Sv: Sitta i galoppen!
Som alla säger, det viktiga är att man är avslappnad, men om man är obekväm i galoppen är det lättare sagt än gjort. Studsar man så reagerar kroppen instinktivt genom att spänna benen för att klamra sig fast, o det är otroligt svårt att låta bli.
Jag har en häst som har haft en guppig obekväm galopp, samtidigt som jag inte hade galopperat på superlänge. Jag fick ont i ryggen av allt studsande! Min metod var att galoppera korta sträckor medans jag vande mig. Det är inte skönt för varken männsika eller häst att man sitter där o studsar. Med "korta sträckor" menar jag typ tre språng-bryt, fyra språng-bryt, ett halvt varv på volt-bryt osv. Man kan trava och/eller skritta emellan, och ta det som träning i att göra övergångar. Hästen får fatta galopp mycket vilket ju är stärkande för hästen o galoppen.
När du börjar känna dig lite bekvämare, gör som har sagts här o ta bort stigbyglarna o träna utan dom. Nyckeln med galoppen är att man ska sitta i den genom att sitta i balans, inte genom att klämma och spänna sig någonstans. Sitt upp, och jag menar sitt UPP, lång elegant rygg som en balettdansös, o titta långt framför dig, inte på hästens hals.
Du vänjer dig, jag lovar! Det är som allting annat fysiskt att kroppen måste få en chans att lägga rätt sätt på "muskelminnet". Det lossnar så småningom. Lycka till!!