Sitta rätt i sadeln..........

L

Loppans

Har någon vänlig ;) själ här något tips om hur man ska tänka för att inte luta sig framåt i saden vid lättridning? Som ni kanske förstår så är jag nybörjare och får inte riktigt till det. Det går bra till en början men sedan lutar jag mig framåt i alla fall :confused:

Sv: Sitta rätt i sadeln..........

du ska nog försöka sitta så de känns som att du nästan lutar deii bakåt... de känns skumt till en början men;)

ja du... hur lärt man sej det? heehhe... det kommer nog att komma av sig självt efter ett tag... jag va oxå så att jag lutade mej för mycket framåt förut.. men min ridlärare som jag red för på den tiden bara tjatade å tjatade på mej.. efter ett tag kommer du ha hört så många gånger "sträck upp dej" eller "luta dej bakåt" så då kommer det att fastna bak i skallen på dej å sen kommer det bli naturligt... men det finn väl bara en sak för dig att göra å det är helt enkelt att försöka tänka på det... jag vet jag vet, det är väldigt mycket att tänka på i början men du lär dej, alla har vi varit nybörjare..;)

ja luta dig bakåt och titta aldrig ner, tittar man framåt så sträcker man på sig automatiskt, tänk också på att sänka hälarna =)

Tänk dig att du sitter i en skön fotölj.:D

Det där med att rida lätt är ganska svårt till en början men om du räknar takten på hästens steg så brukar det gå ganska lätt. Tänk på att du ska vara så rak som möjligt, och kolla uppåt du kommer att lära dig.

Försök att tänka dig att du håller en bricka med tekoppar framför dig. Om brickan lutar framåt, bränner du (teoretiskt) hästen med det varma téet, om brickan lutar bakåt(mot dig) bränner du dig själv. Lite svårt att förklara, men försök att se vad jag menar. Du ska ha en avslappnad böjd armbåge, och om du har det, blir det svårare att luta sig framåt. Lycka till!

Tack så mycket för alla tips, nu har jag något att tänka på nästa gång jag rider!:banana:

Det absolut enklaste är att bara tänka "sträcka upp sig", men sen hadlar det ju om hur stark vilja man har. Man känner när man gör rätt, för då känns det som att man sitter på en ännu större häst ;) :D

Min instruktör säger: Dra bak axlarna! när jag faller frammåt. Det funkar!

Usch, jag har också så svårt för det, och jag har snart ridit i 12 år :crazy: Det blir så himla mycket lättare att luta sig framåt när man sider lätt för då riskerar man liksom inte att komma efter hästen. Det känns "säkrare" - men är naturligtvis inte bra.

har inte hittat nåt bra knep än, jag har en människa på marken som står o skriker på mig tills vi kommer på nåt som funkar :D

Jag brukar alltid luta mig så mycket bakåt i sadeln så jag ibland funderar på om jag lutar mig för mycket, tycker man sitter så himla bekvämt när man lutar sig typ om man tänker att man sitter i en soffa...

Nu är ju inte jag så jätte-duktig, men när jag ser andra i mitt stall som är så mycket bättre än mig på att rida tycker jag att de sitter mer framåt därför har jag fått för mig att det är jag som sitter fel.

Läser jag det här så låter det ju som om det är jag som sitter mest "rätt".. :banana:

Jag brukar tänka att jag har en stor blyklump i bäckenet. Den "håller ner" benen i lodrät sits, och "håller upp" överkroppen med någon centimeters bakåtlut.

Jag fick ett jättebra tips av en tränare en gång;
Tänk att du puttar byrålådor med höften - båda knölarna rakt framåt. Det hjälpte mig och fick igång mina muskler i rätt region samtidigt som jag inte spände mig fel i armar, axlar, nacke lår eller händer! Jag är jätteglad över det tipset!

Ännu bättre blev det när nästa tränare sa:
Tänk att du har änglavingar på skulderbladen. Flaxa med vingarna och känn efter vad som känns bäst. Och det som kändes bäst var att slå ihop de tänkta vingarna.
Det här tänket fick mig att orka bära mig själv bättre, för nu hade jag ju vingar att bära på också - stora ståtliga vingar som skulle vara i vägen om jag slog ut dem!!! :bow:

Sen handlar det mkt om att hitta takt med hästen, bygga rätt muskler, ha rätt kroppshållning i hjärnan och att kunna slappna av samtidigt som man arbetar med muskler och hjärna... Ingen lätt grej med andra ord.

Några andra tips kan vara:
- tänk att du har en ryggsäck på ryggen > räta upp dig så den bärs rätt, men luta dig inte för mkt bakåt för då slår den i sadeln/hästens rygg. (Kanske bättre tänk till när man skrittar...)
- att rida med ett ridspö (el dyl) bakom ryggen och "genom" båda armbågarna. Gör det omöjligt att luta sig för mkt framåt! Dessutom kommer armarna till ett bättre läge och efter ett tag får man in en bättre kroppshållning när spöet till slut kan tas bort!

Lycka till!

tänk fram med magen och bak med axlarna, brukar funka.

Vet inte riktigt om detta stämmer men det kanske handlar om att du inte orkar bära upp dig själv än. Det krävs lite ridmuskler för att sitta på en häst. Tror att när du ridit ett tag så kommer du orka sitta mer rätt.

lillamyggan skrev:
Vet inte riktigt om detta stämmer men det kanske handlar om att du inte orkar bära upp dig själv än. Det krävs lite ridmuskler för att sitta på en häst. Tror att när du ridit ett tag så kommer du orka sitta mer rätt.

Kan säkert stämma.

*till trådskaparen*

Träna "magkorsetten" alltså musklerna runt midjan, sitt ups och ryggups. Ligg på mage resp rygg och lyft överkroppen.

Har en tankegång som funkar för mig. Jag har också väldigt lätt att falla framåt, speciellt i övergångarna. För att räta upp sig och få ner sätet i sadeln (kanske även användbart i lättridningen?!) kan man tänka sig att man har en ballong mellan magen och händerna. När du vill göra något tex. sakta av så tänker du dig att du känner efter hur mycket luft det är i din ballong. Detta gör att du rätar upp dig, får fram magen.

Lycka till!
/Ida

Tack så mycket än en gång alla snälla människor som gett mig en massa goda tips!:rofl:

Sen är det ganska svårt att ramla framåt om man trampar ner hälarna ordentligt, då hamnar benen automatiskt lodrätt, och ryggen följer med.

släng upp blicken i taket lite då och då;)
Då måste du räta på dig för att kunna kolla rakt uppåt.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
920
Senast: Tora
·
L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka