Sitta ner i galoppen?

O

oonly

Jag är ju då ganska väldigt dålig på att sitta ner i galoppen! Traven är oftast inget problem, men jag kommer aldrig in i galoppens rytm! Jag har ridit 4 år på ridskola, men en del hästar kan jag bara inte sitta ner på! Någon som har några bra tips på konkreta saker jag kan göra för att komma in i rytmen och hänga med i galoppen?

Sv: Sitta ner i galoppen?

Jag har ett tips: Slappna av. Träna på att slappna av i kroppen och verkligen SITTA ner i sadeln... lättare sagt än gjort, jag vet ;)

slappna av.. rid mycket utan stigbyglar..

om mojlighet finns be om att fa bli longerad sa du bara behover koncentrera dig pa sitsen och inget annat

Galoppen är min svåraste gångart också!

Det som funkar bäst för mig är att tänka att jag har en tråd fäst i knoppen på hjälmen och att jag liksom hänger från ridhustaket i den.

En del hästar har mycket mer ryggverksamhet i galoppen än andra och de liksom "skickar" upp en ur sadeln. Försök att inte sitta emot rörelsen utan var följsam och verkligen känna rytmen.

släpp tyglarna och rid med armarna rakt ut. då blir du rak i ryggen och kommer ner i sadeln på ett helt annat sätt.

Rid med ena armen rakt ovanför huvudet och tänk att du hänger med hela din tygnd ner från den armen. Det var en aha-upplevelse för min del.

det kanske hjälper att länga stiglädren ett hål, det gjorde det för mig:D

Följ med i sadelns rärelser bakifrån framm.;) Jag vet inte om du gör det nu, men det fungerade för mig. :D Lycka till

det här kanske låter lite fånigt men tänk att du har tvåmiljoner kr på sadeln så om du inte vill tappa dem måste du sitta på dem. det tipset gav min syrra till mig för jag satt typ aldrig förut. som sagt det låter knasigt men det funkar:D

bort med stigbyglarna :p. när jag red för ridinstruktör så skulle vi galoppera samlat på volter MED stigbyglar, jag tappade den ena och släppte den andra också och gud vad mkt bättre allting blev när jag kom ner i sadeln och kunde följa med/hjälpa till.

den ridlektionen :love:

Böj armbågarna, det brukar vara lättare att komma ned i sadeln på så sätt. räta upp dig, släpp ned benen utan stigbyglar och ha fotsulan rak, som om du stod på marken, dra inte upp skänklarna:)

Jag hade lite tvärtom, jag tyckte galoppen var lättare än traven. Men jag fick ett bra tips, låtsas att du har flera ton hö i ridbyxorna :laugh: haha det hjälpte mig och så för att hålla händerna stilla så ska du låtsas balansera det du gillar, t.ex en skål med choklad eller citroner. Ridlektionen blir även roligare :D

Lycka till :rofl:

Jag hade skitsvårt för att sitta ner på min medryttarhäst innan, de första gångerna för att han bara travade med bakbenen, men när jag väl fick fram honom i en ordentlig galopp så insåg jag att han faktiskt var väldigt skumpig. Så först löste jag det som så att jag helt enkelt lät bli att galoppera, men sen började jag jobba med att få honom att gå mer samlat - han var väldigt dålig på det innan, galopp skulle gå fort och vara helt okontrollerad tyckte han. :D Men genom att rida några varv på volter i galopp så blev han lugnare och gick mer samlat och då blev det lätt att sitta ner! Sen har jag väl vant mig lite vid hans galopp också, har ridit honom i 1½ år ju ;) Dock har sånt där med att tänka sig att man sitter fast i taket eller har tyngder i brallorna aldrig funkat med mig, så sånt har aldrig varit till någon hjälp. För mig har det alltså bara varit en ren vane-sak. Och jag har fått mycket hjälp av att rida väldigt lugn galopp och verkligen koncentrera mig på att känna hästen hela språnget, följa med upp i luften och tänka att jag ska hålla kvar den där länge. Första gången jag någonsin suttit ner på i galoppen var faktiskt på en av ridskolans skumpigaste ponnyer, och då red vi väldigt sakta i galopp på en volt.
Så bit ihop, det kommer nog med tiden! Och tänk på att slappna av och verkligen sitta på hästen! :D

efterosm att du kan sitta ner på en del hästar och inte på andra tror jag att det dels haqr med hästens form och bärighet i galoppen att göra.. och eventuellt att du kanske spänner dig mer på vissa hästar?

gör samlande övningar och försöt sätta hästarna i balans och få till en rundare galopp, många ridskolekusar behöver jagas på för att komma igång och få form i galoppen och inte bara knacka runt som om de vore en vagn med trekantiga hjul :crazy:
driv framoch sätt ihop, tempoväxlingar brukar fungera för många ridskolekusar..

lycka till!

Jag är ju då ganska väldigt dålig på att sitta ner i galoppen! Traven är oftast inget problem, men jag kommer aldrig in i galoppens rytm! Jag har ridit 4 år på ridskola, men en del hästar kan jag bara inte sitta ner på! Någon som har några bra tips på konkreta saker jag kan göra för att komma in i rytmen och hänga med i galoppen?

Jag hade svårt att sitta ner i traven på min häst, jag tänkte shit det här är omöjligt! Men eftersom jag varit så bortskämd genom att sitta så stilla på min förra töltande häst eller den mjuka traven araben hade så bestämde jag mig envist för att jag skulle fanemej kunna sitta på denna krake med.

Så jag utmanade mig själv, gjorde det svårare för mig, travade i volter, slalom o.s.v utan att rida lätt, tappade jag balansen kunde jag väl rida lätt i några steg men sedan satte man sig på sin feta rumpa igen, skumpigt var det men jag var envis som en åsna. Dessutom blev hästen mjukare och mer balanserande, idag sitter jag som tölt på kraken:D

Slappna av är den viktigaste biten. Man spänner sig faktiskt utan att man ens vet om det.
Tänk som jag
- ramlar jag av så ramlar jag av, dör ja så dör ja. Jag ska fanemej vara så avslappnad som en potatissäck!!

Tänk som jag
- ramlar jag av så ramlar jag av, dör ja så dör ja. Jag ska fanemej vara så avslappnad som en potatissäck!!

Oj, vad läskigt det låter! :o:D så hade jag nog aldrig vågat tänka... men det kan nog ge resultat ändå! :D man vågar väl inte annat än att agera potatissäck när man har såna tankar :rofl:

Tänk som jag

Sådär brukar jag också tänka, särskilt om det är något jag inte riktigt vågar, Dör jag så dör jag med hedern i behåll:angel:

Tänk dig att ditt säte skall gå i en cirkel, baklänges, det kanske gör det lättare. Du skall även skjuta fram den höft något lite som hästen går galoppen i. Just galoppen är lurig att få bra. Om du har tillgång till en balansboll så sitt på den och gör fattningar med höfterna. Alltså skjut fram en höft i taget, så får du styrka, och lär din egen kropp rörelsen avsutten.

Gör inte som jag gjorde i min avatar för 35 år sedan, 11 år och superlycklig på min fjording, häng på en sida för att se hur fort marken far fram under dig. ;)

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 084
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 341
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur