Sitta bra i barocksadel?

tuaphua

Trådstartare
Finns det någon som har en bra bild på någon som sitter bra i en barocksadel? Jag är lite nyfiken. Kan inte dra mig till minnes att jag sett någon sån bild. Kanske har jag missat det för att jag tänkt på annat när jag sett det.
Om någon ville kasta in en bild vore jag tacksam!
Och snälla moderator, kan tråden få ligga här på forumet där folk som rider sån typ av ridning finns? Det handlar ju om både sits och utrustning, inte bara utrustning.:)

Sv: Sitta bra i barocksadel?

Räknas en bentsadel? *ler* Har en Renaissance, men vete fåglarna om jag har någon bra bild på hur jag sitter i den...

Ja, gärna! Vad som helst som liknar spansk/portugiskisk sadel.
Jag är jättenyfiken. Dessutom vore det jätteroligt att se nya bilder på dig och din häst, lite OT.;)

Hehe, ska försöka få lite bilder på herrn. Den unge mannen har tävlat idag. Galopp i första diagonalen i traven och trav i stort sett hela den fria skritten (LC:1). Domaren var hemskt snäll och jag slutade på 63%

I LB:1 var han faktiskt ridbar men domaren hade bytt taktik så jag slutade med 61%. För lite ökningar och för lite böjning till vänster (tyckte jag var jättekul, jag som fått höra till leda av den vanliga tränaren att jag ska ha honom rak) *s* Men han höll gångarterna hela vägen...

Lite OT kanske... *skrattar*

Ska se om jag kan få sambon att fota lite så slår vi två flugor i en smäll! Jag återkommer!

Hej.
Jag är inte säker på att du kommer att ha samma uppfattning som den som lägger ut en bild den är nöjd med.
Jag kan tycka att man kan ha lite skilda uppfattning om vad som är bra o dålig sits.
Kan tycka att sitsar som beröms av andra på dressyrforumet ser spända och lite tillbakalutade ut. Lite mekaniska och stela.
Medans en tävlare kan haka upp sig på att en "barockare" sitter och tittar ner lite framåtlutad ibland. osv.
Jag kan tycka att det viktiga är att ha en sits som ser ut att vara fri från låsningar och välbalanserad. att man bara sitter, utan att måste placera sig emot en sadels konstruktion. Inte måsta kämpa utan att sadeln placerar en rätt och skönt.
Sedan är det ingen fara om ryttaren för att underlätta för hästen avlastar eller sitter och kollar ner lite för att inte missa detaljer. Kan jag tycka

Har ingen barocksadel än, tyvärr. bara en fitform.
Suktar efter en sadel från kaupre dock. o såklart fastnar man för det dyraste alternativet.. så det får vänta.:p

Jag vet inte ens varför du tar upp det? En bra sits i balans med samma tyngdpunkt som hästen torde ju se likadan ut oavsett inriktning?

Och jag rider inte tävlingsdressyr. Jag rider AR, med influenser av klassiskt, centrerat och tyskt. Alltså torde väl jag sett andra människor än bara de som rider enligt TR.

Åh, spännande! Var det första tävlingen?
Ni klarade er ju runt ovanför godkänt iaf.;)

Men iom att du tävlar måste du ju rida i engelsk sadel? Hur upplever du att den sätter dig jämfört med din Bent-sadel? Vad är det för en engelsk du har?

Ja, jätteroligt att du kan visa bilder! Jag är så nyfiken på hur det ser ut nu när du fått lite mer energi i ridningen. För visst var det väl du?*snurrig och nyvaken*

Jag vet inte ens varför du tar upp det? En bra sits i balans med samma tyngdpunkt som hästen torde ju se likadan ut oavsett inriktning?

Och jag rider inte tävlingsdressyr. Jag rider AR, med influenser av klassiskt, centrerat och tyskt. Alltså torde väl jag sett andra människor än bara de som rider enligt TR.
Ok, förlåt!
fick för mig att det kunde ha ngt med frågeställningen att göra, att jämföra sitsar då du bad att tråden skulle få ligga här. och fick intryck av att du inte brukade se bra sitsar i barocksadlar. ungefär..
Misstolkning och ovesäntligt inlägg av mig!

Ingen fara alls.:)

Jag är inte ute efter att kritisera eller göra ner någon. Jag kan bara inte minnas någon bra sits, bild eller film, jag sett med barocksadel.
Men det behöver ju inte betyda att det inte finns.
Kanske har jag bara missat att registrera att det är en barocksadel eller inte kollat så noga.

Därför skulle jag vilja se bilder. För att få se att det finns.
Och för att själv analysera sitsen lite, som den glada amatör jag är. Men det har jag inte tänkt göra öppet utåt. Utan ensam hemma här framför datorn.
Jag kan tillägga att jag själv sitter som en kratta oftast.;)

Medans en tävlare kan haka upp sig på att en "barockare" sitter och tittar ner lite framåtlutad ibland. osv.
Jag kan tycka att det viktiga är att ha en sits som ser ut att vara fri från låsningar och välbalanserad. att man bara sitter, utan att måste placera sig emot en sadels konstruktion. Inte måsta kämpa utan att sadeln placerar en rätt och skönt.
Sedan är det ingen fara om ryttaren för att underlätta för hästen avlastar eller sitter och kollar ner lite för att inte missa detaljer. Kan jag tycka

Nu måste jag bara påpeka att du påverkar din egen tyngdpunkt med varje rörelse du gör i stort sett så när man tittar ner så påverkar det balansen negativt, fråga mej som kämpar med detta:angel:

Åh, spännande! Var det första tävlingen?
Ni klarade er ju runt ovanför godkänt iaf.;)

Det var andra, jag tävlade en klubbtävling i höstas också men då hade han inte alls samma kondition han har nu (inte för att han har sådär vansinnigt bra kondition nu då, men vi jobbar på det). Jo, det får väl vara godkänt i alla fall, men 63% när man sitter med handbromsen i hela tiden och inte kan hålla gångarterna... *ler* Jag tar nog inte den bedömningen på riktigt allvar.

Men iom att du tävlar måste du ju rida i engelsk sadel? Hur upplever du att den sätter dig jämfört med din Bent-sadel? Vad är det för en engelsk du har?

Det var en liten klubbtävling så jag fick dispens. Min engelska sadel är i Sthlm med Rajen och fodervärden och jag har inte möjlighet att investera i en ny sadel för tillfället för jag vill inte byta bort bentsadeln. Jag upplever oftast att de engelska sadlarna förskjuter skänklarna och låser mitt bäcken så jag försöker hitta en som INTE gör det för en rimlig peng. *ler* Det kan jag ju roa mig med ett tag...

Ja, jätteroligt att du kan visa bilder! Jag är så nyfiken på hur det ser ut nu när du fått lite mer energi i ridningen. För visst var det väl du?*snurrig och nyvaken*

Visst var det jag. *s* Nu är det ju femåringen som gäller här hemma så jag vet inte riktigt om det går att jämföra på samma sätt som hur ridningen med Rajen sett ut tidigare.

Det var en liten klubbtävling så jag fick dispens. Min engelska sadel är i Sthlm med Rajen och fodervärden och jag har inte möjlighet att investera i en ny sadel för tillfället för jag vill inte byta bort bentsadeln. Jag upplever oftast att de engelska sadlarna förskjuter skänklarna och låser mitt bäcken så jag försöker hitta en som INTE gör det för en rimlig peng. *ler* Det kan jag ju roa mig med ett tag...
Det intrycket brukar jag få ofta av ryttare i engelska sadlar.
Men som sagt tidigare, vi har ju lite olika glasögon beroende på vad vi är vana att se.

flash:
Att titta ner lite ibland eller sitta avlastande behöver inte förstöra, så länge det inte är hög samling man är ute efter. I lösgörande och mer framåtgående rörelser, helt ok!

Jag har gått tillbaka till att rida i engelska dressyrsadlar. Tyvärr är det få som passar mig, turligt nog är det så att den som funkar för mig även passar mina hästar och min plånbok. Jag rider i Wintec Isabell och den funkar både på russet och lippekorsningen. :banana:

Den såg ju faktiskt trevlig ut. Googlade liet snabbt. Inte så skålad utan mer rumpvänlig på sittytan.
och överkomligt pris. kanske man ska prova någon gång.

Problemet brukar ju kvarstå med stigläderfästena. Men så länge man inte har så mkt tryck i stigbyglarna kanske man inte behöver störas så mkt av att de är placerade lite långt framme på de flesta engelska.
Sitter ju mer på ändan än står i stigbyglarna..

Men det är ju det som är grejen med Wintec Isabell - stigläderfästena är placerade ungefär fem centimeter längre bak jämfört med deras andra modeller!

:banana: yes, då ska jag försöka få prova en!! Vill eg vara som alla sndra... i en engelsk sadel.:D

vad tror du om den på häst med mkt smal bröstkorg och rygg. o låg manke?
har ett kallblod med djup bål men vääldigt smal bröstkorg. Som att sitta på ett staket. Bomlösa vill hamna platt uppepå så det måste bli en ganska smal sadel. tråkigt nog verkar unghästen bli som det klassiska kallblodet, en tunna!

Han får ärva plattlappen!

Ja, för mig gör det det. Det är ju ingen engelsk iaf.

Jag tycker ofta att han sitter himla bra. Men jag tycker också att han sitter bättre i engelska dressyrsadlar. Trevlig ridning, ingen tvekan om det. Men väldigt bra(!) sits vet jag inte om jag tycker det är. Den är inte rent dålig, absolut inte. Men som sagt upplever jag att hans sits blir snäppet bättre i dressyrsadel av engelsk modell.
impe.jpg

Amerigo har en del sånna modeller också. Min Vega har tex inte stigläderklämpan längre fram än vad den bör vara.

am%20vega%20dr%20copy.jpg

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 048
Senast: soom
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 152
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?