Sitta i galoppen!

K

KiiiWiii

när jag galopperar så studsar alltid jag i sadeln :O i svävmomentet då!
När jag sitter på känner jag det ibland men när jag såg filmer från i fredags så studsade jag ganska mycket vilket jag inte kände då :confused:
finns det någon övning eller något jag kan göra eller tänka på när jag galopperar?
 
Sv: Sitta i galoppen!

Tänk dig att du har en tusenlapp under baken. Du måste sitta kvar på den så att den inte blåser bort, vilket den omedelbart gör om du studsar. Funkar i alla fall om man är snål av sig ;)
 
Sv: Sitta i galoppen!

Hehe...tusenlapp... *grin*


TS:
Se till att du rider en hjälpsam häst som tuffar på utan att busgasa eller bryta av. Sedan tar du av stigbyglarna (trava runt lite så att du kommer ned i sadeln). Fatta galopp och luta dig ordentligt bakåt i fattningen så att du inte lyfter rumpan redan där. Du ska egentligen sitta på trekanten - sittben-sittben-mus - men överdriv bakåt i början så blir det lagom senare. Sitt bak på rumpfläsket, och följ med i galopprörelsen. Överlivet är stilla, det är bara underliv och höfter som galopperar.

Lyfts ryttarrumpan i galoppen brukar denna vanligen sitta lite framåtlutad, och gunga med hela kroppen.
 
Sv: Sitta i galoppen!

Problemet ligger nog i dina ben skulle jag tro. Hela skänkeln, ända ifrån lårbensfästet och ner, måste vara avspänd och inte knipsa fast någonstans. Många ryttare kniper lite med knäna och då blir det en sån här effekt. Så tänk avspänd skänkel som bara ligger mjukt intill. Tänker du att du INTE skall knipa med knäna så kommer du att göra tvärtom eftersom hjärnan inte kan uppfatta ordet inte. Axel, höft, häl. Och hälen skall vara i platt lod med tån. Om du inte är hoppryttare alltså och vill rida hästen framför dig, då är det en annan sak. Glöm inte att andas. Speciellt uuut... :) Känn hur tyngden liksom rinner ner igenom dina avspända axlar - ner i dina fötter!
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Sv: Sitta i galoppen!

Om du inte är hoppryttare alltså och vill rida hästen framför dig, då är det en annan sak.

Förstår att axel, höft och häl blir annorlunda vid hoppsitsen, men vad menar du med att vilja rida hästen framför sig?:crazy:
Vill man inte det som dressyrryttare eller?
 
Sv: Sitta i galoppen!

Nej. En hoppryttare vill ha hästen framför sig och en dressyrryttare vill ha hästen under sig.
 
Sv: Sitta i galoppen!

Som hoppryttare så trampar man ner hälen och kör fram underskänkeln, det är en ren säkerhetsåtgärd också. Rider man så så åker man inte av i första taget. Som dressyrryttare vill man ha en häst som är lätt i framkärran och hög i formen (när hästen klarar av det), men man kan inte säga att man rider hästen framför sig, det tycker jag inte.
 
Sv: Sitta i galoppen!

Vi fick se en balansövning igår på clinicen på ridskolan jag aldrig hört förut, att rida lätt i galoppen.
Det blir ju en mycket långsammare lättridning än traven.
Detta ska tydligen vara en bra övning för sitsen i galopp.
Har själv aldrig testat, men det lät spännande!
 
Sv: Sitta i galoppen!

En bra övning för att lära sig är att prova rida lätt i skritt först, man ska låta hästens rytm och steg nästan putta upp en och följa med. Ingen aning om det är bra för sitsen men det känns som att det ibland underlättar för en häst som har lite problem med galoppen. (rider ofta lätt i galoppen)
 
Sv: Sitta i galoppen!

Jag kan rekommendera helskodda ridbyxor om du inte redan har det. Sen vara avslappnad i underkroppen, men ändå hålla om och ha kontroll. Rid med hästen i galoppen och inte mot den.
 
Sv: Sitta i galoppen!

Som alla säger, det viktiga är att man är avslappnad, men om man är obekväm i galoppen är det lättare sagt än gjort. Studsar man så reagerar kroppen instinktivt genom att spänna benen för att klamra sig fast, o det är otroligt svårt att låta bli.

Jag har en häst som har haft en guppig obekväm galopp, samtidigt som jag inte hade galopperat på superlänge. Jag fick ont i ryggen av allt studsande! Min metod var att galoppera korta sträckor medans jag vande mig. Det är inte skönt för varken männsika eller häst att man sitter där o studsar. Med "korta sträckor" menar jag typ tre språng-bryt, fyra språng-bryt, ett halvt varv på volt-bryt osv. Man kan trava och/eller skritta emellan, och ta det som träning i att göra övergångar. Hästen får fatta galopp mycket vilket ju är stärkande för hästen o galoppen.

När du börjar känna dig lite bekvämare, gör som har sagts här o ta bort stigbyglarna o träna utan dom. Nyckeln med galoppen är att man ska sitta i den genom att sitta i balans, inte genom att klämma och spänna sig någonstans. Sitt upp, och jag menar sitt UPP, lång elegant rygg som en balettdansös, o titta långt framför dig, inte på hästens hals.

Du vänjer dig, jag lovar! Det är som allting annat fysiskt att kroppen måste få en chans att lägga rätt sätt på "muskelminnet". Det lossnar så småningom. Lycka till!! :banana:
 
  • Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 463
Senast: Enya
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
533
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 596
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp