Sitta framåtvänd i bilen,När?

KING88

Trådstartare
Hur gammla var era barn när ni började åka med dom framåtvända? Vet att det rekommenderas att ha dom bakåtvända till ca 4-6års ålder. Men ibland växer ju huvudet över kanten:confused:
 
Sv: Sitta framåtvänd i bilen,När?

Har bara en två-åring så han åker fortfarande bakåt men det börjar redan bli trångt för honom så jag undrar hur han ska kunna sitta bakåt så länge.
Knycklar man ihop benen på dom? Huvudet lär ha vuxit över kanten med.
 
Sv: Sitta framåtvänd i bilen,När?

Eric 6 år sitter fortfarande bakåt, är väl runt 1 m lång nu tror jag. Isaac 4,5 sitter fortfarande bakåt, är ca 98 cm nu. Elin 1 år sitter bakåt och är runt 78 cm lång.
 
Sv: Sitta framåtvänd i bilen,När?

Eric 6 år sitter fortfarande bakåt, är väl runt 1 m lång nu tror jag. Isaac 4,5 sitter fortfarande bakåt, är ca 98 cm nu. Elin 1 år sitter bakåt och är runt 78 cm lång.

Nu lånar jag bara ditt svar för att fortsätta ge exemel. Min pojke har suttit framåtvänd sen han var ungefär 2,5 år men då är han rätt lång. Han är nu 4 år och ca 115 cm. Så för oss var det valet att försöka få tag på en större bakåtvänd barnstol eller vända på honom. Men fingervisningen vi fick var att bakhuvudet (delen som står ut liksom) inte får sticka över kanten. Men om en del av hjässan sticker upp gör ingenting.
 
Sv: Sitta framåtvänd i bilen,När?

Har bara en två-åring så han åker fortfarande bakåt men det börjar redan bli trångt för honom så jag undrar hur han ska kunna sitta bakåt så länge.
Knycklar man ihop benen på dom? Huvudet lär ha vuxit över kanten med.

vad gäller benen. Det frågade jag då vi hade info från NTF i vår föräldrargrupp. Och han svarade
-hellre brytna ben än en skallskada...
Små barn kan inte hålla huvudet vid ev kollision då det är stort i förhållande till restan av kroppen och nacken inte är strk nog att klara det. Så även om benen kanske blir lite ihopp knycklade så är ett brutet ben "bättre" om man får välja...
 
Sv: Sitta framåtvänd i bilen,När?

Man får ha en stol som barnet får plats i helt enkelt.

Min son fick börja åka framåt när han var 4. Hade ingen bil att ställa bilstolen i då, alla vi åkte med hade airbag fram och stolen hade inga stödben. Han åker nu i en bältesstol. Han är 6 år och närmare 130 cm lång.
Lilla sonen kommer få åka bakåt så länge som möjligt men absolut mer än 4 år.
 
Sv: Sitta framåtvänd i bilen,När?

vad gäller benen. Det frågade jag då vi hade info från NTF i vår föräldrargrupp. Och han svarade
-hellre brytna ben än en skallskada...
Små barn kan inte hålla huvudet vid ev kollision då det är stort i förhållande till restan av kroppen och nacken inte är strk nog att klara det. Så även om benen kanske blir lite ihopp knycklade så är ett brutet ben "bättre" om man får välja...

Så resonerar jag också. Vi åker sällan långt, oftast rör det sig om en mil åt gången och den sträckan dör de liksom inte av att sitta med böjda ben eller liknande. Nu är mina bara 1m drygt så jag är inte där ännu. De har båda en bit kvar tills huvudet en når över kanten + då biten som får sticka över kanten.

Mamma säger ibland att Eric är för stor för att sitta bakåtvänt eftersom han är 6 år, " tänk om han blir mobbad i skolan när han börjar till hösten". Det skiter jag fullständigt i, kan då tänka mig att gå till klassen och ta upp det här med säkerheten med barnen istället för att vända honom av den anledningen.

Jag tycker att det är hemskt att folk vänder sina barn så tidigt. Jag har tre barn bakåtvänt i tre likadana akta graco duo xtp i baksätet på min volvo 245:a. Det går alldeles utmärkt. Vi har fått stanna några gånger och ryta i rejält till barnen när de kivats eller tagit ur armarna ur bältet eller liknande, men hellre att göra så än att vända. Jag har ännu inte kollat om det finns stolar som passar till bakåtvänt åkande till större barn eftersom mina barn är korta, någon annan kanske har gjort det?
 
Sv: Sitta framåtvänd i bilen,När?

Nu lånar jag bara ditt svar för att fortsätta ge exemel. Min pojke har suttit framåtvänd sen han var ungefär 2,5 år men då är han rätt lång. Han är nu 4 år och ca 115 cm. Så för oss var det valet att försöka få tag på en större bakåtvänd barnstol eller vända på honom. Men fingervisningen vi fick var att bakhuvudet (delen som står ut liksom) inte får sticka över kanten. Men om en del av hjässan sticker upp gör ingenting.

Men varför skaffade ni inte en större stol? Jag köpte mina stolar på rea för 1500 kr nya för att det var en utgående färg och den tredje stolen köpte jag av en bekant som haft den i 1 år och aldrig krockat eller så. Den kostade mig 500 kr.
 
Sv: Sitta framåtvänd i bilen,När?

Men varför skaffade ni inte en större stol? Jag köpte mina stolar på rea för 1500 kr nya för att det var en utgående färg och den tredje stolen köpte jag av en bekant som haft den i 1 år och aldrig krockat eller så. Den kostade mig 500 kr.
Det kan JAG svara på...
De bakåtvända stolar som finns är anpassade efter "normalbarns" längd. Normalbarn växer ur dem vid 4-5 års ålder. Det FINNS INGA stolar som passar till de långa barn som växer ur stolen vid 3 års ålder.
Jag har själv långa barn och har tvingats vända två av dem framåt då de varit 3 år och några månader, av nämnda skäl. Trean blir 3 i april och jag tror han klarar sit fram till sommaren innan vi får vända honom också.

Även vi med långa barn vill oftast ha dem bakåtvänt så länge det går, men när det inte går längre så är det bara att inse det och vända dem framåt.

Till Ts
OM jag inte missminner mig så säjer man att minimigränsen för att det ska vara okej att sätta barnet framåtvänt i bilen är 3 år, 100 cm och 15 kg.
 
Sv: Sitta framåtvänd i bilen,När?

Men varför skaffade ni inte en större stol? Jag köpte mina stolar på rea för 1500 kr nya för att det var en utgående färg och den tredje stolen köpte jag av en bekant som haft den i 1 år och aldrig krockat eller så. Den kostade mig 500 kr.

Precis som Ameo skriver så hade det varit en ytterst tillfällig lösning hursomhelst. En större stol är fortfarande bara LITE större och hade kanske hållit ett halvår till. Sen hade vi fått vända på honom ändå.

Jag får väl erkänna att det även är kopplat till viss bekvämlighet, han har aldrig tyckt om att åka baklänges. Både lite känning av åksjuka och sen har han av naturliga skäl suttit ganska ihopknycklad. Så vårt bilåkande blev betydligt mer harmoniskt av att vända på ungen. Vi åker med regelbundenhet längre sträckor och jag har tillbringat 20 mil och mer med en vilt skrikande unge så det är inte så att vi inte har försökt.
 
Sv: Sitta framåtvänd i bilen,När?

Hur gammla var era barn när ni började åka med dom framåtvända? Vet att det rekommenderas att ha dom bakåtvända till ca 4-6års ålder. Men ibland växer ju huvudet över kanten:confused:

Huvudet får gå över kanten, åker öronkanten över kanten börjar de bli för långa.

Vår dotter som legat på ett snäpp över normalkurvan i längd satt bakåtvänt tills hon hon var drygt 6 1/2 år. Och det hade gått bra ett tag till. Benen böjde hon :-)
Hade hon varit av den kraftigare typen hade det inte gått till vintern eftersom bältena började bli väl korta.

Hon var själv lite tveksam till att byta eftersom vi fått förklara att det var säkrare att åka bakåvänt. Det var ju ganska många år sedan de flesta kompisar vänt sig, och när det började ske undrade hon om hon inte fick åka framlänges.
 
Sv: Sitta framåtvänd i bilen,När?

Huvudet får sticka upp över kanten. Det är när öronen börjar sticka upp över kanten som stolen är urvuxen (eller om maxvikten överskrids)

Vi vände äldsta när hon var 4 och det var av ren ekonomisk och bekvämlighets aspekt. Tre bakåtvända stolar när man inte ens har egen bil blev för mycket. Var liksom inte säkert att alla skulle få plats i bilen. Hon sitter framåtvänd därför. Hon hade däremot fortfarnde kunnat sitta utmärkt i stolen. Ja, jag har dåligt samvete för att vi vänt henne, men vi åker bil kanske varannan eller var tredje månad så det får vara så nu.

Småbröderna 3 resp 1 år sitter bakåtvända och kommer att göra det länge.
 
Sv: Sitta framåtvänd i bilen,När?

Vår son vändes när han var knappt 3 år. För tidigt ja men vi hade inget val. Han han alltid varit lång med lååånga ben och är nu vid 4 år och 3 månader ca 115 cm lång. Han växte ur sitt babyskydd vid 5 månaders ålder och sin Britax Freeway (icke vändbar) vid då strax före 3 års ålder.
Det fanns helt enkelt inga bilstolar som han kunde sitta i bakvänd längre.

Dottern är 1½ nu och åker bakvänd. Hon är nu vid 18 mån ålder ca 85-90 cm lång så hon lär väl växa ur Britaxen lika fort hon....
 
Sv: Sitta framåtvänd i bilen,När?

OM jag inte missminner mig så säjer man att minimigränsen för att det ska vara okej att sätta barnet framåtvänt i bilen är 3 år, 100 cm och 15 kg.

var det längdgräns med - jag som otåligt väntar på att lillskruttan som börjar bli ilsken över att sitta bakåtvänt ska växa över 15 kg... 9 cm till lär ju ta ett bra tag innan hon växer förbi (och ja - hon kommer att sitta bakåt minst ett år till)...
 
Sv: Sitta framåtvänd i bilen,När?

Tack för era svar, då har jag fått lite kläm på det hela!

Har bara detta problem i en av bilarna som hon ändast åker till dagis i ca 500m/ enkel resa!
 
Sv: Sitta framåtvänd i bilen,När?

Bara och bara ? Det kan vell lika gärna hända nåt just de 500 metrarna som övriga 500 mil man åker, eller?

/Carolus som har bilbälte på sig om hon så skall flytta bilen 4 meter...
 
Sv: Sitta framåtvänd i bilen,När?

Så resonerar jag också. Vi åker sällan långt, oftast rör det sig om en mil åt gången och den sträckan dör de liksom inte av att sitta med böjda ben eller liknande. Nu är mina bara 1m drygt så jag är inte där ännu. De har båda en bit kvar tills huvudet en når över kanten + då biten som får sticka över kanten.

Mamma säger ibland att Eric är för stor för att sitta bakåtvänt eftersom han är 6 år, " tänk om han blir mobbad i skolan när han börjar till hösten". Det skiter jag fullständigt i, kan då tänka mig att gå till klassen och ta upp det här med säkerheten med barnen istället för att vända honom av den anledningen.

Jag tycker att det är hemskt att folk vänder sina barn så tidigt. Jag har tre barn bakåtvänt i tre likadana akta graco duo xtp i baksätet på min volvo 245:a. Det går alldeles utmärkt. Vi har fått stanna några gånger och ryta i rejält till barnen när de kivats eller tagit ur armarna ur bältet eller liknande, men hellre att göra så än att vända. Jag har ännu inte kollat om det finns stolar som passar till bakåtvänt åkande till större barn eftersom mina barn är korta, någon annan kanske har gjort det?
Hur kan man skita i att sitt barn blir mobbat?
 
Sv: Sitta framåtvänd i bilen,När?

Inlägg gjorda efter midnatt borde automatiskt raderas när dom kommer från mig...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 885
Senast: Guldaskig
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 174
Senast: Modest
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 780
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp