sitta ner i trav.

E

eriica-o21

hejsan frågar här inne på dressyr forumet.

jag har jätte svårt att sitta ner i traven jag studsar bara omkring, jätteskämmigt på ridlektionerna:eek: ridläraren ger mej inget tipps heler på hur jag ska göra för att få bort de, vad ska jag göra några tips ? hru sitter alla så fint i sadeln i traven ?

Sv: sitta ner i trav.

Rid utan stigbyglar. Jag har också problem med att sitta ner men efter 6-8 veckors ridning helt utan stigbyglar så satt jag ganska bra och nu snart ett år senare sitter jag fortfarande helt okej.

okej då äre bara ata bort stiglädren från sadeln :angel:

Jag kanske kan ge några tips... Jag tror att det var Kyra som sa att hästen tycker sällan att det gör så mycket om vi stutsar litegrann, det är värre om vi sitter och klämmer oss fast så häststackarn nästan tappar andan. Det är ju ofta så också att vi försöker klämma oss fast och drar upp knäna och då hamnar vi i obalans.

Sitt i lodrät sits och se till att benen är avslappnade och hänger ner, tänk på att alltid ha ett lätt tramp i stigbygeln RAKT ner, hellre lite stolsits än hängsits, det brukar bli lite lättare att sitta ner då. Hänger du framåt med överlivet blir det jättesvårt. Spänn magen, det är den du ska ha träningsvärk i efter ridpasset:) Trava, sitt och slappna av.

Jag brukar longera min dotter och hon får rida utan stigbyglar och ta tag i framvalvet emellanåt och dra sig ner Slappna av helt i benen och känna hur höfterna istället följer hästens rörelser. Du kan prova ta ett tag med handen i framvalvet och känna efter.

Och ett sista tips -det bästa kanske. TITTA på eliten. Se alla videos m.m. som du kommer över, det finns ju massor på nätet. Se hur de sitter i traven och sedan har du den bilden framför dig när du ska trava själv.

ska testa ska se om jag får nån snäll att longera mej:angel: lite svårt när jag alltid är i stallet själv o min pappa är = helt hästokunnig :P han vet inte ens vad sadel är ^^

ska se om jag får nån att hjälpa mej med longering o så ska jag sitta utan stigbyglar. jag har ju insett att dressyr är hur kul som hellst :D

Jag har haft samma problem , jag stuttsade inte men de var JÄKLIGT jobbigt att sitta på han vilket endel hästar är, stuttsig alltså. Men jobbar hästen i rätt form då? om han har schwung och bär sig själv och är stadig så är det 90% lättare att sitta. om hästen bara går och bromsar eller inte går stadigt eller bär sig är det VÄLDIGT svårt att sitta, man får kämpa och försöka få fram hästen osv. Och som någon tidigare sa försök rida utan stigbyglar och hitta en balans och rythm.. sen kan du göra mycket sitsträning, dvs longering utan stigbyglar med händerna i luften eller något sådant, de rekomenderas ju att alla ryttare bör göra det 1 gång i veckan för en bättre sits och det tror jag funkar, själv slarvar jag med det eftersom min häst är lite knepig att longera ibland =) men vi försöker. men prova lite såntdär, lägg in lite småvolter och se om du orkar sitta då!? :) räta på dej, spänn magmusklerna och skjut upp höfterna lite, bak med axlarna , de blir kanon de =)!

Longering utan stigbyglar är det bästa och och att inte hålla i sig i tyglar eller sadel utan bara göra en ögla på tygeln längst ut som man kan hålla i... Det är jätteviktigt att lära sig sitta i sadeln och att armana kan jobba oberoende(dvs att man inte måste hålla sig i tygeln för att kunna sitta.) Det tycker jag man tränar bäst genom longering.

jag hade också svårt att sitta ned i traven förrut, jag red (rider) en massa olika hästar - vilket gör att man inte kan vänja sig vid en sorts trav. men efter att verkligen försööökt att sitta ner, slappna av i heeeeela kroppen och därmed följa med i hästens rörelser så gick det mycket, mycket bättre. om man slappnar av i överkroppen så blir det lättare att följa med hästen.
jag skulle nog säga så att jag blev jättespänd av att tänka på vad jag höll på med allt för mycket. samma sak i galoppen, under en period ramlade jag nästan av så fort jag började tänka på vad jag gjorde rätt och fel, hur sitsen var och hit och dit...
många lektioner ägnades åt att släppa stigbyglarna och trava runt, runt, runt, runt... det hjälpte! Nu kan jag sitta ner i traven på varenda häst jag ridit på lääänge! lycka till!

Håller med Mow, men då kan man fundera hur hästens rörelse egentligen ser ut? Läste i boken Dansa med hästar och där finns det bra förklaringar, har inte testat dom själv, är det någon som vet om dom är bra? (Ska rida imorgon o testa då)

Där förklarades travrörelsen som sidvärtes och bakåtroterandes, svårt att förklara... när höften åker ner med hästens steg ska den samtidigt roteras neråt/framåt... hmm. man kan "torröva" och titta i spegeln oxå.

Är det någon som förstår eller kanske kan förklara bättre?

ano skrev:
Där förklarades travrörelsen som sidvärtes och bakåtroterandes, svårt att förklara... när höften åker ner med hästens steg ska den samtidigt roteras neråt/framåt... hmm. man kan "torröva" och titta i spegeln oxå.

Är det någon som förstår eller kanske kan förklara bättre?

Det är som att cykla baklänges med höfterna. Höfterna rör sig i en oval bana, när ena höften är uppåt-bakåt är den andra höften framåt-nedåt.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
851
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 788
Senast: mamman
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 339
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka