Sitta rätt i sadeln..........

Sv: Sitta rätt i sadeln..........

Rid lätt i "ojämn takt", dvs sitt ner ett steg, stå upp två, sitt ner ett, stå upp ett, sitt ner ett, stå tre osv.

Oftast är det när man står upp flera steg som man märker att man är i obalans och hänger i tyglarna och liknande. Försök att hitta en balans där du kan stå upp i flera steg utan att vingla, då har du förmodligen inte lutat dig åt något håll utan sitter mitt över hästen.

Tänk bara på att ha stigbygeln på fotens bredaste del, inte för långt fram på tårna!:idea:

Jag lutade mig också för mycket framåt i början. Alla tränare sa hela tiden att jag skulle luta mig bakåt, men det blev inte bättre för det. Men en gång sa en tränare att jag skulle dra tillbaka axlarna, å sen dess har jag suttit jättebra i sadeln. Sen tror jag att det är väldigt individuellt, men att tänka på axlarna istället funkade bra på mig. Lycka till!!:)

Jag har hittat ett bra sätt för mig själv som är nybörjare. Att titta rakt fram och räkna ett-två-ett-två funkar bra för mig. Sedan är det ju olika från häst till häst. Jag fick prova en annan häst som inte hade så långt trav. Det blev mycket enklare att hänga med då.

Jag hade problem med att jag lutade mig framåt så sent som för några veckor sedan, men det är borta nu.
Ridläraren sa till mig:
Fram med magen, bak med axlarna (utan att för den skull svanka för mycket), trampa fram foten lite, släpp knäna (jag knep med knäna för mycket).

Jag satt med skänkeln för långt bak och det gjorde att jag föll fram, i galopp och i trav lättridning. Sen så knep jag med knäna med som sagt och det gjorde att jag spännde benen och föll fram pga det också.

Har du nånsin gått med bok på huvudet? Prova det både på backen o på hästryggen. Man kan låtsas ha boken där hela tiden så balansen hittas av kroppen. Sally Swift´s böcker är mycket bra men man måste jobba med kroppen. Det tog flera år för mig att hitta min mittpunkt och balansen och avslappningen PÅ hästen. Jobba på!! :-)

Jag måste tillägga att man inte orkar långa stunder, det är träning man måste ta en bit i taget med. Precis som du skrev själv att du åker fram efter ett tag. Ta å vila en stund innan du fortsätter när det blir så.

Tänk att du ska köra upp ditt bäcken till gud varje gång du rider lätt, så du verkligen står upp.. Bra övning!

Oj... Du är defenitivt inte den enda med det problemet kan ja lova ;)
Träning, Träning och åter träning är vad som gäller!
Jag råkade ut för en ridolycka och red inte på många månader. Innan hade jag en väldigt bra sits och satt korrekt, men efteråt så hade jag tappat så mkt muskler att jag helt enkelt inte orkade sitta lodrätt efter ett tag, funkade i början men när jag blev trött så föll ja direkt framåt... Så det har väldigt mkt med muskler att göra.
Min tränare sa en gång innan jag fick till min sits, att tänk dig att du har en krok om sitter i bröst korgen och lixom "drar uppåt". Det är nog det som fungerade bäst!
MEn som sagt, det är bara att kämpa på! Det kommer kan ja lova, men inte gratis... Precis som hästar så orkar ju inte en otränad häst gå i rätt form... Vi orkar inte sitta korrekt heller utan muskler :)

Har läst en del mycket bra inlägg, men jag vill ändå förtydliga en del. När man rider lätt reser man sig inte rakt upp, utan snett framåt-uppåt. "Skjut in byrålådan med magen" var bra. Du ska inte ta i när du reser dig. Var avslappnad och låt hästen "knuffa" upp dig. Sally Swift har även nämt att man ska känna som en gummisnodd fäst i hjälmen som drar dig framåt-uppåt. En liten aning ska man luta sig framåt, men då ska man fälla lite i höften medan ryggen ska vara helt rak. Sedan ska man sjunka ner i sadeln. Lutar man sig bakåt har man svårt hålla balansen och "ramlar" för snabbt ner i sadeln med en duns. Träna på, ta inte i utan slappna av!

Nej man ska ta i själv. Det du beskriver är inte lättridning i ordents rätta bemärkelse, det är växling mellan fältsits och vanlig sits.. Det är därför "snöret" ska dra i bäckenet, inte i huvet ;)

Jag är duktig och illustrerar:

JQLOCMLOOOJRM.jpg

Den här bilden visar relativt korrekt lättridning, jag STÅR upp och är i balans med hästen... Fast jag svankar och mitt skänkelläge är inte det bästa.

JQLOCMNMRQDOO.jpg

Den där bilden suger... Jag tror jag rider lätt och är påväg ned. Så ser det ut om man växlar mellan "sits" och fältsits.. man står i ett ständigt framåtläge.. Jag står dessutom på tå och kniper med lår/vader :smirk:.
Inte sååå smickrande.

menar du som i att snett upp framåt med rak kropp då antar jag med magen först i stället för bröstet???

tvärt om mena jag bröstet lätt lutat...eller tja jag vet inte va jag mena

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
920
Senast: Tora
·
L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka