Sitta på 2 åring nu

Sv: Sitta på 2 åring nu

Det är aldrig så att det är den sammen för varje häst och att en häst som börjar så tidigt blir aldrig gammel eller något.. det finns mycket människor som röker och även om det är dåligt för din hälsa, så finns det också människer som röker som blir jättegammel. Men jag tycker ocskå att en ung häst måste går på bete och bara vara ung häst och leka, för jag tycker det är bättre för derres korps och psyche. För mig är det den samman som barn. Barn skulle också leka och bara har kul och inte studera alt för hård eller arbeta riktigt.
Däreför undrar jag.. vårför inte låta en häst bara vara ung och rida en lite senare. Då har man ju fortfarande gott om tid, eller hur...

Förstår vad du menar men som barn ville jag börja i skolan :p :rofl:

Vet att hästar inte tänker så och att det inte var de du menade men jag kunde inte låta bli :smirk: :crazy:

SoCameA :D

#22 :)

#23 kollade link. Den tar det ju också en lite lungt med unghäster med mycket betesgång och ingen svår övningar på ridbana i börjar. Riktigt arbete kommer först senare. Jag har själv två 2 årige minishettishingstar och jag hantera den ju också mycket att det blir ingen stor problem om de ska bli inkört. Just nu gäller det framtförallt promenera (så att de blir van med traffic) och de har haft sele på de och i höst börjar jag med en lite tomtkörning. Riktigt inköra först nästa år.

nieuwewei010.jpg

*KL*

Helt beroende på häst anser jag. Min valack hade INTE varit klar varken mentalt eller kroppsligt för det som tvååring. Mitt sto satts in våren som tvååring (i maj, hon är född i april), hon var välutvecklad, mogen både psykiskt och fysiskt, och jag är liten och nätt.

Jag satt in henne samt skrittade korta sträckar (200 meter som längst). Sen fick hon bete, och så på hösten som 2 åring så fortsatte jag, fortfarande korta sträckor och skritt, la in några steg trav och sen vintervila. På senvintern/tidig vår när hon var tre fortsatte vi där vi tagit vid, med längre turer, la in korta snuttar trav och utökade succesivt, och ganska exakt när hon var tre (alltså april året hon fyllde tre) introducerade vi galopp uppsuttet. Allt ute i skogen under komplicerade, odramatiska former.

Mitt fblsto (exgaloppör) är inriden 'sent' för att vara galoppör, reds in på våren som tvååring.

Lillkillen här (åring) kommer jag se tiden an med, när han är redo för det sitter jag upp. Ser ingen anledning varken att stressa fram det och göra det 'tidigt', men heller ingen anledning att göra en grej av det och skjuta upp det in absurdum. Utan när tiden - och hästen - är mogen, sitter jag upp, vi skrittar över stallplanen, gör halt och jag sitter av. Sen tar man det därifrån, nästa gång kanske vi skrittar ääända till brevlådan, gör halt och vänder och skrittar hem.

Då är jag MER emot det förbaskade nötandet på RIDBANAN med småttingarna under inridningen!

Så du menar att alla fbl som ligger i träning från hur tidigt det nu är är kvar som 3 åringar sen utan skador?

Intressant!

I princip alla fullblodsgaloppörer rids in på hösten när de är åringar. På sommaren när de är tvååringar tillåts de starta i löpningar för tvååringar. Tränaren väljer ut de som är mogna för det, de andra får vänta, men de är lika fullt inridna och tränade.

Dessutom, det finns inga som helst statistiska belägg för att galoppörer som startar som tvååringar har kortare karriär än de som startar senare i livet.

"När fakta bli till myt, tryck myten..."

De tvååringar vi haft har vi tömkört mycket och löshoppat på våren och sen släppt på låååångt sommarbete (maj-sep/okt) och därefter börjat "sitta in" dem och vid jul brukar de fungera bra att "åka" i alla gångarter. Inte förrän våren som treåringar har vi börjat rida och då med treårstester som mål. Efter de brukar vi släppa på ett långt bete igen. På hösten som treåring väntar sedan inhoppning under ryttare och sen till våren brukar de vara startklara i hoppning.

Att rida en tvååring ordentligt tycker jag är vansinne.

Edit: Du fick nog mer svar än vad du frågade efter insåg jag i efterhand, men jag låter det stå kvar ändå.

Senast ändrad:

Hur tidigt man kan börja sitta på hästen beror nog helt och hållet på hästen. Jag har svårt att tro att det skulle vara skadligt att sitta på den och skritta lite på den när den är 2 år. Snarare tvärrt om i lagom mängd är det nog bäst för både kropp och hjärna att få lite tid på sig att vänja sig vid det nya. titta på elit idriottare, nästan alla har börjat träna innan de vuxit klat och på människor är det bevisat i en hel uppsjö av studier att träning under "lefulla former" hos barn innan puberteten ger ett betydligt aktivare och friskare liv som vuxen. Däremot ska man inte låta barn utföra hård fusisk träning (ex styrketräning) innan puberteten.

Tror att detta resultat kan vara tillämpbart på hästar.

Hur lägger man in bilder???

Vad är det för ras och så då?? När under 2005 är den född?? Men det beror ju på hur färdig den är och hur den är riden. Lulla runt i skoken eller på grusvägar förhäst är nog inga problem (beroende på ras och individ!!!) men hoppar den banor är det ju tidigt... ;)

Men som nån sa att fullbloden går ju tidigt... Även om de inte går lopp som tvååringar rids de flest in som åringar (slutet av åringsperioden) :smirk:

Tack å hej :p

Det var arab/vbl korsning. Jag kommer börja med mina två åringet i höst/vinter för att den ena skall ev visas på tre års testet på våren.

Jag skickade iväg min kille på inridning vid 2,5 år.Han blev då riden i skritt , trav.
Galopp blev det bara vid longering. Hade honom där i 1 mån (aug), sen fick han gå hela sep och smälta allt.
Började seda att skritta honom i 5 min på ridbanan, svänga och göra halt.Gjorde det ca 2 dagar i veckan hela oktober.
Fick sedan gå på vintervila fr nov-feb.
Han är ett halvblod, det funkade jättebra.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 169
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: fio
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 597

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka