Sitsträningstips?

Sv: Sitsträningstips?

Här kommer en bildserie så ni kan se vad som händer under ganska många meter i sträck. Och samma sak gäller så klart här: Analysera gärna efter fel och hur jag kan få ordning på dom. Men bara när det gäller mig som ryttare, hästen är inte min och är dessutom under igångsättning.

IDA_8846.jpg

IDA_8847.jpg

IDA_8848.jpg

IDA_8849.jpg

IDA_8850.jpg

IDA_8851.jpg


(man fick visst inte ha hur många bilder i sträck som helst, fortsätter i nästa inlägg)
 
Sv: Sitsträningstips?

Det första jag tänkte på när jag såg bilderna var att lyfta handen och böj armbågen.
Jag lägger också ner händerna när jag rider... Brukar få påminna mig själv hela tiden om att lyfta handen, känns som man sitter med den jääättehögt när man har dem i "normalläge", antar att man vänjer sig. :)
Jag tror dessutom att man vrider handleden mer rätt när man lyfter handen.
 
Sv: Sitsträningstips?

En liten fundering - varför tittar du så mycket inåt? Är det något speciellt du tittar på menar jag? Helst ska ju blicken vara framåt i den riktning man ska, nu är nacken väldigt vriden i sidled (och ibland huvudet tappat nedåt, när du tittar på hästen) i förhållande till resten av kroppen.
Skulle velat ha vänsteraxelt lite framåt/uppåt så axlarna blir jämnare i förhållande till varandra. Fast det kanske beror på tygeltagen i innertygeln?

Sen tror jag du skulle ha nytta av att träna på att mjukna i armarna/armbågarna, vinkla armbågen och släppa spänning ända från axeln (vilket kräver att man grejar mindre i innertygeln) öva på att tänka släppa fram tygeln till hästen istället och att armbågen vilar mot sidan av kroppen. :)
Vill själv helst hålla händerna i ungefär samma position i förhållande till varandra lite uppåt/framåt jämfört med vad du har nu och tummar som pekar uppåt. Helst att man reglerar tygellängden vid behov och ändå kan ha kvar händerna i samma position än att man börjar dra bakåt eller i sidled.
Tror det underlättar om man börjar tänka att ställning och böjning i första hand ska komma bakifrån och utifrån en bra grundposition i sitsen, än att man börjar greja fram. Mer än att reglera tygellängden då som sagt med händerna kvar i samma läge. (Lätt att säga såklart, mindre lätt att göra! :P )

Sen när man ska börja korrigera saker tror jag det är bäst att försöka checka av kroppsdelarna i förhållande till varandra och försöka fokusera på jämnheten, inte bara på den detalj som är "fel". Fokuserar man på att överkompensera snarare än helheten och "rätt" så tror jag risken är att man lägger till med annat.
 
Sv: Sitsträningstips?

Tack för input!
Jag tror inte att jag tittar på något speciellt, det är nog bara en ovana som jag måste få ordning på. Den enda andra möjligheten jag kan komma på skulle vara att solen var stark den dagen, men jag kan inte minnas att jag fick den i ögonen så mest troligt är det inte orsaken.

Att axlarna inte är jämna beror nog på att jag försöker svänga ;) Om man bara svänger med handen så vrider hon på halsen men fortsätter i samma riktning, så jag upplever att jag måste överdriva vändningen genom hela min kropp för att få med mig henne på samma spår (såg inte så överdrivet ut på bild, men det känns som om jag vrider kroppen massor i verkligheten). Har inte hittat knapparna på henne än riktigt, så det kanske löser sig av sig självt sen när jag väl kommit på hur hon fungerar. Vänster varv är dessutom både hästens och mitt svåra varv, så problemen kommer nog fram tydligare här (syns ännu tydligare på galoppbilder från samma varv, det ser inte klokt ut).

Ska försöka tänka på tipsen när jag sitter i sadeln senare idag! Eftersom det är uteritt på schemat borde jag få upp blicken automatiskt också
 
Sv: Sitsträningstips?

Ja det är säkert lätt hänt, att man lägger till med saker innan man hittat knapparna! :)
Fast jag har nog själv lurat mig länge att man kan kompensera med sitsen för att man inte får svar, det är nog oftast då man börjar lägga till med avarterna. Samma att man börjar greja för mycket med händerna för att man inte får till det. Lösningen brukar snarare vara att försöka be hästen göra det man vill genom att vara mer konsekvent och tydlig med vad man vill, och rida övningar som underlättar det man har som mål, att man tänker att det är hästen som ska anpassa sig till det man ber om, inte man själv som ska anpassa sig till att man inte får svar. :angel:
Fast det blev ju en ganska stor grej, får man inte till det själv är det såklart bättre med tränare som kan hjälpa att guida hur du ska träna upp just dig och hästen. :) Under tiden kan iaf det tänket underlätta, hellre ta till en tydlig halvhalt om hästen inte svarar på kommandot elelr vara tydlig med att man vill ha svar på grundhjälpen, än att man försöker flytta hästen med att själv sätta sig fel.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 442
Senast: Liten
·
Träning Efter mitt långa uppehåll beslutade jag mig ganska nyligen för att skaffa mig en medryttarhäst i syfte att hitta tillbaka i egen takt...
Svar
16
· Visningar
1 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp