Sitta ner i galoppen

O

oonly

Jag har seriösa problem med att sitta ner i galoppen med stigbyglar. Utan går det oftast jättebra, men med så kommer jag alltid i otakt! Någon som har några tips? :bow:

Sv: Sitta ner i galoppen

Detta behöver jag! :eek:
Kan inte sitta många metrar innan jag skumpar, åker på sniskan flaxar med skänklarna och andra fel:crazy:
Barbacka funkar kanon utan stigbyglar går det också hyfsat..

Det som faktiskt har fungerat på mig är att tänka
"Tusen kilo i fötterna"
"SITT!"

enbart det har fått mig att sitta mer ordentligt, tänk tusen kilo i tårna, riktigt KÄNN hur du dras nedåt, och sen börja följa hästens rymt!
Problemet är ofta att vi spänner oss för mkt, spciellt med stigbyglar, då vi spänner benen och där med inte kan sitta-hamnar i otakt.

slappna av och försök att inte spänna låren, du kan ju be någon att longera dej så behöver du inte koncentrera dej på hästen och tat styra så mkt. Har själv väldigt svårt att sitta ner i traven för spänner låren typ hela tiden och då studsar man ju som en studsbol ;)

Det som faktiskt har fungerat på mig är att tänka
"Tusen kilo i fötterna"
"SITT!"

enbart det har fått mig att sitta mer ordentligt, tänk tusen kilo i tårna, riktigt KÄNN hur du dras nedåt, och sen börja följa hästens rymt!
Problemet är ofta att vi spänner oss för mkt, spciellt med stigbyglar, då vi spänner benen och där med inte kan sitta-hamnar i otakt.

Tackar, ska prova det! :idea: Själv klarar jag bara just nu att sitta dom första metrarna innan man flyger som en studsboll.. :bump:

Jag håller med om att du ska lägga tyngden i fötterna och slappna av ''dröm dig bort'' en stund! Lycka till!

Det brukar fungera bättre om man blir longerad av ngn så kan man släppa händerna o så. Efter några longeringspass går det oftast bättre. Då har du lärt dej att känna rytmen och bara koncentrera dej på just det.
Lycka till :)

Jag tycker det e enklare med korta stigbyglar...

Jag brukar försöka att slappna av och gunga med i rytmen, tänka på min andning - låter flummigt, men det hjälper! Annars är det lätt att man sitter och spänner sej och tänker "ska inte skumpa, ska inte skumpa!!" och då... skumpar man! :laugh:

Sjunk ner djupt i sadeln och tänk på din sits, så att du inte sitter för högt upp och liksom "lutar" dej mot bakvalvet. Lägg tyngd i rumpan och hälarna. Bara slappna av, helt enkelt (utan för dess skull bli "slapp" och trilla av :eek:)

Hoppas det hjälper, lycka till!! :banana:

Det är helt enkelt bara att träna, träna, träna, men om man har ngn som kollar på och ger tipps är bra, förök tänk på att slappna av, det kommer ;)

Stretcha höftböjarmuskeln, har en Core-instruktör (som är ryttare, massör mm) sagt :bump:

Övning: Ligg på rygg på ett bord. Ligg så att du har rumpan utanför kanten (balansera på ländryggen typ..), upp med båda benen (ser sjukt kul ut..), sträck ut ett ben i taget rakt ut och stretcha. Kravet för att det ska funka är att du har kontakt med HELA ryggen mot bordet. Även kors/ländrygg. Skitsvårt men bra! Nästan alla har för kort höftböjarmuskel :o

Slå knut på tyglarna/Be någon longera och sträck ena armen ovanför huvudet. Tänk att du håller i en gren och hänger ner från den grenen. Gav mig en aha-upplevelse. Växla arm innan du hinner bli trött.

När jag hamnade i otakt vid nedsittning, fick jag tipset att fortsätta galoppera och slänga blicken över min vänstra axeln för att titta på svansen när jag red högervarv för att hamna rätt i sadeln igen, då man tar i regel fram höger höft när man får titta så pass långt bak.

Det jag kan säga är att SLAPPNA AV! Slappna av i kroppen och försök att hitta hästens takt, man kan tänka att man har två ögon i magen som måste titta uppåt, så du lutar dig lite tillbaka :bump: Har själv haft problem med detta men det var så här jag lärde mig det :D Samma sak är det när man ska sitta ner i traven. Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 098
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
692
Senast: Hermelin
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 341
Senast: mily
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix