Sitta av = ge sig?

höstmåne

Trådstartare
Har en treåring som jag börjar rida på mer och mer. Har inte stött på några som helst problem, en lätthanterad och orädd häst. Men nog så krävande.
Häromdagen var jag dock tvungen att sitta av och leda honom när han vägrade gå dit jag ville. Han ville in i skogen, motsatthåll till stallet ( ? ) och småstegrade, bockade och försökte dra iväg. Jag hade bara repgrimma att styra med och han bara ruskade på huvudet.
Hur mycket förlorar man i sin hantering egentligen om man sitter av när man får problem? Det känns inte helt rätt att göra det. Dock ville jag inte att han skulle lyckas få av mig genom att bocka.
Några synpunkter?

Sv: Sitta av = ge sig?

Visst är det kanske inte optimalt att sitta av om en häst bråkar, MEN det är ju mycket bättre att sitta av och leda hästen förbi någon gång än att åka av...

Gör inte för stor grej av det bara, så tror jag inte att det är någon större fara.

Det är inte fel att sitta av. Däremot vinner du mer förtroende och status hos hästen om du lyckas övertala den från ryggen. Från marken har man oftast med kontroll än från ryggen och det är inte konstigt alls. En ledare står på marken.

Ge sig?.. säger som jag gjorde i ett inlägg på hästhantering nyligen - i en bra relation är det ingen som ger sig. Där har båda samma värde, plats men en av dem får det största ansvaret att besluta för dem båda. Däremot har båda rätt att säga vad de tycker, och gå vilken väg de vill. Men är man en bra ledare så kommer hästen välja din väg, för att den vet att du alltid leder den i säkerhet. Den litar mer på ditt omdöme än sitt eget.

Ibland har hästen dock en bättre åsikt, och då kanske man följer dennes val. Det handlar inte om att ge sig, det handlar om att respektera och lyssna på de andra medlemmarna i flocken. Man har inte alltid rätt, och det ska en bra ledare veta. I en flock kommer alla åsikter fram, men ledaren beslutar vilken som ska flöljas, så att det blir ett bra samarbete.

I din situation kunde du inte göra så mycket mer än att sitta av, eller vända. Är du dock fortfarande fast besluten om ditt val så är det bästa du kan göra att sitta av och gå vägen, för att sen be din häst följa efter. vill den inte får du ta nästa steg, kanske fråga dig varfr hästen inte vill.

Antagligen handlade detta endast om ovilja - det kändes inge bra/var tråkigt/jobbigt - och det är ganska lätt att övertala hästen då.

jag tycker det är okej att sitta av, för om han inte går åt det håll du ber han om är det ju något som du måste träna på, kanske något som behövs tränas från marken. Det jag skulle gjort om jag suttit av är att leda en bit, kanske fram och tillbaka där det krånglade och sitta upp där jag klev av och försöka igen. För man vill ju kunna klara av problem från hästens rygg. Om hästen inte bryr sig när du försöker ta ett ledande tygeltag när du rider i repgrimman för att visa vägen borde du träna det från marken också för att sedan ta upp det på ryggen igen. (det är vad jag skulle gjort) Lycka till med träningen och hoppas det löser sig för dig!

Jo jag tycker att du gjorde rätt som hoppade av. Bättre att vara lite rädd om sig själv.

Ville ändå bara berätta om en häst när jag hade praktik i travstall. När man körde honom så gjorde ha inget men när man red så hade han lärt sig att han kunde komma undan. Han vägrade helt enkelt att gå plötsligt. Han gjorde inte så mycket mest backade och försökte gå hem. Hans "skötare" brukade hoppa av och leda honom en bit och sen gick det bra ett tag igen.

Jag bestämde mig för att inte ge mig. Så jag tog en dag med mycket tid sadlade på och red upp i skogen. Plötsligt stannar hästen men gissa om han blev förvånad när jag inte gav mig. Jag bråkade inte med honom utan när han försökte vända så styrde jag honom framåt. Backade han så lät jag honom backa ner i diket så att han tyckte det var lite äckligt, jag visade tydligt vart jag ville att han skulle gå men bråkade inte med honom. En timme satt vi i skogen sen var problemet borta.

Visst kunde han testa nån gång efter det men brukade ge upp på några minuter och tillslut så var problemet borta helt och hållet.

Jag vet inte om det finns något bättre sätt men detta funkade långsiktigt.

Lycka till

Jag tycker du gjort rätt. Du håller på att rida in hästen, och att göra det utan att göra stora saker av det som hänt är bra. Även jag har suttit av o gått när mina unghästar stannat eller haft annan åsikt, gå en bit, sitta upp igen o så vidare.

Kolla in sid 36 i boken "Tänk som din häst" av Michael Peace och Lesley Bayley. I korthet: "Något som hon [ryttaren] kunde ha gjort från början och som hade varit rätt är att sitta av och leda hästen förbi. Hästen hade inte betraktat det som ett 'nederlag', för den var aldrig inblandad i någon strid. Däremot var den rädd för vägarbetet och ville ha uppmuntran och hjälp. Genom att sitta av säger ryttaren till hästen: 'Det är okej, jag är ledaren och du kan lugnt följa mig.' "

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 137
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 278
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar