på ryggen > räta upp dig så den bärs rätt, men luta dig inte för mkt bakåt för då slår den i sadeln/hästens rygg. (Kanske bättre tänk till när man skrittar...)
- att rida med ett ridspö (el dyl) bakom ryggen och "genom" båda armbågarna. Gör det omöjligt att luta sig för mkt framåt! Dessutom kommer armarna till ett bättre läge och efter ett tag får man in en bättre kroppshållning när spöet till slut kan tas bort!
Lycka till!